کد خبر: ۱۱۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
واکنش عضو مجلس خبرگان رهبری به اظهارات رئیس جمهور:

یکی دانستن مشروعیت و مقبولیت حکومت اشتباه است/ امام علی بعد از رحلت پیامبر برای گرفتن حکومت تلاش کردند

امام جمعه شیراز یکی دانستن مشروعیت و مقبولیت حکومت را اشتباه دانست و گفت: مقبولیت بر اساس رأی مردم است اما مشروعیت حکومت حضرت علی(ع) از جانب خدای متعال بوده است.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار با اساتید و پزشکان گفته است:«حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود...مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.»

اظهارات رئیس دولت یازدهم موجی از واکنش ها را در پی داشته است. محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ در این باره گفته است:«ولایت و تعیین مصداق صاحب ولایت دست مردم نیست، بلکه دست پیغمبر(ص) نیز نیست، چرا که تعیین ولیّ و حاکمیت بر مردم به دست خداوند است»

یکی دانستن مشروعیت و مقبولیت حکومت اشتباه است

آیت الله اسدلله ایمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با شیرازه اظهار کرد: ولایت حضرت علی(ع) یعنی امامت ایشان و ولایت وی امری الهی است که از ابتدا برای ایشان قرار داده شد و در روز عید غدیر اعلام ولایت و امامت گردید.

امام جمعه شیراز یکی دانستن مشروعیت و مقبولیت حکومت را اشتباه دانست و گفت: مقبولیت بر اساس رأی مردم است اما مشروعیت حکومت حضرت علی(ع) از جانب خدای متعال بوده است.

وی با اشاره به مسئله حکومت و اداره امور و مدیریت جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) شرایط جامعه را می‌دانستند و بعد از مرگ حضرت پیامبر(ص) خودشان به دنبال حکومت حرکت کردند و برای گرفتن حکومت تلاش‌های فراوانی انجام دادند از جمله خطبه‌ها و سخنرانی‌های فراوان و فعالیت‌های اجتماعی در این زمینه داشتند اما وقتی جامعه همراهی نکرد امام علی(ع) احساس کردند که این جامعه، جامعه‌ای نیست که حکومت عدل علی بن ابی طالب را پذیرا باشد لذا در آغاز حکومت خود با آنان اتمام حجت کردند.

نماینده ولی فقیه در فارس این سخن حضرت علی(ع) که در پاسخ به اصرار مردم هنگام رجوع به ایشان برای پذیرش حکومت فرمودند حکومت عدل علی برای شما سنگین است را درواقع نوعی اتمام حجت دانست و افزود: امام علی(ع) با توجه به اینکه مردم 25 سال از سنت پیغمبر(ص) فاصله گرفته بودند و اهل دنیا و رفاه‌طلب شده بودند حضرت به آنان فرمودند من اگر حکومت را به دست گیرم اموال دزدی را برمی‌گردانم، عدالت را برقرار می‌کنم، به قرآن و سنت پیامبر عمل می‌کنم که شما تاب آن را ندارید.

آیت الله ایمانی بابیان اینکه حضرت علی(ع) از ابتدا راه و روش خود را برای مردم به طور شفاف بیان کردند، گفت: بخاطر عدم همراهی مردم در چنین مقطعی امام علی(ع) با آنان اتمام حجت کردند.


نظرات بینندگان