کد خبر: ۱۱۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
در جلسه مسؤولان بهداشت و درمان مرودشت مطرح شد

علائم بیماری تب کریمه کنگو/ آزمایش رایگان تشخیص بیماری

مسؤولان شهرستان مرودشت ضمن تشریح علائم بیماری تب کریمه کنگو، از مردم خواستند در صورت لزوم، با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان از آزمایشات شناسایی بیماری تب کنگو استفاده کنند.
به گزارش شیرازه، سیروس قلیچ‌خانی سرپرست مرکز بهداشت مرودشت در نشست هم‌اندیشی و راهکارهای پیشگیری و جلوگیری از تب کنگو که شامگاه سه‌شنبه با حضور مسؤولان بهداشتی شهرستان و بهورزان خانه‌های بهداشت در محل مرکز بهداشت این شهرستان برگزار شد، با اشاره به نقش پزشک خانواده روستایی در ارتقاء سطح سلامت جامعه گفت: هدف پزشک خانواده علاوه بر درمان مردم، پیشگیری و رفع مشکلات بهداشتی روستا با همکاری خود مردم است.
سیروس قلیچ‌خانی افزود: با رعایت نکات بهداشتی در دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌توانیم از گرفتار شدن به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان مشاهده نشده است، بیان کرد: مرکز بهداشت و درمان شهرستان مرودشت به منظور مقابله با این بیماری در آماده‌باش کامل است و مردم در صورت بروز موارد مشکوک موارد را به مراکز بهداشتی و بیمارستان ها گزارش دهند تا در کمترین زمان به این مسئله رسیدگی شود.
قلیچ‌خانی ادامه داد: توصیه می‌شود مردم برای مبتلا نشدن به این بیماری، از مصرف گوشت خام و نیم‌پز خودداری کرده و گوشت‌های خود را از قصابی‌های معتبر تهیه کنند؛ همچنین گوشت خریداری شده را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و استفاده نمایند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مرودشت هم در این نشست در مورد بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه‌ی سخت، مخزن و ناقل آن است و جزو بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود؛ من آنکه این ویروس می‌‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند.
رضا صاحبی با بیان اینکه انسان در صورت تماس با دام آلوده، گوشت و خون و نیز مصرف گوشت آلوده می‌‌تواند موجب انتقال این بیماری شود، گفت: باید به  طور جدی از خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر خودداری کرد و حتما هنگام تماس با دام رعایت موارد ایمنی و بهداشتی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بحث سم‌پاشی در دامداری‌ها باید جدی گرفته شود ادامه داد: یکی از راه‌های  جلوگیری از تب کنگو سم‌پاشی دامداری‌ها در فصل بهار و تابستان و مقابله با کنه است و باید از کشتار غیرمجاز دام در شهرستان جلوگیری کرد و همچنین باید برنامه‌ریزی شود تا دام‌ها جهت کشتار به کشتارگاه ها انتقال یابند.
وی از دهیارها و شوراها درخواست کرد در بحث پیشگیری از بیماری‌ها و بهینه‌سازی و ساماندهی مراکز پرورش طیور، آمار دقیقی از تعداد این مراکز تهیه و به دامپزشکی شهرستان ارائه دهند.
کارشناس مسؤول واحد مبارزه با بیماری‌های شهرستان مرودشت هم در این جلسه در مورد علایم بیماری تب کنگو گفت: این بیماری در انسان با علایمی شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل‌درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی‌ گونه، خونریزی زیرجلدی، خون‌دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی و حتی احساس افسردگی همراه است.
محمودعلی زارعی ادامه داد: علائم بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌‌شود و بعد از چند روز، بیمار وارد مرحله خونریزی می‌‌شود که خطر اصلی به شمار رفته و اکثرا به دلیلی خونریزی‌‌های شدید داخلی منجر به مرگ می‌شود.
زارعی با بیان اینکه آزمایشات تب کنگو رایگان است گفت: مردم در صورت مشاهده علایم بیماری با مراجعه به  مراکز بهداشتی و درمانی  به صورت رایگان از آزمایشات شناسایی بیماری تب کنگو استفاده کنند.
در ادامه کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان در مورد راه‌های مؤثر در پیشگیری از این بیماری‌ گفت: پیگیری مشکل بهداشتی دامداری‌ها و بهسازی آنها در بحث جلوگیری از بیماری‌ها مؤثر است.
حبیب کشاورز افزود: با انتقال کودهای حیوانی از دامداری‌ها به خارج روستا، سمپاشی دامداری‌ها، جلوگیری از فروش مرغ زنده و مشخص نمودن مکان مشخص جهت دفن بهداشتی لاشه‌ها در دامداری‌ها و مرغداری‌ها، از شیوع این بیماری جلوگیری می‌شود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان