کد خبر: ۱۱۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتکو با شیرازه:

تحریم‌های اخیر سنا امریکا نقض برجام است/متاسفانه عده‌ای نمی‌خواهند شکست برجام را بپذیرند/تصویب طرح مقابله با بدعهدی‌ آمریکا در کمیسیون امنیت ملی/مقامات از موضع انفعال خارج شوند

جمالی گفت: شورای عالی امنیت ملی، کمیته نظارت بر برجام، مجلس شورای اسلامی و دولت هر کدام باید به وظایف خود عمل کرده و با اتخاذ سیاستی جدید مانع از زیاده‌خواهی کشورهای غربی شوند.
به گزارش شیرازه، در روزهای گذشته سنای امریکا تحریم‌های جدیدی به نام "s722" بر ضد ایران وضع کرده است. تحریم‌هایی که بعد از تایید کنگره و امضای رئیس جمهور آمریکا قابلیت اجرایی پیدا می‌کند و از نظر کارشناسان با اجرایی شدن تحریم‌های "s722" دیگر چیزی از روح و جسم برجام نمی‌ماند! تحریم‌های جدید آمریکا زوایای پیچیده زیادی دارد. به طوری که هر کس ظرفیت و امکان همکاری با نهادها و افراد در لیست تحریم‌ را داشته باشد، آن‌هم قابلیت تحریم را پیدا می‌کند یعنی عملا همه نهادها زیر سوال رفته و می‌تواند در زنجیره پر حلقه تحریم قرار بگیرد. این تحریم‌ها از نظر کارشناسان سیاسی چون "سیاه چاله‌ای" است که از بخش‌های اصلی شروع می‌شود و سایر بخش‌ها را هم در برمی‌گیرد. در واقع چون "سیاه چاله‌ای" است که همه اشیاء اطراف را به درون خود می‌کشد.

تحریم‌های اخیر سنا امریکا نقض برجام است/متاسفانه عده‌ای نمی‌خواهند شکست برجام را بپذیرند/تصویب طرح مقابله با بدعهدی‌ آمریکا در کمیسیون امنیت ملی/مقامات از موضع انفعال خارج شونددبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتکو با شیرازه می‌گوید: سناتور کورکر اخیرا گفته بود؛ لازم نیست مانند معاهده پاریس که آمریکا از آن خارج شد، در مورد برجام هم چنین اقدامی داشته باشیم بلکه با اعمال تحریم‌های جدید تعهدات برجام را عملی نخواهیم کرد. این مطلب نشان‌دهنده این است که تحریم‌های اخیر سنا امریکا نقض برجام است. ضمن اینکه تحریم‌های جدید سنای آمریکا، فرم جدیدی از تحریم است. یعنی تحریم اتوماتیک است، به این صورت که اگر یک بانک تحریم شود و ایران یک شرکتی را جایگزین آن کند بدون نیاز به مصوبه کنگره و رئیس جمهور آن شرکت هم تحریم‌ می‌شود. با گذشت یک سال و نیم از توافق برجام با توجه به خویشتن‌داری‌های چند سال اخیر ایران، آمریکایی‌ها گستاخ شده و بدعهدی‌ها بسیار افزایش یافته است. اتحادیه اروپا هم که یک طرف معاهده برجام است در چند سال اخیر صرفا به بیانیه اکتفا کرده و اقدام عملی نداشته‌ است. عدم اقدام عملی متناسب دولت تدبیر و امید باعث سوء تفاهم برای طرف مقابل شده است. بنابراین لازم است مقامات جمهوری اسلامی بدون از دست دادن زمان فارغ از نگاه‌های جناحی و صرفا برای حفظ منافع ملی از موضع انفعال خارج شده و اقدام مناسب و جدی داشته باشند.
 
محمد جواد جمالی نوبندگان افزود: کشور ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و برگ برنده‌ای در دست نداریم و به همین دلیل طرف مقابل بی‌هیچ تعهد و اقدامی برجام را نقض می‌کند. در دو سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای مقابله با نقض برجام طرح اقدام متقابل را تصویب کرد اما عملی شدن این طرح به سیاست دولت و دیپلماسی حاکم بستگی دارد.  متاسفانه عده‌ای با نگاه جناحی نمی‌خواهند شکست برجام را بپذیرند و بدلیل اختلاف نظرهایی که وجود دارد، اقدام موثری انجام نمی‌شود و دشمن هم از همین مسئله سوء استفاده می‌کند.

نماینده مرم فساد در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه؛ مجلس شورای اسلامی در جایگاه نظارت بر دولت قرار دارد و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با حفظ این جایگاه در کوران‌های مختلف منابع قدرت کشور را حفظ کنند، گفت: حاکمیت به جز مجلس یک سیستم نظارتی دیگری تعریف و کمیته نظارت بر برجام را تشکیل داده است. بدلیل وجود این کمیته و کارکردی که برای آن تعریف شده است، نظارت مجلس بر اجرا و نقض برجام تا حدودی کمرنگ شده است. هر چند انتظار می‌رود هر نهادی به وظایف خود عمل کند. شورای عالی امنیت ملی، کمیته نظارت بر برجام، مجلس شورای اسلامی و دولت هر کدام باید به وظایف خود عمل کرده و با اتخاذ سیاستی جدید مانع از زیاده‌خواهی کشورهای غربی شوند و با اتخاذ تصمیمی عاقلانه و مدبرانه جهت دفاع از منافع ملی برنامه‌ای مدون ارائه دهند.

جمالی نوبندگان متذکر شد: امریکا در اقدام بر علیه ایران از تمام قوانین بین المللی تخطی می‌کند و تجربه ثابت کرده که قابل اعتماد نیست. طبق ماده 29، 28، 26 توافق هسته‌ای، تحریم‌های اخیر سنای آمریکا نقض برجام است. که البته ما هم اقدام متقابل خواهیم داشت و فعالانه از حقوق خود دفاع می‌کنیم. در همین راستا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یک بیانیه برای هشدار به آمریکا و تنویر افکار عمومی آماده کرده است. همچنین در هفته پیشِ رو در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یک طرح برای مقابله با بدعهدی‌های آمریکا تصویب خواهد شد که در روزهای آینده چهارچوب آن مشخص خواهد شد تا با الزام قانونی مانع از آسیب به منافع ملی شویم.

وی در پایان با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر سنای آمریکا به بهانه حمایت ایران از تروریسم ذکر شده و با توجه به اینکه ملت ایران دهه‌هاست قربانی تروریسم است، گفت: در خرداد 1360 منافقین جنگ مسلحانه را علیه ملت ایران آغاز کردند و رئیس جمهور وقت، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه، نمایندگان مجلس، وزرا و 17 هزار تن از ملت ایران شهید شدند و این در حالی بود که تمام این جنایت‌ها و جنگ‌ها توسط آمریکا برنامه‌ریزی و عملی شده بود. در ماه گذشته رئیس جمهور آمریکا و سران مرتجع عرب در کنفرانس ریاض ایران را حامی تروریست خواندند و چند روز بعد در تهران دو اقدام تروریستی را برنامه‌ریزی و انجام دادند. طبیعی است که این مسئله برای کشورها و ملت‌های مختلف ابهام ایجاد می‌کند که چگونه ممکن است کشوری حامی تروریسم باشد و تروریست‌ها به مهم‌ترین مراکز پایتخت آن حمله و تعدادی از شهروندان را شهید کنند.

گفتنی است؛ کسانی که با حمایت مالی و رسانه‌ای از تروریست‌هایی که از کشتن و سوزاندن و تکه تکه کردن انسان‌ها ابایی ندارند و سال‌هاست منطقه غرب آسیا را با بحران امنیتی درگیر کرده‌اند حال ملت ایران که خود یکی از قربانیان تروریست‌ است را به بهانه حمایت از تروریست و برنامه موشکی مجدد تحریم‌ کرده‌اند. این تحریم‌ها دارای زیر مجموعه‌ای از قوانینی است که زمینه تحریم‌های گسترده‌ را فراهم و اختیارات فراونی به رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران واگذار می‌کند و به همین دلیل "مادر تحریم‌ها" نام گرفته است.
بعد از تصویب برجام اکثر بانک‌های بزرگ حاضر به همکاری  با ایران نشدند و روابط بانکی ایران به بانک‌های کوچک محدود شد. بهانه بانک‌های بزرگ این بود که حدود 200 نفر و نهاد ایرانی در لیست تحریم قرار دارند و در صورت ارتباط با این نهادها با تنبیه شدید مالی آمریکا مواجه خواهند شد. حال با تصویب تحریم‌های جدید بیم آن می‌رود که بانک‌های کوچک هم حاضر به پذیرش ریسک مبادله‌های بانکی نشوند. البته این طور که آمریکایی‌ها گفتنه‌اند؛ بحث‌های مهمی در پیوست این تحریم‌ها قرار دارد که فعلا مهر محرمانه دارد.
نظرات بینندگان