کد خبر: ۱۱۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
نخست‌وزیر سابق قطر:

زمانی با عربستان علیه ایران و یمن توطئه کردیم؛ به محض پشیمانی دشمن شدیم

نخست‌وزیر سابق قطر اذعان کرد کشورش زمانی در توطئه‌های ریاض و شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران و یمن شرکت کرده اما به محض پشیمانی به دشمن عربستان تبدیل شده است.
زمانی با عربستان علیه ایران و یمن توطئه کردیم؛ به محض پشیمانی دشمن شدیمبه گزارش شیرازه، «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای کانادایی به بررسی دلایل تحریم‌های صورت گرفته از سوی عربستان علیه دوحه پرداخت.

وی در این گفت‌وگو که در برخی رسانه‌های یمنی از جمله «یمن پرس» و «لحج نیوز» بازنشر شده است، اعتراف کرد: قطر زمانی در توطئه‌های کشورهای حاشیه خلیج [فارس] علیه ایران و یمن مشارکت داشته است. ما توقع نداشتیم که برادران سعودی ما این رفتار غیرقابل قبول را با ما داشته باشند. اما به نظر می‌رسد، رهبران سعودی در سیاست هنوز تازه‌کار و بی‌تجربه‌اند.

نخست‌وزیر سابق قطر افزود: بله ما در برخی حساب و کتاب‌های سیاسی خود در منطقه اشتباه کردیم اما این کار را برای جلب رضایت برادرانمان در حاشیه خلیج [فارس] انجام دادیم. عربستان از دستورات و اقدامات آمریکایی - اسرائیلی در منطقه به منظور آزار ایران، حمایت می‌کند و پول زیادی در این راه خرج می‌کند. ما در حمله غیرانسانی به کشور برادرمان یعنی یمن؛ شرکت داشتیم اما زمانی که از این مشارکت پشیمان شدیم و خواستار توقف جنگی شدیم که صرفا خسارت سیاسی و میدانی به همراه دارد، به دشمن تبدیل شدیم.

وی تصریح کرد: قطر از تروریسم حمایت نکرده و نمی‌کند و همچنان در حال نبرد با تروریسم است. اما عربستان سعودی که دارای تفکر وهابی است، شیوخ فتنه را در خدمت دارد. اغلب تروریست‌ها یا سعودی هستند یا در مساجد سعودی آموزش دیده‌اند.

نخست‌وزیر سابق قطر درباره تهدیدهای «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان و وزیر دفاع این کشور گفت: ما به نوجوانان در سیاست و احمق‌ها پاسخ نمی‌دهیم. دلیل این نتایج جنگ یمن و خسارات وارده به ائتلاف و به ویژه نیروهای سعودی، بی پروایی همین نادان است. اما ما طعمه راحتی نیستیم. بله درست است که قطر یک کشور کوچک است اما یک کشور قدرتمند و دارای جایگاه جهانی است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان