کد خبر: ۱۱۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

"بدهی بیمه‌ها" کمر درمان را در شیراز شکست/ مطالبات پرداخت نشود مجبوریم "هزینه آزاد" دریافت کنیم

ریس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بدهی بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان ارائه خدمات درمانی را در بیمارستان‌های بزرگ شیراز با مشکل روبه‌رو کرده است، خواستار تسریع در پرداخت مطالبه بیمارستان‌ها شد.

به گزارش شیرازه، محمدهادی ایمانیه، با اشاره به نامه دو رئیس بیمارستان نمازی و شهیدفقیهی شیراز و درخواست مجوز برای گرفتن ارائه خدمات با تعرفه آزاد به بیماران اظهار داشت: در پاسخ به نامه آنان خواستار به تعویق انداختن این موضوع شده و از مسئولان کشوری بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت در مرکز خواستار پرداخت مطالبات شده‌ایم.

قائم مقام وزیربهداشت در استان فارس بیان کرد: در صورتی که مطالبات پرداخت نشود مجبور به گرفتن هزینه آزاد از بیماران بوده و آنان را برای گرفتن سهم بیمه به سازمان بیمه طرف قراردادشان راهنمایی کنیم.

ایمانیه با اشاره به اینکه مطالبه از بیمه‌ها تنها مربوط به شیراز و فارس نیست بلکه در کل کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: بسیاری از خریدها در بیمارستان‌های بزرگ و دولتی شیراز به صورت نقدی است و تنها در بیمارستان نمازی 50 درصد کارکنان را نیروهای قراردادی و شرکتی تشکیل می‌دهند که باید ماهانه حقوق دریافت کنند و پرداخت نشدن بدهی بیمه‌ها اداره بیمارستان و درمان را با مشکل روبرو کرده است.

وی تصریح کرد: در طرح تحول سلامت نیز تکلیف شده دارو و اجناس مورد نیاز پزشکی برای بیماران از داخل بیمارستان تهیه شود که این نیز نیازمند نقدینگی است و اگر این هزینه آن به موقع پرداخت نشود شرکت‌های تحت قرارداد همکاری نمی‌‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس خاطرنشان کرد: بیمه‌ها باید 60 درصد بدهی خود را پایان هرماه پرداخت کننند و این در حالی است که تنها تامین اجتماعی 8 تا 9 ماه از بدهی‌های خود را پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت ایرانیان نیز بعد از نوروز تنها یک مرحله نسبت به پرداخت بدهی‌ها اقدام کرده است گفت: در وضعیت موجود که بیمه‌ها نخواهند مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت کنند ارائه خدمات درمانی با مشکل روبرو می‌شود.

ایمانیه با اشاره به بدهی 750 میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: این مشکلات در تمام کشور حاکم است و باید با یک برنامه‌ریزی نسبت به رفع آن اقدام شود. امروز بیمارستان‌های بزرگ به اساتید، پرسنل، شرکت‌های دارویی و... بدهی دارند و تا مطالبات پرداخت نشود مشکلات حل نمی‌شود.

گفتنی است، چند روز گذشته‌ محمدرضا ادراکی رئیس مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز، نامه‌ای به محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشت و با اشاره به مشکلات درمان در این بیمارستان بزرگ به عنوان یکی از بیمارستان‌های بزرگ و تاثیرگذار کشور آورد: به استحضار می‌رساند که سازمان‌های بیمه‌گر سلامت و تامین اجتماعی با توجه به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد درمان کشور و با توجه به تلاش‌های خود نتوانسته‌اند که نسبت به پرداخت مطالبات خود به بیمارستان آموزشی درمانی نمازی اقدام کافی نمایند و این موضوع موجب مشکلات فراوان به ویژه برای تامین دارو و لوازم مصرفی حیاتی جهت بیماران اورژانسی شده است.

 بسیاری از خدمات درمانی غیراورژانسی تعلیق شده‌اند و در بازه زمانی کوتاه نیز ارائه درمان بیماران اورژانسی تحت تاثیرجدی قرار خواهد گرفت و تبعات انسانی، وجدانی و قانونی آن گریبان مسئولان درمانی استان را خواهد گرفت.

همچنین عدم پرداخت 13 ماهه مبالغ کارانه پزشکان و نیز معوقات 7 ماهه کارانه پرسنل تاثیر منفی بر روحیات کادر درمانی ایجاد می‌کند و احتمال کاهش کیفیت فعالیت‌های درمانی وجود دارد.

این بیمارستان بیش از این قادر به پاسخگویی نیست و لذا ضمن احترام به سازمان‌های بیمه‌گر و جهت حفظ سلامت بیماران و در صورت موافقت جنابعالی از تاریخ 18 خردادماه جاری مجبور به پذیرش غیربیمه‌ای بیماران غیراورژانسی و ارائه صورتحساب به آنان جهت دریافت مبالغ از سازمان‌های بیمه متبوع خود می‌باشد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان