کد خبر: ۱۱۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

صعود کوهنوردان سپیدانی به قله دنا

کوهنوردان سپیدانی به قله 4100 متری دنا در استان استان کهکیلویه و بویراحمد صعود کردند.

به گزارش شیرازه، کوهنوردان سپیدانی موفق به فتح به قله 4100  متری دنا در استان کهکیلویه و بویراحمد صعود شدند.منطقه دنادارای جاذبه‌های فراوانی ازجمله چشمه‌ها و رودخانه‌های زیبا، پوشش گیاهی و جانورانی منحصربه‌فرد ازجمله خرس، کل، بز، مار و گونه‌ای از مارمولک که زیستگاه خوبی برای این جانوران است.

کوه دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط‌الرأسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است و ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.

دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب آن ادامه می‌یابد و شهرسی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامن این کوه جای گرفته و با توجه به طول زیاد و ارتفاعات گوناگون، دارای بارش‌های سالانه مناسبی است که رودهای زیادی از آن سرچشمه می‌گیرند.

اکوسیستم منحصر بفرد کوهستان دنا و رویش  انواع گیاهان با خواص دارویی که در ارتفاعات مختلف آن زیاد می‌رویند و منطقه‌ی توریستی کوه گل در نزدیکی شهر سی سخت چشم اندازهای طبیعی بسیاری را در خود جای داده است و از جمله آن می‌توان دشت لاله های واژگون ، آبشار تنگه نمک، چشمه سردو ، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دنا و دریاچه‌ی کوه گل، را نام برد.




منبع:  مارگون
برچسب ها: سپیدان ، کوهنورد ، دنا
نظرات بینندگان