کد خبر: ۱۱۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

پایان ناخوش اکران "ویلایی‌ها"/یک ایرانی بالاترین مدال بشردوستانه جهان را گرفت/انیمیشن "جنگ در خیابان" رونمایی شد/راهکار کاهش مشکلات گوارشی در ماه رمضان

شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.
پایان ناخوش اکران شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند. فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

پایان ناخوش اکران "ویلایی‌ها"
فیلم سینمایی "ویلایی‌ها" به تهیه‌کنندگی "سعید ملکان" و کارگردانی "منیر قیدی" فیلمی است با موضوع دفاع مقدس که محوریت شخصیت‌هایش را شیرزنان سرزمین ایران تشکیل داده و روایت زندگی زنانی است که پا به پای مردان وطن آمدند تا پس از هشت سال دفاع، دوباره ایران، ایران بماند. "ویلایی‌ها" که در جشنواره مورد بی‌مهری مسئولین ارشاد قرار گرفته بود در اکران هم مزه بی‌مهری مسئولین را چشید به طوری که کارگردان این فیلم ضمن گله از مسئولین گفته بود؛ با این شرایط فکر نمی‌کنم تا سال‌ها دیگر وارد حوزه دفاع مقدس شوم چون وقتی فیلم دفاع مقدس کار کنی نه دنیا را داری و نه آخرت! از این طرف می‌گویند اینها سفارشی‌سازند و از طرف دیگر هم اکران نمی‌کنند!

مجسمه فردوسی ۵۸ ساله شد
هفدهم خرداد 1338 یعنی 58 سال پیش طی مراسمی باشکوه، مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی ساخته "ابوالحسن صدیقی" در میدانی به همین نام در تهران رونمایی شد. ابوالحسن صدیقی از بزرگ‌ترین مجسمه‌سازان ایران است که از او به عنوان پدر مجسمه‌سازی ایران و "میکل‌آنژ" شرق یاد می‌شود جنس مجسمه فردوسی، سنگ مرمر کارارا و ارتفاع آن بیش از سه متر است. در قسمت پایین این مجسمه، پیکر کودکی زال (از شخصیت‌های شاهنامه) قرار گرفته است. با توجه به ابیات شاهنامه؛ زال روی کوه قاف متولد و رشد کرد؛ بنابراین پایه مجسمه به صورت یک تخته سنگ طبیعی که حاکی از داستان زندگی زال است، تهیه شد.


انیمیشن "جنگ در خیابان" رونمایی شد
انیمیشن کوتاه جنگ در خیابان روایتگر ترور ناجوانمردانه مردم ایران است. این انیمیشن داستان پژوی ترور در خیابان‌های تهران و روایتی از ترور منافقان در سال‌های دهه 60 است. این اثر در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی تولید و جشنواره مردمی فیلم عمار آن را منتشر کرده است.

رونمایی از نخستین قرآن مورد پسند کودکان و نوجوانان
نخستین مصحف چاپ‌شده توسط انتشارات "بیان مهربان" ویژه کودکان و نوجوانان در سرای اهل قلم رونمایی شد. این مصحف به جهت ویژگی‌های متنی و همخوانی آن با سلیقه نوجوانان قابل توجه است زیرا شیوه نگارش، علامت‌گذاری و تفکیک کلمات طوری برنامه‌ریزی شده است که قرآن‌آموزان بتوانند به آسانی این مصحف شریف را قرائت کنند؛ به طوری‌که قواعد تجویدی در متون آن، بسیار روان و آسان همانند زبان فارسی مشخص و حروف اضافی نیز به رنگ خاکستری کم علامت برای آگاهی بیشتر قاریان و حافظان درآمده است. مخاطبان این قرآن بیشتر کودکان و نوجوانان هستند امّا علاوه بر آنان، افراد بزرگسال مبتدی نیز می‌توانند برای قرائت روان قرآن از این مصحف استفاده کنند.

اجتماعی

یک ایرانی بالاترین مدال بشردوستانه جهان را گرفت
سید بهزاد نقوی چالشتری مربی جمعیت هلال‌احمر ایران به دلیل شجاعت، ایثار و آمادگی برای ارائه خدمت؛ فعالیت‌های عملی به نفع مجروحان، بیماران وآسیب‌دیدگان و همچنین بدلیل اقدامات ابتکاری برای بهبود کیفیت درمان یا آموزش، موفق به دریافت مدال "فلورانس نایتینگل" شد. فلورانس نایتینگل پرستار و مددکار در 12 می 1820 در فلورانس ایتالیا چشم به جهان گشود و زندگی خود را صرف خدمت‌رسانی به سربازان مجروح و تلاش برای بهبود خدمات درمانی کرد، حال به ‌پاس ایثار و زحمات بی‌دریغ او و با هدف خدمات بشردوستانه در نهمین کنفرانس بین‌المللی صلیب‌سرخ (1912)، مصوب شد بودجه‌ای برای اهداء این مدال بین‌المللی با نام مدال "فلورانس نایتینگل" اختصاص و هر دو سال یک بار این مدال به پرستاران و مددکاران واجد شرایط اهداء شود.

راهکار کاهش مشکلات گوارشی در ماه رمضان
افزایش تحرک و مصرف مایعات به افزایش حرکت دستگاه گوارش کمک و یبوست را تا حدودی درمان می‌کند.  مصرف منابع آبی که همراه با فیبرها باشد به ویژه میوه و سبزی را افزایش دهید و در مقابل، از مصرف چای اجتناب کنند. زیرا چای به عنوان یک ماده قابض احتمال یبوست را افزایش می دهد و بهتر است مایعات دیگری جایگزین آن شود. همچنین روزه داران سعی کنند در بین وعده های افطار تا شام و یا تا قبل از سحر، تحرک فیزیکی خود را داشته باشند، زیرا افزایش تحرک و مصرف مایعات به افزایش حرکت دستگاه گوارش کمک و یبوست را تا حدودی درمان می‌کند.

"سحر" بهترین زمان مطالعه برای محصلان
بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان درس خواندن هر فرد براساس فلات یادگیری اوست؛ فلات یادگیری هر فرد در مطالعه 30 تا 45 دقیقه است؛ یعنی فرد در این مدت می‌تواند مطالب را با کیفیت بالا فراگیرد و باید پس از این مدت مطالعه، 15 تا 20 دقیقه استراحت کرد و مجدداً برنامه مطالعاتی را ادامه داد. بهترین زمان مطالعه دروس حفظی، اول وقت صبح است؛ یعنی براساس طول موج سه ساعته که خواب در آن مدت کامل می‌شود، بهترین زمان دریافت مطالب، بعد از خواب سه ساعته است. بعد از 2 زمان خواب سه ساعته، در این زمان بهترین میزان دریافت مطالب توسط مغز صورت می‌گیرد؛ در نتیجه بهترین زمان یادگیری در ماه مبارک رمضان، زمان سحر است، البته به دلیل فصل امتحانات نمی‌توان تنها به این زمان اکتفا کرد.
نظرات بینندگان