کد خبر: ۱۱۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

یک بام و دو هوای جاده فراشبند _ فیروزآباد/ «عدم تامین اعتبار» سنگ بزرگ در مسیر تکمیل پروژه

دلیل تاخیر در افتتاح پروژه ۱۰ ساله فراشبند _ فیروزآباد از سوی نماینده و فرماندار فراشبند وجود گنبدهای نمکی و از سوی مسئولان راه و شهرسازی استان فارس عدم تامین اعتبار عنوان می‌‌شود.
یک بام و دو هوای جاده فراشبند _ فیروزآباد/ «عدم تامین اعتبار» سنگ بزرگ در مسیر تکمیل پروژهبه گزارش شیرازه، سال 87 کلنگ احداث جاده جدید فراشبند _ فیروزآباد به زمین زده شد، طول این جاده 33 کیلومتر است و مسیر 73 کیلومتری فراشبند به فیروزآباد را 30 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند و به دلیل حذف گردنه خرقه بین شهرستان‌های فراشبند و فیروزآباد  که یکی از نقاط حادثه‌خیز است کاهش تلفات جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

با گذشت یک دهه از شروع فاز اجرایی این پروژه هنوز آرزوی مردم فراشبند برای افتتاح این مسیر محقق نشده است. کورش کرم‌پور، نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای اداری شهرستان فراشبند بدقولی در افتتاح جاده فراشبند _ فیروزآباد را وجود گنبد نمکی عنوان و خاطر نشان کرده است: یک تیم کارشناسی در حال بررسی  و رفع این مشکل است.

رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، وجود گنبدهای نمکی را مانعی برای افتتاح مسیر فراشبند _ فیروزآباد نمی‌داند و در توضیح می‌گوید: تنها 400 متر از این مسیر از گنبدهای نمکی عبور می‌کند که با کمک اساتید دانشگاه مطالعات آن را حال تکمیل است و در واقع وجود گنبدهای نمکی تاثیر چندانی در روند این پروژه ندارد.

به گفته جعفر زاهدی دلیل تاخیر در افتتاح این پروژه محدودیت‌های اعتباری است و پیمانکار این پروژه حدود 16 میلیارد تومان از اداره راه و شهرسازی مطالبه دارد.

رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه این پروژه تاکنون 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در تمام طول مسیر یک لایه آسفالت هم انجام شده است، می‌افزاید: تنها 5 کیلومتر آخر این مسیر آسفالت نشده است.

وی با بیان اینکه از 33 کیلومتر این پروژه تقریبا 28 کیلومتر آن ساخته شده است، می‌گوید: با وجود اینکه قرار بود سال 95 افتتاح و به بهره‌برداری برسد به دلیل عدم تامین اعتبار لازم این وعده محقق نشد و در هفته دولت سال 96 این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن پورزارعی، فرماندار فراشبند، جاده کنونی فراشبند به فیروزآباد را جاده‌ای روستایی و کوهستانی می‌داند که با هر بارندگی با ریزش کوه مسدود می‌شود و علاوه بر آن ناامن است درصورتی که با بهره‌برداری از جاده جدید ضریب امنیت افزایش یافته و علاوه بر آن در سوخت و وقت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

به گفته وی 25 نقطه حادثه‌خیز در جاده کنونی وجود دارد که در سال گذشته سبب فوت 18 نفر شده است بنابراین بهره‌برداری از مسیر جدید بین این دو شهرستان سبب کاهش تصادفات فوتی و جرحی خواهد شد.

دلیل تاخیر در افتتاح پروژه فراشبند _ فیروزآباد از سوی نماینده و فرماندار فراشبند وجود گنبدهای نمکی و از سوی مسئولان راه و شهرسازی استان فارس عدم تامین اعتبار عنوان می‌‌شود. تا زمانی که مطالعات مربوط به گنبدهای نمکی به طور کامل تکمیل نشود نمی‌توان اظهار نظر قطعی در مورد آن ارائه کرد اما همواره عدم تامین اعتبار سنگ بزرگی در مسیر تکمیل پروژه‌های مختلف بوده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان