کد خبر: ۱۱۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

زنده نگه داشتنِ رسم کیسه به‌دوشی علی (ع) در آیین «کوچه گردان عاشق»/ توزیع 200 بسته غذایی در میان نیازمندان

امسال نیز همچون سال‌های گذشته جمعیت امام علی (ع) شیراز آئین کوچه‌گردان عاشق را برگزار کرد که به گفته نماینده این جمعیت در فارس ۲۰۰ بسته غذایی توزیع شد.

شیرازه؛ یکی از علایق مشترک تمام ایرانی‌ها خلاصه می‌شود در آقایی که به یتیم‌نوازی و عدالت‌طلبی شناخته‌ شده است. هرچند معرفت‌ها اندک است و پیروان راهش کم تعداد، اما کسانی هستند که رسم کیسه‌به‌دوشی را از او آموختند.

در ماه مبارک رمضان که بخشش خداوند بی‌منت وسعت می‌گیرد، جوان‌ترهای شهرمان هم با دستان پرمهر خود، کودکی را که طعم تلخ محرومیت را چشیده‌ است، سیراب می‌کنند.

 آیین «کوچه گردان عاشق» با تهیه و توزیع 200 بسته مواد غذایی برای خانواده‌های محروم به همت جمعیت امام علی (ع) شیراز هم‌زمان با شب قدر، برگزار شد.

50 درصد از کودکان کار بی‌سواد هستند

موژان انصاری، دبیر جمعیت امام علی (ع) شیراز در مورد شکل‌گیری و فعالیت‌های این جمعیت گفت: از سال 85 فعالیت جمعیت امام علی (ع) شیراز با اجرای آیین کوچه‌گردی آغاز شد که آن موقع 50 بسته غذایی در بین خانواده‌های محروم توزیع کردیم.

وی ادامه داد: گروه هدف ما، کودکان و زنانی هستند که به خاطر فقر مالی دچار مشکلاتی بودند که از سال 92 کودکان کار هم به آن‌ها اضافه شدند.

انصاری با اشاره به اینکه کودکان کار غالبا مهاجر و غیر ایرانی بودند افزود: علاوه بر کمک‌های مالی و خدماتی به خانواده‌ها، عمده فعالیت ما برای این کودکان جنبه آموزشی داشت و این کودکان به خاطر فقر مالی، فرهنگی و شرایط کاری مشکل تحصیلی داشتند.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: بچه‌ها به دلیل کار کردن از تحصیل بازمانده بودند و 50 درصد آن‌ها سطح سوادشان در حد صفر بود و حتی رنگ‌ها راهم نمی‌توانستند تشخیص بدهند.

به گفته دبیر جمعیت امام علی (ع) شیراز، کودکان کار به دلیل مشکلات خانوادگی و مسائل و رنج‌های دوران کودکی با اختلالات یادگیری مواجه بودند که ارائه آموزش برای آن‌ها را سخت می‌کرد.

انصاری تصریح کرد: سیستم آموزشی جدیدی با توجه به شرایط کاری بچه‌ها طراحی کردیم که به‌مرور نتیجه‌بخش بود و در کنار رفع مشکلات تحصیلی، برای آموزش رعایت نظم به بچه‌ها، سیستم تنبیه و تشویق در نظر گرفتیم که در قالب تمرینات فوتبال اجرایی شد.

وی بابیان اینکه جمعیت امام علی (ع) مردم‌نهاد است و کمک‌های مالی هم به‌صورت مردمی انجام می‌گیرد گفت: اولین جشنواره‌ای که برگزار کردیم، کیک و چای بود که هزینه‌های دریافتی آن صرف کودکان محروم شد.

دبیر جمعیت امام علی (ع) شیراز به کسب رتبه نخست کودکان کار شیرازی در مسابقه بین‌المللی هنری موسسه نجوم AAVSO نیز اشاره کرد و گفت: این کودکان با شرکت در کلاس نجوم و نقاشی به مدت 4 ماه، 4 نقاشی گروهی را کشیدند که در این مسابقات جهانی برگزیده شد.

وی بابیان اینکه باعث افتخار است که بچه‌هایی با هزار مسئله که حتی تشخیص رنگ هم برایشان مشکل بود، بعد از مدتی توانستند استعداد و توانایی خود را شکوفا کنند، گفت: قرار نیست به بچه‌ها ترحم کنیم، ما معتقدیم که این بچه‌ها با دیگر کودکان تفاوتی ندارند و امیدواریم به‌جایی برسند که بتوانند به کودکان هم نوع خود کمک کنند.

کودکان کار با آموزش دیدن، آینده خود را رقم می‌زنند

در این مراسم، تئاتر زیبای «عروسکم حرف نمی‌زند» با اجرای کودکان تحت حمایت جمعیت امام علی (ع) شیراز به نمایش درآمد و مریم زراعتکار، مربی گروه تئاتر کودکان گفت: از دو سال پیش کلاس آموزش نمایش و دوره خلاقیت با تمرکز بر بداهه‌پردازی را آغاز کردیم و خیلی خوشحالم که نتیجه‌بخش بوده است.

این عضو جمعیت امام علی (ع) ادامه داد: ما معتقدیم که همه‌ی بچه‌ها استعداد برابر دارند و هرکجا نابرابری از طرف بزرگ‌ترها اتفاق افتاده، کودکان قربانی شدند؛ این در حالی است که اگر آموزش صحیح و کافی ببینند، می‌توانند آینده خودشان را به‌خوبی رقم بزنند.

توزیع ناعادلانه قدرت و ثروت، استعدادها را کور کرده است

اکبر واثقی، سرپرست شناسایی جمعیت امام علی (ع) هم که از نزدیک شاهد معضلات محلات محروم شیراز بوده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تعریفی که از حاشیه‌نشینی می‌شود به معنای مناطق اطراف شهر، تنها مدنظر ما نیست و هرجایی که در حاشیه اذهان باشد را حاشیه شهر می‌دانیم.

وی ادامه داد: فقر هم صرفاً به خاطر عدم توانایی فرد برای کسب درآمد نیست و مجموعه‌ای از عوامل در به وجود آمدن فقر و معضلات اجتماعی مؤثر هستند که تنها با حمایت مالی از خانواده برطرف نمی‌شود.

واثقی افزود: برای شناسایی خانواده‌های محروم که در این مدت 3 سال به مناطق مختلف شیراز سرزده‌ام، به این باور رسیدم که توزیع ناعادلانه قدرت و ثروت بسیاری از توانایی و استعدادها را کور کرده است.

سرپرست شناسایی جمعیت امام علی (ع) با تأکید بااینکه فعالیت اجتماعی کردن حتماً نیاز به عضویت در اِن‌جی‌اُ (NGO) ندارد، گفت: خودمان را محدود نکنیم، همه ما در خانواده و فامیل و همسایه کسانی را داریم که نیازمند کمک هستند و کمک هم صرفاً مادی نیست.

واثقی متذکر شد: بزرگ‌ترین خشونت، نادیده گرفتن همدیگر است و متأسفانه خودخواهی، پدرِ کل جهان را سوزانده است.

وی گفت: برخی‌ها این‌طور هستند که اگر جنگ شود، می‌گویند دیگران می‌روند و اگر فقیر ببینند، می‌گویند وظیفه دولت است!

این فعال اجتماعی بابیان اینکه وقتی در جامعه آسیب ایجاد شود دامن همه مردم را می‌گیرد، تأکید کرد: همه ما نسبت به مسائل جامعه و محرومین مسؤول هستیم.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان