کد خبر: ۱۱۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

رونمایی از کتاب « اینجا حلب، به گوشم»/ایرانی‌ها زبان فارسی را مدیون کدام سرزمین هستند؟

به گفته رییس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم)؛ ایرانیان زبان فارسی دری را وامدار مردم بلخ هستند.
رونمایی از کتاب « اینجا حلب، به گوشم»/ایرانی‌ها زبان فارسی را مدیون کدام سرزمین هستند؟شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند. فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.


فرهنگی

 
400 میلیون شیعه در جهان نیازمند شبکه ارتباطی قوی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت شیعیان جهان افزایش یافته و در حال حاضر بیش از 400 میلیون نفر از جمعیت جهان شیعه هستند. بیش از 16 میلیون شیعه در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند و در اروپا دختران شیعه و مسلمان در پی ازدواج با همسرانی از کشورهای اسلامی هستند تا فرزندان  آن‌ها تربیت اسلامی بیاموزند. با توجه به اینکه یکی از عوامل زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج)، افزایش فعالیت علمی و تقویت ارتباط بین مسلمانان و شیعیان است لازم است شیعیان جهان از شبکه ارتباطی مناسبی بدخوردار باشند. همچنین ایجاد شبکه ارتباطی قوی می‌توانند تبدیل به قدرت بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شوند.

رونمایی از کتاب « اینجا حلب, به گوشم»؛ روایت زندگینامه شهید "عباس دانشگر"
در مراسم اولین سالگرد شهادت شهید دهه هفتادی مدافع حرم؛ شهید«عباس دانشگر» از کتاب و نرم افزار اندرویدی «اینجا حلب, به گوشم» روایت زندگینامه و مجاهدت این شهید دهه هفتادی مدافع حرم رونمایی شد. شهید عباس دانشگر متولد سال 1372 اصالتاً اهل سمنان, از پاسداران دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) و یکی از جوان‌ترین شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) است که بیستم خرداد ماه سال گذشته داوطلبانه عازم سوریه شد و در نبرد با تروریست‌های تکفیری در حلب سوریه به فیض شهادت نائل شد.

هنرمندی که با پیچ صورت خود را طراحی می‌کند!
یکی از روشهای طراحی استفاده از ابزار غیر معمول برای طراحی‌های عادی است. شاید طراحی چهره یک انسان با استفاده از رنگ و قلم چیز هیجان‌انگیزی نباشد اما وقتی بحث استفاده از پیچ‌ به میان می‌آید باعث می‌شود شما بتوانی نقاشی را لمس کنید تا درک بهتری از هنر پیدا کنید. یک هنرمند با استفاده از پیچ پرتره افراد را نقاشی می‌کند؛ او این کار را روی صورت خود نیز انجام داده است. این هنرمند با استفاده از یک دریل پیچ‌ها را به گونه دلخواه روی سطح‌هایی که از پیش تعیین کرده می‌کوبد و سپس با رنگ کردن ساقه پیچ‌ها سایه‌هایی ایجاد می‌کند که تصویر نهایی را به ما نشان می‌دهد! یکی از آثار او به تصویرسازی پرتره خود  مربوط می‌شود.



پیشنهاد تبدیل همدان به پایتخت گردشگری آسیا
 نماینده سازمان میراث‌فرهنگی در نشست مقامات عالی رتبه گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیایی، با توجه ویژگی‌های تاریخی، تمدنی و گردشگری همدان، این شهر را شایسته تبدیل شدن به پایتخت گردشگری آسیا عنوان کرد. این پیشنهاد که به استناد مصوبات اجلاس وزیران کشورهای عضو در آوریل 2014 در منامی بحرین، مبنی بر معرفی شهرهای پبشنهادی برای تعیین پایتخت گردشگری آسیا انجام گرفته است، دستاوردهای گسترده‌ای برای معرفی ظرفیت‌ها و توسعه گردشگری کشور در 33 عضو قاره آسیا به همراه خواهد داشت. این پیشنهاد که به‌استناد مصوبات اجلاس وزیران کشورهای عضو در آوریل 2014 در منامی بحرین، مبنی بر معرفی شهرهای پیشنهادی برای تعیین پایتخت گردشگری آسیا، انجام گرفته است دستاوردهای گسترده‌ای برای معرفی ظرفیت‌ها و توسعه گردشگری کشور در 33 کشور عضو از قاره آسیا به‌همراه خواهد داشت.



اجتماعی

کشف گوشوارهای طلا به قدمت پیش از میلاد مسیح

 34 شیء تاریخی شامل دستبند طلا، خنجر، انگشتر، حلقه با روکش طلا، قاشق مفرغی، آویز گردن با روکش طلا، گوشواره از جنس طلا، مجسمه مفرغی، مهره و...  توسط نیروهای یگان حفاظت استان کهگیلویه‌وبویراحمد کشف و ضبط شد. اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، اصالت تعدادی از اشیای کشف‌شده تأیید شد و قدمت آنها هزاره اول قبل از میلاد و دوران اسلامی  تخمین زده شد.

آب لیمو ترش و تخم شربتی برای کاهش عطش در ماه رمضان
آب لیموترش تازه و تخم شربتی یک نوشیدنی سالم است که تشنگی را قابل تحمل‌تر می‌کند و از طرفی بدلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدان فراوان به تناسب اندام‌ کمک و پیری زودهنگام را دور می‌کند. این نوشیدنی سرشار از ویتامین‌ها، کلسیم، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها است که باعث ایجاد احساس سیری و تنظیم میزان قند خون می‌شود. همچنین این نوشیدنی سرشار از کلسیم بوده و زودهضم‌تر از محصولات لبنی مانند شیر است؛ میوه‌های سرشار از ویتامین مانند لیموترش باعث تولید و نگهداری هرچه بیشتر کلسیم در بدن می‌شوند.


شناسایی ژن‌های بی‌خوابی!

برای نخستین بار محققان موفق شدند هفت ژن خطرساز عامل بی‌خوابی را کشف کنند که با این کشف، گام مهمی به سمت فاش کردن مکانیزم‌های بیولوژیکی که باعث ابتلا به بی‌خوابی می‌شوند، برداشته‌اند. بر اساس یافته‌های محققان بی‌خوابی فقط یک شرایط روانی نیست؛ بی‌خوابی احتمالا شایع‌ترین عارضه سلامتی است و خواب ضعیف حتی بعد از درمان برای بسیاری از افراد به صورت یک بیماری مداوم باقی می‌ماند. محققان با بررسی 113 هزار و 6 نفر موفق به کشف 7 ژن برای بی‌خوابی شدند و امیدوار هستند که این یافته‌ها بتواند به تشخیص بی‌خوابی کمک کند.


ایرانی‌ها زبان فارسی را مدیون کدام سرزمین هستند؟
به گفته رییس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم)؛ ایرانیان زبان فارسی دری را وامدار مردم بلخ هستند. این زبان، زبان گویش پهلوی منطقه بلخ بوده و بعدها حکومت سامانیان باعث شد زبان رسمی و عمومی بسیاری از مردمان و دولت‌ها و حتی دین و مذهب شود.اشیای موزه‌‌ها این حقیقت را نشان و تایید می‌کند.


نظرات بینندگان