کد خبر: ۱۱۰۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
رئیس مرکز بهداشت شهدای گمنام در گفتگو با شیرازه:

هفت میلیون مرگ و میر درجهان بر اثر مصرف دخانیات/ اماکن عرضه قلیان توسط بازرسان بهداشت تعطیل می‌شود

تهمتن گفت: مصرف دخانیات خطرات زیادی برای سلامت عموم جامعه و گروه‌های سنی مختلف دارد و عامل مستقیم و غیر مستقیم بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات ریوی، تنفسی، سرطان و. .‌ است.
به گزارش شیرازه؛ طبق مطالعاتی که هر پنج سال یکبار در ایران تحت نظر سازمان بهداشت جهانی صورت می‌گیرد در چند سال اخیر تعداد افرادی که به قلیان و انواع مواد دخانی گرایش داشته‌اند افزایش یافته و حدود 20 درصد دختران و 35 درصد پسران استعمال قلیان و 40 درصد دانشجویان تجربه مصرف قلیان را دارند. همچنین طبق تلاش‌هایی که در 25 سال گذشته جهت کاهش مصرف سیگار صورت گرفته، شاهد کاهش مختصر مصرف سیگار هستیم به طوری که مصرف سیگار از 10/9 به 10/1 درصد کاهش پیدا کرده است.
زیرا بعضی جوانان در حضور خانواده نمی‌توانند مصرف سیگار داشته باشند اما در جمع‌های خانوادگی به همراه پدر و مادر خود مصرف قلیان دارند و جامعه ایران بویژه زنان با مصرف قلیان به سمت شرایط بحرانی حرکت می‌کند. سال 1385 "قانون جامع کنترل دخانیات" در مجلس تصویب و توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد. و این در حالی است که اکثریت مردم از این قانون اطلاعی ندارند چون قانون اجرایی نشده و مردم نمی‌دانند استعمال دخانیات در اماکن عمومی و تبلیغ آن ممنوع است.
در ماده هشت "قانون جامع کنترل دخانیات" دولت مکلف است هر سال ده درصد مالیات قیمت مواد دخانی را افزایش دهد و این در حالی است که دولت تدبیر و امید در برنامه ششم این ماده را حذف کرده است و متاسفانه در شرایط فعلی برای این قانون ضمانت اجرایی وجود ندارد. وقتی مواد دخانی به سادگی عرضه و برای مصرف آن محدودیتی وجود ندارد طبیعی است که جوان‌ها به بهانه سرگرمی به سمت مصرف دخانیات ‌بروند.

دکتر علی تهمتن، رئیس مرکز بهداشت شهدای گمنام شیراز در گفتگو با شیرازه، گفت: در کل کشورهای جهان استعمال دخانیات افزایش داشته است به طوری که هفت میلیون مرگ و میر در جهان بر اثر مصرف دخانیات رخ می ‌دهد و این میزان تا سال 2030 به بیش از هشت میلیون نفر خواهد رسید. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی در راستای مقابله با استعمال دخانیات، در نظر دارد تا سال 2030 به ریشه کنی اعتیاد به سیگار در بسیاری از کشورهای جهان بپردازد و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای مبارزه با مصرف دخانیات را در دستور کار کشورهای جهان قرار داده است.

رئیس مرکز بهداشت شهدای گمنام شیراز افزود: مصرف دخانیات موجب تشدید بعضی بیماری ها در بیماران مزمن می‌شود و خطرات زیادی برای سلامت عموم جامعه و گروه‌های سنی مختلف دارد. زیرا کودکان خردسال، زنان باردار، سالمندان و . . . هر چند مصرف دخانیات ندارند اما چون در محیط و در معرض مصرف دود قرار دارند سیستم ایمنی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تعداد قابل توجهی از مرگ‌های روزانه در ارتباط با مصرف دخانیات است. مصرف دخانیات عامل مستقیم و غیر مستقیم بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات ریوی، تنفسی، سرطان و. .‌ است.

بر خلاف نتیجه مطالعات میدانی شیرازه در سطح شیراز مبنی بر عرضه آسان سیگار و قلیان در نقاط مختلف شهر از جمله رستوران‌های سنتی و فراهم بودن شرایط مصرف دخانیات برای گروه‌های مختلف سنی جامعه، علی تهمتن از عدم عرضه قلیان در شهر خبر داد و گفت: با توجه به گسترش مصرف دخانیات در سال‌های اخیر جهت کاهش میزان مصرف در سطح کشور، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن مصرف قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و اماکن عمومی اجازه عرضه قلیان ندارند. به همین دلیل دستگاه قضایی در همکاری با مراکز بهداشت بر نقاط مختلف شهر نظارت دارند‌ و در منطقه تحت نظارت مرکز بهداشت شهدای گمنام شیراز اماکن عرضه قلیان توسط بازرسان بهداشت تعطیل می‌شود البته ممکن است این اماکن بعد از تعطیلی، شروع به کار کنند که در این صورت ضمن پرداخت جریمه سنگین، پروانه و مجوز کسب آن‌ها باطل خواهد شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه سن شروع مصرف سیگار هر سال پایین‌تر می‌آید و الان به 13 سال رسیده است. مصرف دخانیات یک تهدید برای زندگی هر فرد بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و نژاد محسوب می‌شود و مشکلات جسمی و روحی فراونی برای افراد و خانواده‌ها به بار می‌آورد. به همین دلیل ما درصدد هستیم با فرهنگ سازی و آموزش‌های لازم، آگاهی اجتماعی و سواد سلامت را ارتقا داده و از مصرف دخانیات پیشگیری کنیم. با توجه به اینکه گروه قابل توجهی از افرادی که برای ارتقا سلامت نیاز به آموزش دارند نوجوانان و جوانانی هستند که در مدارس مشغول به تحصیل‌اند در سال‌های اخیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز و آموزش و پرورش جهت آگاه‌سازی دانش‌آموزان همکاری نزدیک دارند. البته لازم است وزارت ارشاد، سیستم رسانه و صدا و سیما در این زمینه قوی عمل نمی‌کند و حتی الامکان در فیلم‌های مختلف مصرف سیگار تبلیغ نشود.
این کارشناس بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه مبارزه با دخانیات، شهرداری همکاری خوبی داشت و پارک آزادی در منطقه والفجر شیراز را به صورت نمادین بعنوان "پارک سلامت" یعنی پارک بدون قلیان معرفی کردند که در این پارک عرضه و مصرف قلیان ممنوع است. همچنین با غرفه‌هایی که در این پارک تدارک دیده شده جهت آگاه‌سازی مردم از خطرات مصرف  دخانیات آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

گفتنی است؛ سالیانه ده هزار میلیارد تومان صرف سیگار می‌شود؛ و این در حالی‌ است که اگر مالیات به درستی اعمال و اخذ شود کل بودجه سلامت کشور از طریق مالیات تامین می‌شود.

با توجه به اینکه سازمان ملل در بیانیه امسال تنها راه مبارزه با دخانیات را "اخذ مالیات" ذکر کرده است و علی‌رغم اینکه اکثریت مردم تمایلی به مصرف دخانیات ندارند جای این سوال باقی است که چرا مبارزه با دخانیات جزء دغدغه ها نیست و چرا قوه مجریه و سایر ارگان‌ها برا مبارزه با دخانیات مالیات مناسب اعمال نمی‌کنند؟ شاید که طبق روال همیشگی عده‌ای با واردات دخانیات سود کلانی به جیب می‌زنند و همین مسئله مانع از برخورد جدی می‌شود.
به نظر می‌رسد با توجه به اثرات سلامتی، اقتصادی ، بهداشتی و اجتماعی دخانیات حال که با سهل‌انگاری ارگان‌ها در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر مواجه هستیم لازم است رسانه ملی جهت فرهنگ‌سازی در این زمینه تلاش جدی داشته باشد.

نظرات بینندگان