کد خبر: ۱۱۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

تجمع چند باره سپرده گذاران موسسه ثامن/بانک مرکزی:سپرده گذاران نگران نباشند

بانک مرکزی که مسئولیت نظرات بر موسسات اعتباری را دارد نشان داده زمانی به بحث موسسات بدون مجوز وارد می شود و اعلام هشدار به مردم می دهد که کار از کار گذشته است.
تجمع چند باره سپرده گذاران موسسه ثامن/سهل انگاری بانک مرکزی و قوه قضاییه در برخورد با موسسات غیر مجاز/بانک مرکزی:سپرده گذاران نگران نباشند
به گزارش شیرازه، چند سالی که در خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک در حالی شاهد رویش موسسات مالی و اعتباری با برچسب و تابلو «تحت نظارت بانک مرکزی» هستیم که این موسسات مجوز قانونی ندارند؛ فعالیت بدون مجوز این نهادهای پولی هم یکی از مصائب اقتصاد بیمار و سیستم بانکداری است که سالها است با وعده های مختلف و در سایه سهل انگاری بانک مرکزی با اعتماد مردم بازی می‌کنند.

بانک مرکزی که مسئولیت نظرات بر این موسسات را نیز دارد نشان داده زمانی به بحث موسسات بدون مجوز وارد می شود و اعلام هشدار به مردم می دهد که کار از کار گذشته است. در آبان ماه 94 بود که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اخطار داد موسسات ثامن‌الحجج و ثامن مجوز ندارند و مردم به موسسه‌هایی که اسامی آنها در لیست اسامی بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری دارای مجوز نیست، اعتماد نکنند چرا که ریسک سپرده‌گذاری در موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز از دست دادن تمام سپرده است. با اعلام دیر هنگام بانک مرکزی هجوم مردم در سراسر کشور برای برداشت سپرده هایشان به موسسات غیر مجاز از جمله ثامن آغاز شد اما این موسسه به دلیل مراجعه اکثریت مشتریانش قادر به تسویه با مشتریانش نشد. تب این موج طی فاصله چند ماه فروکش کرد تا اینکه روز گذشته دوباره و به دنبال مطرح شدن شایعه ورشکستگی تعدادی از موسسه های مالی و اعتباری تعدادی از سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن در سراسر کشور در مقابل شعب این موسسه برای برداشت سپرده هایشان تجمع کردند.

سپرده گذاران حتی با وجود اینکه از طرف کارکنان شعب ثامن اطمینان پیدا می‌کردند که ورشکستگی موسسه ثامن شایعه ای بیش نبوده اما همچنان خواستار دریافت سپرده هایشان بودند. برخی از سپرده گذاران نیز نگران بودند که ثامن هم سرنوشتی مثل موسسه کاسپین پیدا کند.
 
اما صبح امروز فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام اینکه موسسه ثامن در مسیر پیوستن به موسسات مجاز است و سپرده گذاران نگران نباشند گفته است:فرآیند قانونی و رسیدگی به تقاضای این موسسه در حال انجام و ممکن است منجر به صدور مجوز و یا ادغام با یکی از بانک ها و موسسه های اعتباری شود. در هر صورت هیچ گونه مشکلی برای سپرده گذاران این موسسه به وجود نخواهد آمد. از سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن تقاضا می شود حسب نیاز به شعب موسسه مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که صدور مجوز و یا ادغام موسسه با حفظ حقوق و صیانت از سپرده های آنها انجام می شود.

به گزارش شیرازه، فرایند طولانی مدت اخذ مجوز از سوی موسسات اعتباری و عدم شفافیت بانک مرکزی، و عدم ورود و برخورد قاطع قوه قضاییه با موسسه های غیر مجاز طی چند سال گذشته موجب شکل گیری تجمعات و اعتراض های مردمی شده است که جا دارد بانک مرکزی برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکلات و بی اعتمادی و خسران مردم چاره اندیشی کند.
نظرات بینندگان