کد خبر: ۱۱۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
به مناسبت روز جهانی صنایع دستی؛

جشن هفت هزار سالگی صنایع دستی فارس به مدافعان حرم تقدیم شد/ 200هزار هنرمند در فارس صنایع دستی تولید می‌کنند

به مناسبت بیستم خردادماه روز جهانی صنایع دستی جشن هفت هزار سالگی هنر، تمدن و صنایع دستی فارس توسط برگزارکنندگان این جشن به مدافعان حرم تقدیم شد.

به گزارش شیرازه، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در جشن نکوداشت هزاران سال نقش‌آفرینی هنرمندان صنایع دستی فارس که در شیراز برگزار شد، گفت: حدود 200 هزار هنرمند در فارس به تولید صنایع‌دستی مشغول هستند که 70 درصد آنان بانوان می‌باشند.

شاپور رستمی صنایع دستی را اشتغال‌زا، هویت‌زا و ارزآور دانست و با اشاره به نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان باعث ایجاد اشتغال و تولید شود، صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه مراکز تولید صنایع دستی به راحتی راه‌اندازی می‌شود و نیاز به سرمایه‌های کلان ندارد، گفت: صنایع دستی نقش قابل توجهی در رونق گردشگری دارد به طوری که در برخی از نقاط دنیا تنها جاذبه گردشگری آنان صنایع دستی می‌باشد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با تاکید بر اینکه باید دید و نگاه دولتمردان به حرفه صنایع دستی تغییر کند، گفت: باید برای صنایع دستی در شهرها، روستاها و بخش‌ عشایری متناسب با هر بخش برنامه‌هایی داشته باشیم.

رستمی بر برقراری ارتباط بین تولید صنایع دستی و بازار فروش تاکید و اظهار کرد: اغلب افرادی که صنایع دستی تولید می‌کنند نمی‌توانند برای محصولات خود بازاریابی کنند بنابراین ضروری است متولیان امر، سازمان های مردم نهاد، تعاونی‌ها و دهیاران در این بخش ورود کنند.

وی با اشاره به مصوبه دولت که تمام ارگان‌ها و دستگاه‌ها موظفند فضایی را به عرضه محصولات صنایع دستی اختصاص دهند، گفت: به فرمانداران اعلام کردیم که در هر شهرستان باید یک بازارچه عرضه و فروش محصولات تولید آن شهرستان وجود داشته باشد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با تصریح اینکه در زمینه صنایع دستی حرکت روبه جلو وجود دارد اما چشمگیر نیست، گفت: با توجه به اینکه رونق صنایع دستی در ایجاد اشتغال نقش موثری دارد، به آمار مستند، واقعی و اطلاعات دقیق این بخش نیاز داریم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کرده و پایان سال اعلام کنیم که در هر بخشی چه میزان افزایش تولید داشته‌ایم.

آمادگی تاسیس اتحادیه صنایع دستی کشور در شیراز را داریم

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در این مراسم ضمن تشکر از هنرمندانی که برای حمایت از دولت دکتر روحانی تلاش کردند به حوادث تروریستی تهران اشاره و اظهار کرد: هنر پیشرفت نمی‌کند مگر در امنیت و ما باید قدر امنیت هنر را بدانیم.

وی با بیان اینکه تمام مراکز گردشگری باید پیوست صنایع دستی داشته باشند، گفت: باید تعاونی‌های صنایع دستی تشکیل شود و ما آمادگی تاسیس اتحادیه صنایع دستی کشور در شیراز را داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس رونق گردشگری را نیازمند تابوشکنی دانست و تاکید کرد که می‌توان ضمن حفظ چهارچوب‌ها گردشگری را از طریق صنایع دستی رونق داد.

مختاری کاهش قیمت و افزایش کیفیت را لازمه رونق صنایع دستی عنوان و اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی فارس 20 درصد در حوزه کشاورزی، 30 درصد در حوزه صنعت و 50 درصد در حوزه خدمات است که اگر می‌خواهیم مشکلات جامعه را کمتر کنیم باید برای افزایش اشتغال که اولویت اول استان است، تلاش کنیم.

وی اعلام کرد: در شورای ملی اشتغال تصویب شده است که هنرمندان صنایع دستی می‌توانند در سامانه اداره کل فنی و حرفه‌ای ثبت نام کنند و تا سه نفر را بدون محدودیت‌های قانون کار تا یک سال آموزش بدهند.

مختاری از اجرای طرح کارورزی برای کاهش فاصله دانشگاه و صنعت خبر داد و افزود: کارفرمایانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاه را به کار گیرند تا شش ماه دولت 30 درصد حقوق آنان را می‌پردازد و اگر کارورز تا شش ماه نزد کارفرما کار کند، کارفرما تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف خواهد بود.

بنابراین گزارش در این جشن ضمن محکومیت حمله تروریستی در تهران و همدردی با خانواده‌های شهدای ترور از متولیان حفظ امنیت قدردانی شد و از سوی مسئولان برگزار کننده این جشن به شهدای مدافع حرم تقدیم شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان