کد خبر: ۱۱۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
مدیر دامپزشکی سپیدان:

موردی از تب کریمه کنگو در سپیدان مشاهده نشده است

مدیردامپزشکی سپیدان در ابطه با بیماری تب کریمه کنگو بیان داشت: تا کنون مورد مثبتی از این بیماری در سطح شهرستان دیده نشده است.

به گزارش شیرازه، مدیردامپزشکی  سپیدان در گفتگو با خبرنگار ما در ابطه با بیماری تب کریمه کنگو بیان داشت: تا الان مورد مثبتی از این بیماری در سطح شهرستان دیده نشده است، با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، از مردم میخواهیم قربانی‌های خود را در کشتارگاه ذبح کنند تا اصول بهداشتی آن رعایت گردد.

ملک نسب  مدیر دامپزشکی سپیدان در رابطه با علائم بیماری تب کریمه کنگو در دام اینگونه اظهار داشت: این بیماری ویروسی است و در دام به جز تب مختصر علامت دیگری ندارد.

وی با بیان علائم تب کریمه کنگو در انسان نیز ادامه داد: در ابتدا با تب و سردردهای شدید آغاز می‌شود و به دنبال آن کوفتگی بدن و خونریزی از نقاط مختلف همچون بینی، دهان و مجاری تناسلی اتفاق می افتد.

ملک نسب  اضافه کرد: این بیماری در آغاز درمان دارد اما در صورت پیشرفت می تواند باعث مرگ شود.

مدیر اداره دامپزشکی سپیدان راه های انتقال این بیماری را به انسان گزش کنه و یا مصرف گوشت آلوده خواند و خاطرنشان کرد: با احداث و راه اندازی سالنهای پیش سرد در کشتارگاه های صنعتی حدودا هشتاد درصد گوشت  شهرستان اصول بهداشتی کشتار و پیش‌سرد را پشت سر میگذارند به همین دلیل زمینه بروز این بیماری به میزان زیادی پایین آمده است.

وی با تأکید به دامداران بیان کرد: وقتی کنه بر روی بدن دام میبینید به هیچ وجه این حشره را با دست نکشید و بلافاصله دامپزشکی را در جریان بگذارید و با اکیپ های این اداره همکاری لزم را داشته باشید.

این مسئول شهرستان با توصیه به مردم در خصوص نگهداری گوشت قربانی به مدت ۲۴ ساعت در یخچال تأکید کرد: گذراندن مرحله پیش‌سرد گوشت ویروس موجود در بدن دام را از بین می‌برد.

مدیر دامپزشکی سپیدان در رابطه با شروع طرح سم‌پاشی دام سبک و سنگین در این شهرستان خاطرنشان کرد: هوای سپیدان نسبت به سایر شهرهای فارس خنک تر است به همین علت سایر نقاط در این امر در اولویت هستند.
ملک نسب  با اشاره به اینکه از سالیان گذشته سیستم یکپارچه قرنطینه دام اجرایی شده است اضافه کرد: اما با توجه به تعدد راه‌های اصلی و فرعی شهرستان امکان ورود دام غیرمجاز به سپیدان وجود دارد که با همکاری نیروی انتظامی از این انفاق جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: مردم از عرضه و کشتار دام غیرمجاز به طور جدی خودداری نمایند و حتما موقع تهیه گوشت به وجود مهر کشتارگاه و لیبل بهداشتی گوشت بر روی محصول توجه کنند و مطمئن شوند که کشتار دام غیر مجاز غیرمجاز نبوده است.

مدیردامپزشکی سپیدان در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سالهای اخیر در این شهرستان اظهار داشت: با توجه به عواملی که ذکر شد، سپیدان از جمله شهرهایی‌هایی است که در سال های اخیر در زمینه بیماری تب کریمه کنگو با مشکلات کمتری مواجه بوده است

منبع: مارگون

نظرات بینندگان