کد خبر: ۱۱۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

«حصیر بافی» هنری رو به انقراض در شهر «چترسبز» جهرم

توجه به صنایع دستی یکی از راه های ایجاد اشتغال در جهرم است و با کمی همت از سوی مسؤولان با ایجاد بازار در شهرستان های دیگر می توان شاهد کسب درآمدهای پایدار برای جوانان جهرمی شد.

به گزارش شیرازه، حصیربافی به معنی بافت رشته‌های حاصل از الیاف گیاهی به کمک دست و ابزار ساده دستی است که طی آن محصولات مختلفی مانند زیرانداز، سفرهٔ حصیری، انواع سبد، انواع ظرف و ... تولید می‌شود. 

ساخت حصیر با دست در مناطق مختلف ایران بسته به نوع مواد خام در دسترس با یکدیگر متفاوت است. برای نمونه در نوار جنوبی ایران از الیاف نخل خرما و در نوار شمالی ایران از ساقه‌های برنج و گندماستفاده می‌شود.

از سوی دیگر نوع کاربری لوازم تولیدی بسته به نیاز اهالی آن منطقه از نظر شکل و اندازه تفاوت دارند. در استان اصفهان، حصیربافی در مناطق بیابانی و خشک مانند خور و بیابانک و نایین انجام می‌شود و مواد خام مورد استفاده الیاف نخل خرما است ولی در شهرستان نجف‌آباد برای بافت سبدهای حصیری از ترکه‌های نرم درختان یک ساله یا دو ساله استفاده می‌شود، سبدهای ساخته شده در نجف آباد،لوده نام دارد و کاربرد آن‌ها در حمل محصولات باغی و میوه است.

در قصرشیرین برای حصیربافی از شاخه های جوان پاجوش درخت خرما استفاده می شود که به آن «فَسیل» گفته می شود.

حصیربافی در شهرستان جهرم قدمتی دیرینه دارد به گون های که عده ای از مردم با استفاده از این هنر درآمدزایی می کردند اما متاسفانه امروزه این هنر اصیل در حال فراموشی است و نیاز به حمایت مسؤولان دارد.

یکی از بازماندگان این هنر در جهرم می‌گوید: من از جمله اخرین افرادی هستم که حصیر بافی انجام می دهم مسؤولان همت کنند و با ایجاد کلاس های مختلف سعی در آموزش این هنر را داشته باشند و بنده نیز می پذیرم با کمال میل تجربیاتم را در اختیار علاقه مندان قرار دهم.

همسر این هنرمند معتقد است مرد خانه اش این هنر را از اجدادش به ارث برده و اگر از این هنر محافظت نشود به زوال خواهد رسید.

به گفته ی یکی از علاقه مندان به این هنر، نبود یک بازارچه دائمی صنایع دستی در جهرم یکی از مواردی است که با حمایت مسؤولین می تواند از فراموشی این هنر جلوگیری کند و علاوه بر همشهریان مسافرانی که از جهرم گذر می کنند نیز می توانند از این محصولات بهره مند شوند. 

یکی از فروشندگان صنایع حصیری در جهرم می افزاید: برگ درخت نخل را به جویم ارسال می کنیم و آنها برای ما می بافند که نشان از عدم وجود بافنده این هنر در جهرم است.

علیرضا صحرائیان فرماندار ویژه ی شهرستان جهرم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما وعده ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی را در این شهرستان داد.

توجه به صنایع دستی یکی از راه های ایجاد اشتغال در جهرم است و با کمی همت از سوی مسؤولان با ایجاد بازار در شهرستان های دیگر می توان شاهد کسب درآمدهای پایدار برای جوانان جهرمی شد.

منبع:  پسین جهرم
برچسب ها: صنایع دستی ، چتر سبز ، جهرم
نظرات بینندگان