کد خبر: ۱۱۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
مدیر کل زندان‌های استان فارس:

یک هزار و 138 زندانی در انتظار دست یاری خیرین / برگزاری جشن گلریزان آزادسازی زندانیان همزمان با میلاد امام حسن

مدیرکل زندان‌های استان فارس گفت:هم اکنون یک هزار و 138 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌ها به سر می‌برند که از این تعداد 54 نفر زن و هزار و 84 نفر مرد هستند.
به گزارش شیرازه، مدیرکل زندان‌های استان فارس ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: هرساله در ماه مبارک رمضان جشن گلریزان جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در شیراز برگزار می‌شود و افراد نیکوکار با شرکت در این جشن زمینه آزادسازی تعداد قابل توجهی از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم می‌سازند. امسال هم طبق روال هر ساله با برنامه‌ریزی‌ اداره کل زندان‌ها، جشن گلریزان با حضور خیرین و مسئولان استانی، 19خرداد که مقارن با 14 ماه مبارک رمضان است همزمان با میلاد امام حسن(ع) در هتل بزرگ شیراز و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

سید حشمت اله حیات الغیب با تاکید بر اینکه میانگین سنی زندانیان 35 تا 40 سال است، افزود: هم اکنون یک هزار و 138 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌ها به سر می‌برند که از این تعداد 54 نفر زن و هزار و 84 نفر مرد هستند. از زندانیان جرایم غیرعمد 803 نفر به دلیل محکومیت مالی، 207 نفر مهریه، 25 نفر برای نفقه، 50 نفر به دلیل حوادث رانندگی، 33 نفر حوادث کارگاهی و 20 نفر شبه قتل در زندان هستند که امیدواریم با همکاری خیرین زمینه آزادسازی این عزیزان فراهم شود.

حیات الغیب با تاکید بر امر نیکوکاری، گفت: در صورت آزادسازی زندانیان در واقع دو خانواده یعنی خانواده زندانی و خانواده بزه‌دیده از استیصال و درماندگی نجات می‌یابند. از ارسانه ملی و رسانه‌ها انتظار می‌رود با اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی جهت پیشگیری از جرم بویژه جرایم غیرعمد تلاش نمایند. همچنین‌امیدواریم با نقش‌آفرینی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها زمینه آزادی زندانیان واجد شرایط فراهم شود. از اقدامات موثر صورت گرفته در این زمینه برنامه "میهمانی" است که با همکاری صدا و سیمای مرکز فارس جهت فرهنگ‌سازی پخش و هر شب یک زندانی آزاد می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته در اصلاح قوانین و اجباری کردن بیمه خودروها اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. همچنین در زمینه آموزش و آگاه‌سازی زندانیان و قشرهای مختلف جامعه تلاش‌های وسیعی صورت گرفته است. پیش از اجباری شدن بیمه ثالث، بسیاری از خودروهای در حال تردد در جامعه فاقد این بیمه بودند و به طور متوسط زندان عادل آباد شیراز هر ماه 60 نفر ورودی داشت که بدلیل تصادف و عدم توانایی پرداخت غرامت راهی زندان شده بودند اما با اقدامات صورت گرفته این رقم‌ به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و به دو نفر در ماه رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: زندان بودن افراد بدلیل جرایم غیرعمد آثار زیان باری به جامعه تحمیل می‌کند و باعث فشار روانی مضاعف به خانواده‌ها می‌شود. وقتی خانواده‌ای سرپرست خود را از دست می‌دهد ممکن است اعضای آن به چرخه جرم وارد و باعث ایجاد اختلال در جامعه شود. هر چند در جوامع اسلامی و انسانی جهت پیشگیری از جرم و جنایت افراد هنجارشکن برای تنبیه و توبیخ لازم است مدتی را در زندان به سر ببرند اما زندان واقعیت تلخی است و باید تلاش شود افراد جامعه از زندان دور بمانند.


وی با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال با کمک نهادهای متولی و خیرین بتوانیم تعداد بیشتری زندانی نسبت به سالهای گذشته آزاد کنیم، گفت: در سال گذشته، 412 نفر زندانی جرایم غیر عمد که 400 مرد و 12 زن بودند و جمع بدهی آن‌‌ها به 54 میلیارد تومان می رسید با تخفیف 28 میلیارد تومانی شاکیان و کمک خیرین و ستاد دیه استان و اعطای تسهیلات بانکی آزاد شدند.

حشمت اله حیات الغیب افزود: تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در 2 ماهه اول سال جاری 112 نفر بود که از این تعداد  پنج نفر خانم و 107 نفر آقا بودند و جمع بدهی آن‌ها 10 میلیارد تومان بود که 5 میلیارد تومان از طریق پیگیری کمیته صلح و سازش، شاکیان گذشت و چشم‌پوشی کردند و باقیمانده مبلغ از طریق ستاد دیه فراهم شد.


مدیر کل زندان‌های استان فارس با تاکید بر اینکه ستاد دیه کشور منشا خدمات بسیار خوبی جهت آزادسازی زندانیان غیر عمد بوده، گفت: ستاد دیه فارس در سال 1381 تاسیس و در این مدت با جذب کمک خیرین و نیکوکاران و با برگزاری جشن های گلریزان تلاش فراوانی جهت آزادی زندانیان انجام‌داده است. بعضی از زندانیان بخاطر تخلفات جزئی سالهای متمادی در زندان به سر می‌بردند و اقدامی جهت آزادی آن‌ها انجام نمی‌شد اما در سال‌های گذشته با تاسیس ستاد دیه کشور اقدامات جالب توجهی در این زمینه صورت گرفته است. از سال 1381 تاکنون بیش از هفت هزار و پانصد نفر از زندانیان واجد شرایط آزاد شده‌ که این آمار قابل توجهی است و اگر یاری خیرین نبود مطمئنا نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.

حشمت اله حیات الغیب در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتقال زندان عادل آباد به خارج از شهر شیراز، گفت: انتقال زندان‌ها به خارج از شهر در دولت‌های قبل تصویب شده بود و وزارت مسکن و شهرسازی 10 سال فرصت داشت تا زمینه انتقال زندان‌ها را فراهم سازد. هم اکنون قطعه زمینی به مساحت 200 هکتار در منطقه ظفرآباد با سندی به نام سازمان زندان‌ها تصویب شده است که اگر دولت بودجه لازم را در اختیار ما قرار  دهد عملیات ساخت را آغاز خواهیم کرد. ساخت زندانی با ظرفیت 10 هزار نفر و با سرانه 12 متر مربع برای هر نفر، نیاز به اعتبار بالا و زمان دارد که امیدواریم با اختصاص اعتبار مراحل اجرایی کار آغاز شود.
وی در مورد حادثه قتل سربازی در زندان عادل‌آباد شیراز گفت: سیر پرونده سپری شد و قاتل خارج از نوبت قصاص شد.

نظرات بینندگان