کد خبر: ۱۱۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

تجویز بی‌رویه رادیولوژی خطر بروز سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد

متخصص گوش،‌حلق و بینی گفت: تجویز زیاد رادیو لوژی می تواند باعث بروز سرطان تروئید شود.
تجویز بی‌رویه رادیولوژی خطر بروز سرطان تیروئید را افزایش می‌دهدبه گزارش شیرازه، محبوبه کریمی، متخصص گوش، حلق و بینی در آستانه برگزاری سومین سمینار تومورهای سر و گردن گفت: مجموعه تومورهای مختلفی در ناحیه سر و گردن بروز می‌یابد که از شایع‌ترین آنهامی‌توان به تومورهای حفره دهان، زبان، حنجره، تیروئید، غدد بزاقی، غدد لنفاوی و ... اشاره کرد.

وی افزود: برخی تومورهای ناحیه سر و گردن منشا اولیه دارند یعنی از همان ناحیه منشأ می‌گیرند، اما در برخی موارد درگیری این ناحیه ثانویه به انتشار تومور از سایر نواحی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: متاسفانه امروزه در کشور شیوع برخی از انواع تومور‌ها به دلایل مختلف رو به افزایش است.

وی افزود:افزایش آمار تعداد مبتلایان به این تومور‌ها لزوما فقط به دلیل شیوع بیشتر این بیماری نیست، و یکی از دلایل آن، افزایش قدرت تشخیص این بیماران است.

این متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: در بروز تومورهای غده تیروئید فاکتورهای خطر شناخته شده‌ای وجود دارند این فاکتور‌ها شامل سابقه خانوادگی و مواجهه با أشعه یونیزان است. مواجهه با أشعه به چندین روش می‌تواند اتفاق بیفتد یکی از این دغدغه‌های مردم دانستن ارتباط بین مواجهه با أشعه ناشی از تصویربرداریهای تشخیصی و بروز سرطانهای تیروئید است.

دکتر کریمی با تاکید براینکه امروزه به دلیل افزایش انجام رادیولوژی‌های تشخیصی علاوه بر اینکه قدرت تشخیص بیماری‌ها توسط پزشکان بالاتر رفته، اما همین مسأله مثل یک تیغه‌ی دولبه عمل کرده و خودش به عنوان فاکتور خطر درمظان اتهام برای بروز بدخیمی‌های تیروئید قرار دارد، در مطالعات مختلف، بین مواجهه با أشعه ناشی از انجام تصویر برداریهای تشخیصی و افزایش بروز سرطانهای تیروئید ارتباطاتی وجود دارد بخصوص در جمعیت کودکان؛ البته این فاکتور خطر تا حد زیادی قابل پیشگیری است به عنوان مثال استفاده از محافظ (شیلد) جلوی گردن حین انجام رادیوگرافی‌های دندان می‌تواند کمک کننده باشد، یاپرهیز از انجام بدون ضرورت سی تی اسکن هم یک روش پیشگیرانه است.

وی خاطرنشان کرد: همکاران پزشکان و دندانپزشک باید در هنگام درخواست انجام رادیوگرافی، مضرات و منافع این تصویر برداری‌ها را مد نظر داشته باشند.

وی همچنین درباره علائم بروز این تومورها، گفت: وجود توده در جلوی گردن، تغییر در اندازه گره‌های تیروئید که از قبل وجود داشته یا ایجاد گره (ندول) جدید، تغییر صدا، خشونت صدا و بطور ناشایعتر احساس درد و (در موارد پیشرفته) بروز تنگی نفس و اختلال بلع از علائم این بیماری است.

کریمی تصریح کرد: اگر بیماران به موقع مراجعه کنند بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده وبه خوبی کنترل و درمان می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه درمان این بیماری بسته به نوع و مرحله تومور متفاوت است، عنوان کرد: جراحی، هورمون تراپی، رادیوتراپی، شیمی درمانی روش‌های مختلف درمان این بیماری است.

وی در پایان گفت: تومورهای تمایز یافته تیروئید در زنان سه برابر شایعترین از مردان و اغلب در دهه چهار و پنج دیده می‌شود، اما می‌تواند در گروههای سنی دیگر حتی کودکان هم دیده شود، اما به نظر میرسد سن بروز و رفتار بالینی این تومور و میزان شیوع آن در کشور در حال تغییر است که نیازمند مطالعات دقیق و بررسی آماری جامع در سطح کشور است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اظهار کرد: سومین سمینار تومورهای سر گردن ۱۹ تا ۲۰ مرداد در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.
منبع: میزان
نظرات بینندگان