کد خبر: ۱۱۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
معاون شركت توزيع نيروی برق شيراز عنوان کرد

افزایش برق‌دزدی در روستاهای الحاقی به شیراز

معاون خدمات مشتركين شركت توزيع نيروی برق شيراز گفت: با توجه به گسترش روستاهای اطراف شهرستان شيراز به ویژه در بخش مركزی، شاهد افزايش تعداد استفاده‌كنندگان از برق‌های غيرمجاز هستيم که نوعی سرقت از بیت‌المال است.
افزایش برق‌دزدی در روستاهای الحاقی به شیرازبه گزارش شیرازه، حسین صالحی معاون خدمات مشتركين شركت توزيع نيروی برق شيراز در جمع دهیاران ۴۲ روستای بخش مرکزی شهرستان شیراز گفت: اجرایی شدن طرح ساماندهی برق‌های غیرمجاز با توجه به زیانی که از این محل به بیت‌المال وارد شده و می‌شود، بدون توقف و اغماض با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی برخورد شرکت توزیع برق شیراز با متخلفان را منطبق بر قانون دانست و ادامه داد: استفاده غیرمجاز از برق به‌عنوان یک سرمایه‌ملی، با اجازه شرکت توزیع برق انجام نشده است که امروز برای برخورد با استفاده کنندگان، نیازی به اطلاع‌رسانی و کسب اجازه باشد.

صالحی در عین‌حال تصریح کرد: با وجود قوانین مشخص در این زمینه و در راستای کمک به افراد، راهکارهایی اندیشیده شده که امیدواریم با همکاری دهیاران، ضمن اطلاع‌رسانی مطلوب، اجرایی شود.

معاون شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: سالانه در محدوده جغرافیایی تحت پوشش توزیع برق شیراز بالغ بر یک میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق هدر می‌رود که ۹۰ درصد آن به دلیل برق‌های غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه در شهرستان شیراز شاهد وضعیت نابسامانی در استفاده غیرمجاز از برق هستیم، گفت: کسانی که از برق غیرمجاز استفاده می‌کنند، دغدغه پرداخت پول را ندارند لذا به شکل مداوم و شبانه‌روزی، استفاده حداکثری از برق را انجام می‌دهند.

صالحی با تاکید براینکه استفاده غیرقانونی و غیرمجاز از برق، به لحاظ قانون، شرع و اخلاق، تخلف است،گفت: امروز در کشور بالغ بر ۵ هزار مگاوات انرژی برق کم داریم و اگر مدیریت مناسب نبود، اعمال خاموشی‌ها به ویژه در زمان اوج بار یعنی تابستان، انجام می‌شد.

این مسئول با تصریح اینکه شرکت توانیر در سطح کلان و شرکت‌های توزیع نیروی برق در کشور، با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف، موفق به تامین انرژی مورد نیاز شهروندان شده‌اند، گفت: متاسفانه برخی از شهروندان حاضر هستند برای خرید لوازم منزل حتی لوازم لوکس هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند اما حاضر به خرید اشتراک برق نیستند. صالحی استفاده غیرمجاز از برق را دزدی دانست و تاکید کرد: شرکت توزیع برق شیراز ضمن جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز، نسبت به اخذ وجه برق مصرف شده به قیمت هر کیلووات ساعت ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان اقدام خواهد کرد؛ حال آنکه هزینه برق مصرفی در اشتراک خانگی هر کیلووات ساعت ۶۰ تومان است.در این رابطه در صورت تاخیر در تبدیل برق غیر مجاز به مجاز سالانه مبلغی مابین دو تا چهار ملیون تومان هزینه برق مصرفی غیر مجاز به متقاضی تحمیل می‌شود.

وی از پیش‌بینی تسهیلاتی برای تبدیل برق‌های غیرمجاز به مجاز و خرید اشتراک خبر داد و از دهیاران درخواست کرد که با اطلاع‌رسانی مناسب در راستای اجرای سریع‌تر و گسترده‌تر طرح ساماندهی برق‌های غیرمجاز همراهی کنند.

صالحی ابراز داشت: متاسفانه با توجه به گسترش روستاهای اطراف شهرستان شیراز به ویژه در بخش مرکزی، شاهد افزایش تعداد استفاده‌کنندگان از برق‌های غیرمجاز هستیم و در این زمینه دهیاران باید چاره‌اندیشی مناسبی داشته باشند.
نظرات بینندگان