کد خبر: ۱۱۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
سرپرست اداره کل محیط زیست استان فارس:

احداث سد تنگ سرخ خطرات زیستی دارد/ریزگردها در راه استان فارس

نبی‌الله مرادی گفت: با توجه به اینکه منابع آبی سطحی و زیر زمینی در استان کاهش پیدا کرده است استان فارس در معرض ریز گردها قرار دارد.
به گزارش شیرازه، نبي‌الله مرادي، سرپرست اداره کل محیط زیست استان فارس ظهر امروز در نشستی که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شده بود در جمع خبرنگاران گفت: پروژه سد تنگ سرخ طرح کارشناسی شده نیست و احداث آن، خطرات زیست محیطی فراونی برای استان به همراه خواهد داشت و به دلیل خسارات احتمالی، برای محیط زیست از جمله دریاچه مهارلو یک تهدید محسوب می‌شود. برخی با توجیه کنترل سیل در پی احداث این سد هستند و علی رغم اصرار برخی نهادها بر احداث این سد، اداره حفاظت از محیط زیست فارس موافقت نخواهد کرد زیرا دلایل ذکر شده منطقی نیست و جاری شدن آب در رودخانه خشک، اکوسیستم منطقه را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان فارس تصریح کرد: از سال 94 طرح ملی حفاظت از تالاب ها در کشور آغاز شد اما اعتبار مالی تخصیص داده شده برای احیای تالاب ها تاکنون بسیار کم بوده است. مثلا تخصيص 250 ميليون تومان جهت احياء درياچه بختگان بعنوان دومين تالاب بزرگ كشور، در مقايسه با اختصاص 15 هزار ميليارد تومان برای احیا درياچه اروميه رقم بسیار ناچیزی است. متاسفانه علی رغم رایزنی‌های صورت گرفته، مسئولان استانی نتوانستند مسئولان کشور را برای تخصیص اعتبار بیشتر راضی کنند.

مرادی با تاکید بر درآمد زایی صنعت گردشگری، خاطر نشان کرد: ظرفیت های گردشگری شیراز از موجب ایجاد درآمد پایدار می‌شود ضمن اینکه هیچ آسیبی را متوجه محیط زیست نمی‌کند. در بعضی از شهرها از جمله کرمان تجربه موفقی در این حوزه وجود دارد و ما می‌توانیم در منطقه بهرام گور با جذب سرمایه گذار، الگو برداری کنیم.

این مقام مسئول در ذکر معضلات آب و هوایی که در آینده ممکن است استان فارس را تهدید ‌کند، گفت: با توجه به اینکه منابع آبی سطحی و زیر زمینی در استان کاهش پیدا کرده است استان فارس در معرض ریز گردها قرار دارد و وضعیت آب و هوایی استان در آینده‌ای نه چندان دور مانند خوزستان آلوده می شود چون تالاب ها خشک شدند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان فارس ادامه داد: دشت زرقان به خاطر وجود صنایع آلاینده مشکلات زیست محیطی دارد و به همین دلیل این منطقه ظرفیت صنایع جدید را ندارد و طرح توسعه پالایشگاه شیراز نیز از نظر ما رد شده است.

وی در بیان تعداد روزهای سالم سال،  ادامه داد:  در سال 88، 113 روز هوای ناسالم داشتیم که این مسئله نگرانی بسیاری از شهروندان را برانگیخته بود ولی با توجه به اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر، در سال 95 روز ناسالم نداشتیم و در سال 96 هم تاکنون گزارشی مبنی بر آلودگی هوا ارائه نشده است.

نبی‌الله مرادی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر نیاز ورود هوای تازه به شیراز، گفت: بدلیل بلند مرتبه‌سازی‌های صورت گرفته در شیراز هوای تازه کمتر وارد شهر می‌شود و به همین دلیل برای ورود هوای تازه به شهر دچار مشکل هستیم و با توجه به اینکه برخی از منابع آب را به دلیل بی‌تدبیری‌های صورت گرفته از دست داده‌ایم درصدد هستیم تا با مطالعات علمی خاک و هوا را برای محیط زیست حفظ و استفاده بهینه داشته باشیم. و اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود تحقیقات علمی در این زمینه آغاز خواهد شد.

مرادی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر گفت: طرح انتقال صنایع آلاینده از 10 سال قبل تصویب شد اما در عمل اجرایی نشده است؛ در شیراز 4 صنایع آلاینده وجود دارد که براساس طرح زمان بندی، کارخانه روغن نباتی، پشم شیشه و ریشمک باید تا پایان امسال از شهر خارج شوند. همچنین لازم است کارخانه سیمان به خارج از شهر انتقال پیدا کند اما متاسفانه طرح کارخانه جدید سیمان در محدوده شمال شرق شیراز پیشرفت چشمگیری نداشته است. ضوابط کاری اداره حفاظت از محیط زیست مشخص و تعریف شده است و طبق ضوابط مذکور اگر صنایع مشکلات محیط زیستی ایجاد کند از طرف اداره مجوز ساخت صادر نمی‌شود. اداره حفاظت از محیط زیست بر مسائل زیست محیطی نظارت دارد و لازم است سایر دستگاه‌ها موارد لازم را رعایت کنند.

به گزارش شیرازه شعار امسال هفته محیط زیست عنوان "من با طبیعتم" انتخاب شده است که از 16 خرداد با برنامه حضور فرزندان محیط زیست در مدرسه طبیعت در شهرک بزین آغاز و با برگزاری كارگروه پسماند، ديدار با سمن‌هاي محيط زيستي همراه با برپايي كارگاه‌هاي آموزشي جهت آشنایی با نواحی رویشی ایران و اهمیت جنگل‌های زاگرس، افتتاح سيستم تصفيه خانه كارخانه رامک، برگزاري نمايشگاه عكس، قدرداني از خانواده‌هاي شهداي محيط‌زيست، تبليغات محيطي و برگزاري مسابقه راديويي تا 21 خرداد ادامه می یابد.

نظرات بینندگان