کد خبر: ۱۱۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز:

تمامی چپاول و سرکوب بشریت بر مبنای لیبرالیسم است/ نگاه تحجرگرایانه و اومانیسم به علوم انسانی غلط است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در گردهمایی سالروز بسیج اساتید گفت: تاکنون زیربنای تمام علم غرب بر مبنای نظریه تکامل داروین است که پیش‌فرض عالم تکوین است درحالی‌که آن نیز هنوز به‌درستی اثبات نشده است.

به گزارش شیرازه،  محمدکاظم کاوه پیشقدم در گردهمایی سالروز بسیج اساتید که با مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر چمران با حضور مسؤولین کانون‌های بسیج اساتید و اساتید دانشگاه‌های استان فارس در سازمان بسیج اساتید فارس برگزار شد، به معرفت‌شناسی و نگاه معرفتی به جهان اشاره و بیان کرد: شناسایی و متدولوژی یک پدیده به سار مهم است و باید به پدیده‌های هستی دیدی معرفت‌شناختی داشته باشیم.

تمامی چپاول و سرکوب بشریت بر مبنای لیبرالیسم دارد/ نگاه تحجرگرایانه و اومانیسم به علوم انسانی غلط است/ ترویج و تشریح سبک زندگی اسلامی شهید چمران نشان از ترویج فرهنگی انقلابی دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها تقوا است که راه درست را به انسان نشان می‌دهد، به لیبرالیسم اشاره و افزود: عمده‌ترین معنای لیبرالیسم همان اومانیسم انسان‌محوری است که عقل انسان را به‌عنوان مبنای امور می‌داند.

وی با تصریح بر لیبرالیسم کلاسیک، فرهنگی، اعتقادی و نئولیبرالیسم به‌عنوان انواع لیبرالیسم گفت: در نوع نگاه لیبرالیسم، انسان محور دنیا است و خودش توان شناخت را دارد و در این نوع نگاه انسان باید آزاد باشد و قابلیت تجربه را داشته باشد.

به گفته کاوه پیشقدم، لازمه لیبرالیسم، سکولاریسم و عقل محوری و پوزیتیویسم است نوع نگاه تنها عمل به‌عنوان معیار شناخته می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد شیراز در بخش پایانی سخنان خود گفت: کسی که درراه خدا کار می‌کند راه پیدا می‌کند و اگر درراه خدا نباشد جهت هم اشتباه می‌شود و معیارهای معنایی گاهی باعقل انسان شناخته نمی‌شوند و ازنظر دین اسلام انسان به‌تنهایی نجات پیدا نمی‌کند.

در ادامه این گردهمایی سید سعید زاهد زاهدانی نیز بابیان اینکه علوم انسانی نیاز همه بشریت است؛ حال چه از طریقی درس خواندن و چه از طریق تجربه و خطا، گفت: کدام‌یک از علوم انسانی می‌تواند ما را به رستگاری برساند، علوم انسانی که مبنای الهی داشته باشد یا علوم انسانی که در جهت اومانیسم و انسان‌محوری رفته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز سرکوب و چپاول بشریت را توسط عده معدودی در دنیا را نتیجه علوم انسانی غلط غرب دانست و افزود: هر علم انسانی چهار پیش‌فرض تکوین، تاریخ، جامعه و انسان را دارد که این چهار مورد باید بر اساس تعریف خاصی هماهنگ شوند.

وی بیان داشت: تاکنون زیربنای تمام علم غرب بر مبنای نظریه تکامل داروین است که پیش‌فرض عالم تکوین است؛ درحالی‌که آن نیز هنوز به‌درستی اثبات نشده است.

زاهد با تأکید بر این موضوع که نگاه تحجرگرایانه نیز در علوم انسانی محکوم است، بیان کرد: خداوند رب‌العالمین است و وقتی ربوبیت و خالقت خدا را پیگیریم آن‌وقت معنای ماشاالله وان شالله را درک می‌کنیم.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه فجر فارس نیز با گرامیداشت یاد شهید دکتر مصطفی چمران گفت: باید شخصیت این شهید به‌عنوان فردی نخبه در علم و دفاع از انقلاب اسلامی به‌درستی تبیین شود.

حجت‌الاسلام محمد حاجی‌زاده شهید چمران را نماد پیوند و دلدادگی نخبگان جامعه علمی کشور با انقلاب اسلامی دانست و افزود: دکتر چمران شاخصه‌های متعدد و روحیه انقلابی و جهادی داشت و وی شاخص برتری برای نخبگان جامعه است که ترویج و تشریح سبک زندگی اسلامی وی نشان از ترویج فرهنگی انقلابی دارد.

بنابراین گزارش، قبل از برگزاری این گردهمایی اساتید بسیجی در چهار کارگروه حلقه‌های صالحین، روانشناسی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به بحث و بررسی پیرامون مسائل مختلف پرداختند.  همچنین در این گردهمایی از اساتید برتر تقدیر شد.

نظرات بینندگان