کد خبر: ۱۱۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به شیرازه:

تحقق 55 درصدی بودجه سازمان جهاد کشاورزی فارس/ اعتبارات جبران خسارت سیل تخصیص داده نشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه میزان خسارت ناشی از سیل در سال گذشته 400 میلیارد تومان بوده است، گفت: تاکنون هیچ مبلغی از اعتبارات مصوب جبران خسارات سیل تخصیص نیافته است.

به گزارش شیرازه، محمدمهدی قاسمی در نشست خبری با بیان اینکه کل خسارت سرمازدگی، سیل و خشکسالی کشاورزان استان فارس در سال زارعی گذشته 1600 میلیارد تومان بوده که بیشترین آن مربوط به سرمازدگی با 600 میلیارد تومان خسارت بوده است، اظهار کرد: بیمه کشاورزی 110 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما بودجه‌های ملی و استانی جهاد کشاورزی را حدود 300 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: تا کنون حدود 55 درصد از بودجه‌های مصوب تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به تشریح برنامه‌های گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی (21 تا 27 خردادماه) پرداخت و گفت: در هفته جهاد کشاورزی امسال ۴۶ پروژه در بخش آب و خاک، ترویج، تولیدات دامی، صنایع کشاورزی، باغبانی، حفظ نباتات و امور عشایر به ارزش ۵۹.۵ میلیارد تومان در این استان افتتاح می‌شود که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۲۹۱ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

به گفته وی افتتاح و بهره‌برداری از سیستم‌های نوین آبیاری در سطح دو هزار و 400 هکتار از اراضی استان فارس، کلنگ‌زنی اراضی شیبدار جهت احداث باغات دیم از دیگر برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی است.

قاسمی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی را استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری عنوان و اظهار کرد: در مصوبات شورای عالی آب، ۷۰ هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار برای سال جاری مصوب شده که بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار آن در سال قبل محقق شد و در دو ماه نخست سال جاری نیز هزار و 781 هکتار اجرایی شد.

وی با اشاره به توسعه و تجهیز 4 هزار و 540 دستگاه ماشین‌آلات جدید، بیان کرد: در طول مدت دولت تدبیر و امید 180میلیارد تومان از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون استفاده کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از افزایش شش برابری کشت کلزا نسبت به سال 94 گفت: افزایش کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است تا بتوانیم کشور را از واردات روغن بی نیاز کنیم و در همین راستا در سال زراعی گذشته 12 هزار و 250 هکتار کلزا و همچنین گلرنگ با افزایش 4 هزار هکتاری نسبت به سال قبل در 110هزار هکتار کشت شد.

قاسمی از تولید 575هزار تن چغندر پاییزه و بهاره خبر داد و گفت: علیرغم کاهش سطح زیر کشت، تولید گندم در سال 95 معادل ۱۰ درصد افزایش داشت و به 960 هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه سطح زیر کشت به جز اراضی شیب‌دار وجود ندارد، گفت: سطح زیر کشت گلخانه‌ای با 94هکتار افزایش به 284هکتار رسیده است که تعهد سال 96 رسیدن به 450 هکتار و هدف‌گذاری 10 ساله نیز 7 هزار هکتار گشت گلخانه‌ای در بیش از 1500 مجتمع و شهرک گلخانه‌ای می‌باشد.

قاسمی تغییر الگوی کشت را یکی از استراتژی‌های سازمان عنوان کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی در اولویت تغییر الگوی کشت قرار دارد و در حوزه ترویج و فرآوری آن نیاز به مطالعات گسترده و سرمایه‌گذاری داریم که نیمه تیرماه با سفر به آلمان و جلسه در وزارت کشاورزی آلمان در این خصوص تبادل نظر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و 500 نوع گیاه دارویی وجود دارد، گفت: تا کنون دستورالعمل کشت و برداشت 10 نوع گیاه دارویی تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که در وب سایت گیاهان دارویی نیز قابل مشاهده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ضمن بیان اینکه هنوز رقم دقیقی از میزان تولید گیاهان دارویی نداریم، اظهار کرد: گیاهان دارویی در سه هزار هکتار ارضی مردمی و 8 هزار هکتار اراضی ملی کشت شده است و در سال جاری 5 هزار هکتار افزایش کشت گیاهان دارویی خواهیم داشت.

قاسمی استقرار نظام نوین ترویج، علمی و فنی کردن کشاورزی، برنامه‌ریزی برای برخورد و ممانعت از تغییر کاربری اراضی و رشد ۵۰۰ درصدی چاپ نشریات ترویجی را از دیگر فعالیت‌های جهاد کشاورزی فارس برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه با ساماندهی 220 سم‌فروشی در استان فارس همه 650 سم‌فروشی استان فارس مجاز شده‌اند، گفت: 8 هزار و 500 برند کودی مختلف در استان وجود دارد که از این تعداد 2هزار و 500 برند مجوز محتوا و برجسب گرفته‌اند و بقیه هم در حال بررسی است و تا کنون دو کارخانه کودسازی فارس به دلیل عدم تناسب بین اطلاعات برچسب با محتوا مجوز آن‌ها لغو شده است.

وی با بیان اینکه در راستای استاندارد سازی محصولات کشاورزی کنترل آفات در سطح 92 هزار هکتار از اراضی فارس انجام شده است، عنوان کرد: طرح کاداستر اراضی نیز در 210 هزار هکتار از اراضی این استان انجام شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی استان فارس در سال 95 از نظر وزن 30.9 درصد و از نظر ارزشی 23.3 درصد افزایش داشته است که از نظر ارزشی از 139 میلیون دلار در سال 95 به 182 میلیون دلار در سال 95 رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تاکنون 3 کارگو محصولات کشاورزی فارس شامل مرغ، تخم‌مرغ و تره‌بار به قطر ارسال شده است، افزود: از ابتدای امسال استان فارس به عنوان استان معین قطر در ایران تعیین شده است.

قاسمی یادآور شد: 370 هزار تن گندم، ۲ هزار تن کلزا و ۳۳ هزار تن جو به صورت تضمینی خریداری شد که ۲۶ درصد پول گندم، ۹۵ درصد کلزا و ۳۰ درصد اعتبار جو پرداخت‌شده است.

بنابراین گزارش، نمایشگاه دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی فارس و دستگاه‌های وابسته و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان فارس در محل ساختمان شماره 2 سازمان جهاد کشاورزی واقع در بلوار باغ تخت نرسیده به میدان گاز برپا شده است. در این نمایشگاه محصولات صنایع دستی، گل و گیاهان زینتی، مواد غذایی سلامت و سنتی، گوشت، مرغ، لبنیات و غیره عرضه می‌گردد. نمایشگاه تا 30 خرداد برپاست و ساعت بازدید از آن از 10 صبح تا 10 شب می‌باشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان