کد خبر: ۱۱۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
با آداب و رسوم مردم جهرم در ماه رمضان ؛

خرمای شاهانی و شربت آبلیمو پای ثابت سفره افطار جهرمی ها

خرمای شاهانی جهرم پای ثابت افطار و سحری مردم در مساجد و سفره منازل به شماره رفته و آش سبزی نیز خیلی رواج دارد.

به گزارش شیرازه، جهرمی ها از دیرباز بر سر سفره افطار آداب رسوم خاصی داشتند که جالب توجه بوده به طوریکه چند غذای محلی داشتند مثل «نون پی پخ» که محتوای آن سبزی تفت داده و نان بوده، همچنین نان میوه روغنی داشتند.

خرمای شاهانی جهرم پای ثابت افطار و سحری مردم در مساجد و سفره منازل به شماره رفته و آش سبزی نیز خیلی رواج دارد.

در جهرم به خاطر گرما مردم شربت آبلیموی محلی که از لیموی ناب جهرم برگرفته شده می نوشند و به این شربت در هنگام افطار علاقه خاصی دارند.

در ایام افطار در مساجد رسم است که آب جوش با آّبلیموی محلی و خرما به مردم می دهند همچنین یک بسته نان و پنیر محلی یا کشک و پیاز جهت افطاری داده تا مردم روزه خویش را افطار کنند.

شرینی فروشی های جهرم زولبیا و بامیه به روش محلی به فروش می رسانند.

طبق سنت مردم جهرم در ایام ماه رمضان بازار آش نذری، آش و ماست یا حلیم بادمجان و حلوای محلی نیز رواج بسیاری دارد.

در جهرم رسم مهمان نوازی دعوت از همسایه ها و اقوام برای صرف افطاری نیز امری رایج است به طوریکه شاید در طول ماه رمضان خیلی ها هرشب برای افطار جایی دعوت هستند. البته برخی ها نیز غذای نذری به درب منزل همسایه می برند تا در این امر خیرخواهانه افطاری دادن سهیم باشند.

در گذشته این شهر رسم بوده هرکس در محله خویش اذان بگوید و مردم با صدای اذان خانگی بیدار می شدند.

در بعد از افطار به علت گرما مردم به دیدوبازدید و صله ارحام می پردازند و به اقوام و همسایگانشان سر می زنند همچنین تفریح مردم در شبهای رمضان رفتن به باغ و پارک و افطار کردن در این اماکن است.

مردم جهرم از  قدیم و ندیم برای ایام افطار به امامزاده ها رفته و جلسات و محافل قرآن و مسائل دینی خود مطرح می کردند ورسم بر این بوده مردم به علت روزه شبها قلیان می کشیدند و امروز در مساجد بعداز افطار جلسات تفسیر و قرائت قرآن رواج دارد و مردم در محله خویش در این امر ثواب شرکت می کنند.

در شبهای قدر هم مردم در مساجد و حسینیه ها جمع شده و دعای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی باهم زمزمه می کنند. بعد از مراسم دعا نیز به مردم سحری می دهند که معمولا در سینی های بزرگ برای چند نفر چلو قیمه جهت صرف سحری اطعام می دهند. البته به تازگی در ظروف یکبار مصرف نیز به مردم سحری یا افطاری میدهند.

در جهرم در برخی مساجد شب 27 رمضان نیز مراسم شب قدر به روایتی می گیرند که جالب توجه است.

از دیگر آداب مردم جهرم در ظهر ماه رمضان مردم در مجالس سخنرانی علما و روحانیون شرکت می کنند و تا پاسی از ظهر ادامه دارد.

در ایام رمضان در برخی محلات روحانیون و بزرگان محله بعد از نماز ظهر و عصر به دیدار خانواده شهدا و بزرگان محله رفته و دقایقی برای عیادت به آنها اختصاص می دهند.

در روز عید فطر نیز مردم برای تبریک هفت تخم درست می کنند و برخی به نیت خیر به منزل همسایه ها و  اقوام نیز می برند.

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، اداب و رسوم ، فارس ، رمضان
نظرات بینندگان