کد خبر: ۱۱۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

انفعال در استفاده از فرصت بازار قطر قابل قبول نیست

باتوجه به تحولات پیش امده در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه قطر با دیگر کشورهای عربی و فرصت بوجود آمده برای صادرات در صورتی که دولت برای رفع موانع صادرات و برنامه ریزی بلند مدت اقدام نکند به راحتی بازار قطر را نیز مانند بازار روسیه،افغانستان، عراق و آسیای میانه از دست خواهیم داد.

به گزارش شیرازه، سیاست های اقتصاد مقاومتی باید به گونه ای باشد که بر مبنای اقتصاد درون زا و اقتصاد برون گرا پایه گذاری شود، بنابراین در این راستا باید با تولید محصولات باکیفیت در داخل و بازاریابی مناسب، زمینه صادرات بیشتر را فراهم کرد که بطور طبیعی به رشد اشتغالزایی منتهی می شود.

باتوجه به تحولات پیش امده در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه قطر با دیگر کشورهای عربی، حال باید از فرصت پیش آمده برای توسعه صادرات استان فارس نهایت بهره را برد.

با توجه به قطع مراودات سیاسی قطر با کشور های عربی حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان و همچنین قطع واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز این کشور و با انتخاب استان فارس به عنوان معین تجاری کشور ایران با قطر در صورتی که دولت برای رفع موانع صادرات برنامه ریزی لازم را انجام ندهد، این فرصت طلایی نیز از دست خواهد رفت.

عمده نیازهای کشور قطر میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی می باشد و در مقابل این موضوع پتانسیل استان فارس برای صادرات می باشد و اگر مسوولان دولتی ظرف چند روز آینده چاره ای نیندیشند این فرصت به وجود آمده نیز از دست می رود.

برخی از کشورهای همسایه سعی در تسخیر و پر کردن بازار کشور قطر را دارند و ما نیز باید از این فضا با ارسال کالای با کیفیت به این کشور نهایت استفاده را ببریم.

با توجه به اینکه روزانه 100 تن مواد غذایی و میوه و تره بار از طریق فرودگاه بین المللی شیراز به قطر صادر می شود ولی شاهد آن هستیم که همین اقدام نیز از طریق شرکت های خصوص تاکنون انجام پذیرفته است .

در این شرایط لازم است تا با رفع مشکل روادید تجاری ایران و تسهیل شرایط حمل‌ونقل دریایی برای کالاهای صادراتی ایرانی هرچه سریعتر موانع صادرات به بازار قطر از بین برود.

فرصت بوجود آمده می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی استان فارس بویژه در بخش کشاورزی باشد و به سادگی نباید این بازار را به رقبا داد، ولی متاسفانه چیزی که تا به الان شاهد آن بوده ایم، حرکت ویا اقدام اساسی برای تثبیت بازار ایران و استان فارس به عنوان معین تجاری بین ایران و قطر نبوده ایم.

مسئولان دولتی باید با برنامه ریزی شرایط صادرات به قطر را برای تجار و فعالان اقتصادی ایران تسهیل کنند و در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک، هواپیمایی و بخش کشتیرانی باید عملکرد خود را ارتقا دهند.

نکته دیگری که می بایست دولت در بخش صادرات و مراودات تجاری به آن توجه داشته باشد تسهیل نقل و انتقال پول برای فعالان اقتصادی که با کشور قطر مراودات اقتصادی دارند، باشد.

حمل بار در حجم بالا در چنین موقعیت زمانی به کشور قطر مستلزم اهتمام ویژه دولت و همت متولیان است تا شرایط ورود کالا به بازار این کشور برای بازرگانان و صادرکنندگان ما تسهیل شود، حال اگر در این برهه زمانی انفعال در استفاده از فرصت بازار قطر قابل قبول نیست.

به‌طورقطع کشور قطر در آینده نزدیک تدابیری بر روی تغییر رفتار خود انجام خواهد داد اما در این فرصت ما نباید بازار این کشور را از دست بدهیم.
متأسفانه درگذشته صادرکنندگان و بازرگانان ما فرصت ورود پررنگ به بازار کشورهای روسیه، افغانستان، عراق و آسیای میانه را ازدست‌داده است که این تجربه تلخ نباید برای کشور قطر تکرار شود.

استان فارس در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، مواد غذایی، فرش دستباف و ... پتانسیل بالایی برای صادرات دارد که صادرات این کالاها و خصوصاً صدور خدمات فنی و مهندسی ما در قطر می‌تواند منافع بزرگی در استان ایجاد کند.

منبع:  نبض نی ریز

برچسب ها: انفعال ، قطر ، نی ریز
نظرات بینندگان