کد خبر: ۱۱۰۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
مديرعامل شركت عمران و مسكن سازان فارس خبر داد؛

پرداخت تسهیلات 50 میلیونی برای نوسازی خانه‌های بافت فرسوده شیراز

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان فارس از پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی در بافت های فرسوده استان، بدون محدودیت از نظر تعداد متقاضیان خبر داد.
پرداخت تسهیلات 50 میلیونی برای نوسازی خانه‌های بافت فرسوده شیرازبه گزارش شیرازه، سيد حميد اشرفي مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان فارس با بيان اينكه طي چندسال اخير از ابتدا تاكنون 7 هزار و 300 متقاضي از اين وام ها استفاده كرده و به بانكهاي عامل معرفي شده اند، گفت: ميزان اين تسهيلات در شيراز 50 ميليون تومان و در ساير شهرها 30 ميليون تومان است و بازپرداخت آن با درنظر گرفتن دوران مشاركت 15 سال است.
وي افزود: البته ميزان تسهيلات يادشده كفاف ساخت خانه اي با حداقل 100 تا 200 ميليون تومان هزينه را نمي دهد و اغلب ساكنان اين محلات از درآمد كمي برخوردار هستند و حتي در صورت ساخت با توجه به اينكه سود تسهيلات 18 درصد است، توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت؛ هرچند قول هايي براي رساندن سود به 12 درصد داده شده اما هنوز محقق نگرديده است.
مديرعامل شركت عمران و مسكن سازان فارس از متقاضيان دريافت تسهيلات در بافتهاي تاريخي و فرسوده دعوت كرد براي كسب اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي www.msFARS.IR مراجعه كنند.
به گفته اشرفي، مسئله ديگري كه مانع رغبت ساكنان بافتهاي تاريخي و فرسوده براي احيا و بازسازي منازل خود شده، ضابطه شهرداري به دليل رعايت حريم بناهاي تاريخي است، از همين رو ساخت تنها در دوطبقه امكان دارد. بنابراين مثل ساير نقاط، صاحبان اين منازل به علت تنگناهاي مالي و اينكه نمي توانند شريك سرمايه گذار براي مرتبه سازي داشته باشند، در مضيقه هستند، به همين دليل ميزان تسهيلات كه تنها 50 ميليون تومان است، كفايت نمي كند.
اشرفي در ادامه اين گفت و گو در مورد اعطاي وام به بناهاي ثبت شده در بافت تاريخي، اظهار داشت: پرداخت وام به اين خانه ها توسط سازمان ميراث فرهنگي صورت ميگيرد و معمولا اين سازمان تقاضاها را مورد بررسي قرار ميدهد و با نظارت هاي به عمل آمده، در صورت تائيد تا 70 درصد ميزان مخارج مرمت را به عهده ميگيرد اما پرداخت تسهيلات به ساير بناهايي كه در بافت تاريخي قرار گرفته اند به عهده ماست.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تعمير بناهاي تاريخي و بازسازي آن براي متقاضيان به صرفه است يا خير؟ پاسخ داد: هدف نهايي از تعمير و مرمت بناهاي تاريخي، تبديل اين اماكن به محل هاي فرهنگي و به طور كلي فرهنگ سازي است كه البته بايد با نظارت هاي دقيق و خاص سازمان ميراث فرهنگي صورت گيرد تا اين اماكن به سمت كاربري هاي خلاف تغيير نكند اما اگر با كاربري هايي مثل هتل، رستوران، موزه، شرب خانه، كافيشاپ و امور مجاز همراه باشد، نه تنها براي صاحبان آن زيان آور نيست كه با سوددهي هم مواجه مي شود.
اشرفي ادامه داد: علاوه بر اين به ايجاد جريان زندگي در اين محلات منجر مي شود و روي ساكنان آن نيز اثرگذاري مثبت خواهد داشت به گونه اي كه حضور بيشتر گردشگران داخلي و خارجي و نيز شهروندان در اين محلات به ايجاد گفتمان و نيز ازدحام تردد منجر مي شود كه اولين اثرش را مي توان در بالا رفتن روحيه ساكنين اين محلات ديد. همچنين به دليل مراقبتهاي ويژه، ضريب امنيت نيز در اين محلات بالاتر مي رود و محيط براي افراد خلاف و نيز معتادان نا امن مي شود.
وي گفت: در مورد به صرفه بودن جريان سرمايه گذاري در اين مناطق نيز اگر به خوبي نظارت شود، اين اتفاق خواهد افتاد، كما اين كه هم اكنون در هتل نيايش تا 6 ماه ديگر امكان رزرو وجود ندارد و اتاق هايش پر است. بنابراين ايجاد كاربري هاي خصوصي و احياي خانه هاي تاريخي هم به صرفه است و هم به بهبود جريان زندگي در اين محلات منجر مي شود.
مدير عامل شركت عمران و مسكن سازان فارس اضافه كرد: در مورد احيا و بازسازي اماكن بافت تاريخي و فرسوده در سال پيش قدم هاي خوبي برداشته شد و علاوه بر ميراث فرهنگي، سازمان عمران و بهسازي نيز اقدام به خريد مكان هايي در اين بافت كرد كه يكي از آنها خانه شفيع اردكاني
در محله سنگ سياه بود كه به دانشگاه هنر تبديل شد و هم اكنون در رشته مرمت 400 دانشجو دارد.
وي افزود: مزيت اين دانشگاه آن است كه دانشجويان، مرتبط با رشته خود در منطقه بافت تاريخي تحصيل مي كنند و به اين لحاظ موجب بهبود كيفيت زندگي و نوعي جريان سازي در اين منطقه شده است.

منبع: خبرجنوب
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
0
سلام
با توجه به ابلاغ مجوز وام ضمانت یارانه به میزان 5 میلیون توسط رئیس بانک مرکزی اما وقتی به بانک مراجعه میکنیم می گویند ابلاغ نشده

یه سوال : آیا ابلاغ یه نامه به همه بانک های زیر مجموعه در عصر ارتباطات چقدر زمان میبره ؟

در صورت امکان گزارشی تهیه کنید