کد خبر: ۱۱۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
در گفتگو با یک کارشناس مسائل اجتماعی مطرح شد؛

اولویت دولتمردان رسیدگی به اوضاع سیل زدگان باشد/مشکلات حادثه دیدگان سیل جهرم هنوز رفع نشده است

پرواضح است در جهرم بیشتر خسارت ها به محله هایی واردشد که قشر متوسط و پایین جامعه در آن ساکن بودند، افرادی تمکن مالی زیادی نداشتند و نمی توانستند در مکان های مناسب شهری برای خود آشیانه ای بسازند.

به گزارش شیرازه، در اواخر بهمن ماه سال گذشته پس از  حدود یک هفته بارندگی و به راه افتادن سیلاب خسارت‌های زیادی به منازل مسکونی و قسمتی از بافت شهری و فرسوده جهرم وارد شد. 

روز پایانی بارندگی با شکسته شدن بند خاکی محمدآباد حجم عظیمی از آب وارد شهر و بیش از هزار واحد مسکونی تخریب و دچار آبگرفتگی شد. 

طبق آمار منتشر شده بیش از 6700 واحد مسکونی در مناطق مختلف شهرستان جهرم دچار آسیب دیدگی شدند و مجموع خسارات برآورد شده حدود 50 میلیارد ریال بود.

حال سوال اینجاست که این خسارت ها به کدامین مردم وارد شده است؟ با وجود گذشت نزدیک به چهار ماه از آن واقعه و قول مساعد بسیاری از مسؤولان همچنان مشکلات بسیار زیادی پیش پای مردمی است که سیل به خانه و کاشانه ی آنان آسیب وارد کرده است.

محمد آقایی تحلیلگر و کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه فضا و کالبد شهری بر اساس طبقه اجتماعی تقسیم شده است بیان داشت: طبقه اجتماعی به سه دسته بالا،متوسط و پایین تقسیم می شوند.

به گفته ی وی طبقه ی اجتماعی بالا که از سرمایه اجتماعی و اقتصادی بیشتری برخوردار اند بهترین نقاط شهر از نظر آب و هوا و خدمات شهری از آن آنهاست و خانه هایشان با مصالح ساختمانی بهتر ساخته می شود و دسترسی بیشتری به خدمات شهری دارند.

به اعتقاد این کارشناس مسائل اجتماعی اما افراد طبقه پایین چون از سرمایه اقتصادی و اجتماعی کمتری برخوردارند معمولا در نقاط پایین دست شهر سکونت دارند و آن مکان ها از نظر دسترسی به خدمات شهری و امکانات در سطح پایین تری قرار دارند و ساختمان های آنان نیز اغلب قدیمی و مصالح به کار رفته از کیفیت پایین تری برخوردار است.

آقایی افزود: هنگامی که شهر دچار بلایای طبیعی همچون سیل می شود، این بلای طبیعی ممکن است در هر جای دنیا و برای هر انسانی اتفاق بیافتد اما سؤال اینجاست که میزان خسارت وارد شده به شهر در بین محله ها چگونه بوده است؟

با نگاهی دقیق تر به خرابی های سیل درمی یابیم که عمده معضلات پیش آمده ساخته ی دست خود بشر بوده و به نحوی این امکان وجود داشته است که برای جلوگیری از این خسارت ها اقداماتی از پیش انجام شود و خسارات را کاهش داد.

پرواضح است در جهرم بیشتر خسارت ها به محله هایی واردشد که قشر متوسط و پایین جامعه در آن ساکن بودند، افرادی تمکن مالی زیادی نداشتند و نمی توانستند در مکان های مناسب شهری برای خود آشیانه ای بسازند. 

به گفته ی این تحلیلگر مسائل اجتماعی هدف از این بررسی و کالبد شکافی مسائل اجتماعی و آسیب شناسی قضاوت در مورد افراد و یا موارد اینچنینی نیست بلکه قصد داریم آسیب های بلایای طبیعی بر اقشار جامعه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

وی معتقد است باید سوال کرد که چند درصد از خسارت وارد شده متعلق به محله های مرفه نشین شهر است؟ 

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: فضا و کالبد شهری به نحوی است که طبقات اجتماعی را از هم جدا کرده است و بلایای طبیعی مانند سیل باعث خسارت بیشتر به طبقه فرودست جامعه می شود و این خسارت ها در نهایت باعث فاصله بیشتر بین طبقات جامعه خواهد شد.

انتظار می رفت حل مشکلات آسیب دیدگان سیل از اولویت های دولتمردان باشد اما با وجود اقداماتی که انجام شده است این فعالیت ها کافی نبوده و باید در این راستا اقداماتی بنیادین صورت گیرد تا دیگر شاهد به بار آمدن اینچنین خساراتی در شهر نباشیم.

وعده های عمل نشده ی فراوانی در این زمینه وجود دارد که در مطالب بعد به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

منبع: پسین جهرم

نظرات بینندگان