کد خبر: ۱۱۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

بازی با جان شهروندان در پشت دیوارهای شهر؛ کپسول هایی که به قیمت جان مردم خالی می شوند

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز گفت: هیچ ارگانی، مسئولیت برخورد قاطع و شناسایی فروشگاه هایی که بصورت غیر استاندارد، شارژ پیک نیک و سیلندر و نصب مخازن ال پی جی برروی خودرو ها را انجام می دهند برعهده نمی گیرد.
به گزارش شیرازه، فرخ زاده رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگاران به استناد اظهارنظر کارشناسان دستگاه ها، با وجود برگزاری جلسات متعدد توسط فرمانداری در خصوص شارژ غیر مجاز سیلندر11 کیلویی  و پیک نیک، راهکار مشخصی بدست نیامده و این معضل همچنان در شهر شیراز بدون راه حل مانده است.

مهندس فرخ زاده رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در پی برگزاری جلسه ای با حضور معاونت دادستان عمومی و انقلاب در پیشگیری از وقوع جرم، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی، نمایندگان اتاق اصناف، اداره استاندارد، شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی، بازرسی شهرداری و خدمات شهری خواستار مقابله با شرکت ها و اماکن غیر استاندارد توزیع کنندگان غیر مجازسیار گاز LPG در سطح شهر شد.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود مراکز ناایمن شارژ و فروش گاز مایع LPG (پیک نیک پر کن ها) در نقاط مختلف شهر و بازدید ایمنی و پیشگیری صورت گرفته توسط سازمان آتش نشانی از این مراکز، جلسه‌ای با حضور سازمان های متولی جهت بررسی راه کارهای قانونی به منظور ساماندهی، ایمن سازی، صدور مجوز های قانونی و همچنین برخورد و پلمپ مراکز غیر مجاز در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز برگزار شد.

فرخ زاده با اشاره به اینکه هنوز راهکار مشخصی برای برخورد قانونی با شرکتهای غیر مجاز ارائه نشده است، گفت:علی رغم برگزاری جلسات متعدد به منظور بررسی و رفع این معضل شهری در فرمانداری شیراز، متاسفانه هنوز این کسبه و افراد به فعالیتهای خود ادامه داده و در شهر شیراز مغازه هایی هستند که بصورت غیر استاندارد، شارژ پیک نیک و سیلندر و نصب مخازن ال پی جی برروی خودرو ها را انجام داده و هیچ ارگانی یا دستگاه متولی، مسئولیت برخورد قاطع و شناسایی آنها را برعهده نمی گیرد.

فرخ زاده اظهار داشت: باید مشخص شود مسئول کیست و کدام ارگان یا سازمان در صورت بروز حادثه به دلیل این عملکرد غیر قانونی و نبود قوانین مشخص بازدارنده پاسخگو است؟ در امسال 35 حادثه مربوط به حریق یا انفجار سیلندرگاز مایع (پیک نیکی و 11 کیلویی) در شیراز رخ داده که دو مورد آن مربوط به خودروهای ال پی جی بوده است. حادثه انفجار منزل مسکونی در دست خضر در فروردین ماه امسال به دلیل پرکردن غیراصولی پیک نیک، حادثه انفجار چند روز قبل در شهرک گلبهار یا آوار و انفجار مرگبار کپسول‌های گاز مایع در منزلی واقع در شهرک اکبرآباد که منجر به کشته شدن 5 نفر و مجروح شدن 6 نفر شد، در خاطر بسیاری از شهروندان و آتش نشانان هنوز باقی مانده و از جمله این حوادث بوده که هشداری جدی است. عامل های بازدارنده ناایمنی در شهر شیراز کاملاً مشخص نیست و در بعضی مواردحتی هیچ مانعی یا برخورد قانونی با فعالیت آنها وجود ندارد.

وی افزود: استفاده از سیلندرهای گاز مایع علاوه بر اینکه مصرف سوخت را بالا می برد موجب افزایش حوادث و آتش‌سوزی در خودرو هایی می شود که از این کپسول ها استفاده کرده اند، در صورتی که نصب کپسول ال پی جی رروی خودروها از نظر استاندارد ممنوع می باشد. مکانهای غیر قانونی شارژ سیلندرهای 11 کیلویی و پیک نیکی در پشت دیوارهای منازل مسکونی، خیابانهای اصلی و مکانهای پرتردد شهر، جان و مال شهروندان را تهدید می کند و باید برای کاهش خسارتها چاره اندیشی شود.

فرخ زاده با اشاره به اینکه تنها سه شرکت دارای مجوز انجام خدمات مربوط به گاز ال پی جی وجود دارد گفت: در حال حاضر سه شرکت پرسی ایران گاز، پارس گاز و بوتان دارای مجوز قانونی فعالیت می باشند و این در حالی است که طبق آمار فعلی91 مرکز توزیع و شارژ در شیراز وجود دارد که قریب به 97 درصد از آنها غیرقانونی هستند و حتی آنهایی که مجوز دارند از لحاظ استاندارد مورد تایید نهایی نیستند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تصریح افزود: هر فعالیت صنفی باید دارای یک پروانه کسب باشد و مغازه ها و یا مکان هایی که در هر نقطه از شهر اقدام به ارائه سوخت کپسول مایع به خودروها و یا سیلندر های دیگر می کنند مرتکب کاری غیر قانونی و خلاف شده اند و اتحادیه ها، اماکن و تعزیرات حکومتی اصناف باید با شدت با آنها برخورد کند.

فرخ زاده عنوان کرد: لازم است شرکتهای توزیع گازهای مایع در سطح شهر نسبت به ایجاد نمایندگی و مراکز استاندارد اقدام و مجازکرده و هرگونه گازرسانی به منازل فاقد لوله کشی گاز باید با ساماندهی متولیان و عوامل انتظامی و قضایی انجام شود.

فرخ زاده در پایان این جلسه با اشاره به اینکه مردم و رانندگان باید حساسیت بیشتری در مقابله با مراکز ناایمن شارژ و فروش گاز مایع LPG داشته باشند افزود: داشتن شهری ایمن نیاز به رسیدگی دارد، اما شهروندان باید خود نسبت به این امر آگاهانه تر رفتار کنند و از جایگاه های عرضه سوخت مجاز استفاده کنند، چون هرگونه بی توجهی به ناایمنی و عدم رعایت اصول ایمنی،  بازی با جان خود و خانواده شان است.

نظرات بینندگان