کد خبر: ۱۱۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
نخست‌وزیر عراق:

تمام دنیا را هم بدهند با ایران دشمنی نمی‌کنیم

نخست‌وزیر عراق گفت: اجازه نمی‌دهیم عراق میدان درگیری ایران و آمریکا شود و اگر فرمانروایی تمام دنیا و وعده بازسازی مجانی عراق را به ما بدهند، حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم.
تمام دنیا را هم بدهند با ایران دشمنی نمی‌کنیمبه گزارش شیرازه، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق شب گذشته در سخنانی با بیان اینکه عراق وارد سیاست محورها در منطقه نخواهد شد، تأکید کرد که بغداد در سوریه فقط دولت این کشور را به رسمیت می‌شناسد و با گروههای دیگر همکاری ندارد.

العبادی ابتدا با انتقاد از سخنان «ایاد علاوی» که علیه ایران و قطر ابراز شده بود، گفت: سخنان معاون رئیس‌جمهور قابل قبول نیست و جایز نیست که به نام عراق علیه کشورهای منطقه موضع‌گیری منفی شود.

او افزود: معتقدم که علاوی با انتقاد از قطر خواسته تا مصر را راضی کند؛ اما برخی طرف‌های عراقی می‌خواهند ما از عربستان مقابل قطر حمایت کنیم یا بالعکس اما این اشتباه است و عراق فایده‌ای در این مسأله نمی‌برد.

العبادی درباره سفر خارجی خود به کشورهای عربستان، کویت و ایران نیز گفت که سفرهای وی سه روز به طول خواهد انجامید و از یکشنبه شروع خواهد شد. او همچنین تأکید کرد که این سفرها ارتباطی به بحران ایجاد شده میان عربستان و قطر ندارد و از پیش برنامه‌ریزی شده بودو وی درباره گسترش روابط همه جانبه با عربستان و مبارزه با تروریسم با مقامات سعودی رایزنی خواهد کرد و پس از عید فطر هم چندین سفر خارجی در پیش خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق در ادامه تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم که عراق میدان درگیری ایران و آمریکا شود یا خاک عراق مکانی برای دشمنی با ایران باشد و اگر فرمانروایی تمام دنیا را به ما بدهند یا اگر وعده بازسازی مجانی عراق را بدهند، حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم.

العبادی در ادامه درباره «دونالد ترامپ» او را یک فرد تاجر و نه سیاسی خواند و گفت: هنگامی که او منصب ریاست‌جمهوری را به دست گرفت از آغاز جنگ در منطقه خلیج [فارس] هراس داشتیم اما مشخص شد که تیم دولت ترامپ این ترس را کاهش داده است.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین پیشروی ارتش سوریه تا مرز عراق را ستود و از سوی دیگر از حمایت آمریکا از نیروهای «دموکراتیک سوریه» انتقاد کرد و آن را موجب تجزیه سوریه دانست و گفت: ما با هیچ گروه مسلحی در سوریه همکاری نمی‌کنیم و فقط با دولت سوریه تعامل داریم هر چند در این باره هم ملاحظاتی داریم.

وی در ادامه با تأیید آزادسازی گذرگاه مرزی «الولید» و مناطق مشترک میان عراق و سوریه از نزدیک بودن زمان آزادسازی مناطق «عنه» و «راوه» و «القائم» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که آمریکا در مرز سوریه با عراق باقی نماند.

حیدر العبادی درباره عملیات آزادسازی موصل نیز گفت که نیروهای عراقی داعش را محاصره کرده جنگ روانی علیه آن به راه انداخته‌اند و در این باره تنها نگرانی جان غیر نظامیان است.

او درباره زمان آغاز عملیات «تلعفر» با بیان اینکه بزودی این عملیات آغاز خواهد شد؛ گفت: از چهار ماه پیش تصمیم آزادسازی تلعفر گرفته شده و بزودی وارد عمل می‌شویم و نیروهای ارتش و محلی (وابسته به الحشد الشعبی) از شیعه و سنی در این عملیات حضور خواهند داشت.

نخست‌وزیر عراق درباره اعلام اخبار ضد و نقیض و بعضا متناقض از آزادسازی مناطق و شهرها هم گفت تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اطلاع‌رسانی یکدست شود و پیش از آزادی منطقه‌ای، خبر آزادسازی آن اعلام نشود.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه با حمایت مجدد از الحشد الشعبی گفت: بعثی‌ها و مجاهدین خلق پشت صحنه اهانت و تبلیغات منفی علیه الحشد الشعبی هستند و ما بعنوان دولت عراق جلوی محاکمه الحشد الشعبی در دادگاه کیفری بین‌المللی را گرفتیم و به آنها گفتیم که الحشد الشعبی زیر نظر دولت عراق فعالیت می‌کند.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود، همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را غیر قانونی خواند و تأکید کرد که دولت فدرال عراق هیچ گونه حمایت یا مشارکتی در این همه‌پرسی نخواهد داشت و جدایی کردستان از عراق بر مشکلات آنها خواهد افزود.

حیدر العبادی در پایان با اشاره به برگزاری چندین نشست رهبران اهل سنت عراق در ترکیه و برخی کشورهای اروپایی، از آنها خواست تا نشست‌های خود را در بغداد برگزار کنند و دولت عراق به شدت برگزاری این نشست‌ها در کشورهای خارجی و با حضور سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشورها را رد می‌کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان