کد خبر: ۱۱۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه‌ها

رکود همچنان تولید را می‌بلعد/ سقوط بورس ادامه دارد/ جنگ پنهان اصلاح‌طلبان برای تعیین شهردار

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اخبار سیاسی

کیهان

اره‌نشینی بی‌بی‌سی در ماجرای حمله موشکی سپاه به داعش

شبکه دولتی انگلیس در ماجرای ضربت کوبنده موشکی سپاه علیه داعش به وضعیت نشستن روی اره دچار شد.

این شبکه از یک سو علنا نمی‌توانست مانند گذشته از تروریست‌ها حمایت کند و از طرف دیگر ضربه کوبنده سپاه را ضربه به عملیات روانی ممتد خود در بزرگنمایی دشمنان ملت ایران می‌دانست. جمشید برزگر تحلیلگر این شبکه در تحلیلی نوشت: محکومیت حمله موشکی سپاه پاسداران به مناطق تحت کنترل داعش در سوریه، برای مخالفان منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی کارآسانی نخواهد بود. ایران نخستین کشوری نیست که دست به چنین عملیاتی زده است. آمریکا، بریتانیا و فرانسه از یک سو و روسیه از سوی دیگر، در سال‌های گذشته بارها عملیاتی مشابه با دلایلی مشابه انجام داده‌اند. با این همه، دشوار است بتوان تصور کرد که رقبای ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا، حمله موشکی سپاه را همچون عملیات مشابه کشورهای دیگر ارزیابی کنند. به ویژه اینکه هم سپاه پاسداران و هم چهره‌های سیاسی و نظامی ایران، در واکنش‌های خود پس از حمله موشکی، بیشتر یا دست کم به همان اندازه که به ضربه زدن به داعش بها داده‌اند، بر پیام این حمله برای رقبای منطقه‌ای و به گفته آنها حامیان داعش تأکید کرده‌اند. تردیدی نیست که هدف این حمله، بر نوع و شدت واکنش‌ها تأثیر چشمگیری خواهد داشت. حمله به داعش، اقدامی نیست که به راحتی محکوم شود. با این همه، پرتاب موشک در سطح منطقه‌ای، با وجود اعلام نگرانی‌های مکرر از برنامه موشکی ایران هم کاری نیست که در کمترین حالت معادلات منطقه‌ای را پیچیده‌تر نکند یا منطقه را ملتهب‌تر از آنچه هست نسازد.

گزارش معنادار گاردین از درود البعاج به سلیمانی

روزنامه گاردین در گزارشی درباره موفقیت‌های نیروهای مردمی عراق و سوریه مقابل داعش نوشت این نیروها تحت هدایت تهران هستند و پیروزی آنها نشان دهنده تقویت نفوذ ایران است.

روزنامه انگلیسی در آغاز گزارشی از تحولات میدانی در شهر تازه آزاد شده «البعاج» که ضمن آن با رهبر بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) مصاحبه کرد، نوشت: البعاج امروز بنیان طرح‌های ایران برای حفظ مسیر زمینی عراق- سوریه- لبنان را شکل می‌دهد؛ مسیری که پروکسی‌های ایران (نیروهای نیابتی) فتح کرده‌اند و نفوذ ایران را در منطقه تقویت می‌کند. در ورودی شهر به نشانه ادای احترام به سردار ایرانی قاسم سلیمانی نوشته شده است «از موصل تا البعاج، درود بر سلیمانی».
ژنرال سلیمانی در هدایت یگان‌های «جبهه بسیج مردمی» کمک کرده است.
در حالی که این نیروها از شهر البعاج به سمت مرز سوریه می‌روند، پرچم‌های زیادی متعلق به چندین یگان شیعه برافراشته شده است. ابومهدی المهندس رهبر مشترک جبهه بسیج مردمی در جاده ورودی شهر از نیروهای پیروز خود استقبال می‌کند.
این نیروها در هفته‌های اخیر نواحی جدیدی را از موصل تا مرزهای سوریه تحت نفوذ خود درآورده‌اند. المهندس در یک مصاحبه نادر در یک سالن اجتماعات گفت: این آخرین قلعه داعش در منطقه بود. اینجا گذرگاه تروریست‌ها از ترکیه به عراق از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تاکنون بوده است.
اینجا یک ناحیه راهبردی برای سرکردگان داعش است.
رهبران بسیج مردمی در اوایل ماه مه به اعضای ارشد خود گفتند که یک دالان زمینی در جنوب کوهستان سنجار ایجاد شده است که به ایران امکان می‌دهد یک خط تدارکاتی از طریق عراق و سوریه به سمت لبنان داشته باشد.
البعاج اولین توقفگاه مهم در این مسیر است. راه مذکور قرار است از دیرالزور و المیادین در سوریه عبور کند. هر دو شهر کماکان در کنترل داعش است.
از آن زمان تاکنون نیروهای تحت پشتیبانی ایران به فرماندهی سلیمانی در مناطق نزدیک به بزرگراه دمشق - بغداد گرد آمده‌اند.
این بزرگراه اهمیتی حیاتی دارد اما اعضای ارشد جبهه بسیج مردمی می‌گویند در شرایطی که فروپاشی داعش عرصه نبرد در حوالی مرزها را به سرعت تغییر می‌دهد این نیروها به دنبال دالانهای دیگری هم هستند.
آنان اکنون در پی جاده‌ای هستند که از دیرالزور و المیادین و پالمیرا عبور می‌کند و به سمت دمشق می‌رود.
حرکت نیروها در مناطق مرزی تبدیل به یک بازی نفسگیر میان بازیگران متعدد شده است.
شبه نظامیان تحت حمایت ایران از سمت غرب ارتش سوریه را به سمت عراق و همچنین از سوی دیگر شبه نظامیان عراقی را به سمت شرق هدایت می‌کنند.

جنگ پنهان اصلاح‌طلبان برای تعیین شهردار

یک روزنامه حامی دولت از جنگ اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب شهردار تهران خبر داد.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت ترکیب جدید شورای شهر تهران در دوره پنجم که جلسات غیررسمی خود را در روزهای اخیر برگزار کرده در مراحل اولیه مهم‌ترین آزمون خود یعنی «انتخاب شهردار پایتخت» کارنامه قابل دفاعی نداشته است.
روز گذشته خبری منتشر شد که در جریان یکی از جلسات غیرعلنی شورای پنجم فرآیند انتخاب شهردار تصویب شده که بر مبنای آن مقرر شد هر عضو شورا سه نفر را به عنوان داوطلب برای شهرداری تهران معرفی و پیشنهاد  کند. از میان کاندیداها هر کسی که حداقل ۵ رای کسب کند، وارد لیست اولیه کاندیداهای شهردار تهران خواهد شد.
اما چند روز پیش یک خبر قابل تامل از جلسات غیررسمی پارلمان پنجم منتشر شد که محتوای آن خبر منعکس‌کننده مناقشه پنهان در پارلمان محلی است و نشان می‌دهد مجموعه شورای پنجم بر سر اعلام پایبندی پارلمان پنجم به میثاق‌نامه قبل از انتخابات به نوعی رودربایستی برخورد کرده است.
در قالب این میثاق‌نامه اعضای لیست ۲۱ نفره راه یافته به شورا قول داده بودند هر فردی که از این لیست با رای مردم انتخاب شود برای در اختیار گرفتن سمت در شهرداری یا دولت از شورا خارج نشود.
برخی اعضای شورای پنجم می‌گویند با وجود اینکه شایعاتی درخصوص شهردار شدن محسن هاشمی در فضای مجازی پیچیده است اما شهردارتهران از میان اعضای شورای شهر انتخاب نخواهد شد.

حادثه تروریستی تهران موجب اتحاد و نفوذ بیشتر ایران می‌شود

تحلیلگر و عضو اندیشکده چتم هاوس تاکید کرد که حادثه تروریستی اخیر در تهران سبب تقویت عزم ایران و نفوذ بیشتر در منطقه خواهد شد.

صنم وکیل در این یادداشت که در تارنمای چتم هاوس منتشر شد، نوشت: هفته گذشته داعش مسئولیت حمله تروریستی به پارلمان و حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را برعهده گرفت.
اما این حمله برای ایران و سیاست خارجی‌اش چه معنایی دارد؟ این حمله حمایت افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد، رهبری ایران همواره اعلام کرده که در خط مقدم جنگ جهانی علیه تروریسم است و درگیری‌های نظامی در جنگ داخلی سوریه و حمایت از پیکارجویان در عراق و یمن برای مقابله با داعش بوده است.
عضو اندیشکده چتم هاوس افزود: حملات یاد شده انگیزه مردم ایران برای دفاع از دخالت‌های منطقه‌ای و تقویت عملیات ضدداعش را افزایش خواهد داد. در نتیجه ایران به جای عقب‌نشینی فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد.
صنم وکیل در ادامه بیان داشت: ایران اکنون تلاش می‌کند تا شکاف میان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را بیشتر کند. وی افزود: بلافاصله پس از حمله تروریستی تهران، دولت ایران، با اشاره به  اظهارات اخیر ریاض علیه این کشور، عربستان را به همدستی با عوامل این حادثه متهم کرد.
ایران و عربستان مدت‌ها است بر سر گسترش نفوذشان در منطقه با یکدیگر جدال دارند.
این عضو اندیشکده چتم هاوس عنوان کرد: حادثه تروریستی تهران سبب نمی‌شود تا ایران موضع دفاعی به خود بگیرد،   ایران قادر است که از آن یک فرصت اتحاد بسازد.
این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد: حمله تروریستی اخیر و تغییر موضع کاخ‌سفید علیه تهران سبب تقویت راهبرد آیت‌الله خامنه‌ای در حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی دولت از دخالت‌های خارجی خواهد شد.
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون دستور خواهد داشت تا ضمن تقویت امنیت مرزهای ایران، از دولت‌های هم پیمان و بازیگران غیردولتی حمایت کند. این اتفاق سبب همگرایی بیشتر در ایران خواهد شد.

تحسین فراگیر قدرت‌نمایی سپاه تحلیلگر بی‌بی‌سی را شاکی کرد

ضرب شست موشکی سپاه به داعش و مقهور شدن عناصر مخالف جمهوری اسلامی در مقابل این اقدام غیرتمندانه، تحلیلگر بی‌بی‌سی را شاکی کرد.

پس از حمله سپاه به مقر داعش در دیرالزور عناصر مخالف بسیاری، از سر هیجان یا تاکتیک و اجبار، زبان به تحسین گشودند. رضا حقیقت‌نژاد در واکنش به این وضعیت می‌نویسد: هر اقدامی برای نابودی داعش خوشحال‌کننده است، حالا هر کشوری که می‌خواهد انجامش بدهد٬ بدهد اما این خوشحالی دلیلی برای ایستادن سمت مهاجم به داعش است؟ ما می‌توانیم از نابودی داعش شاد باشیم و خوشحالی‌مان مقدمه برای حرف زدن درباره اهمیت و ضرورت پایان یافتن جنگ و اعمال فشار مدنی درباره حل مشکل سوریه باشد. وقتی وحید یامین‌پور می‌نویسد: «فاصله پشه‌های داعشی با مگس‌های اسرائیلی زیاد نیست» و مدافعان سپاه انگشت‌ اشاره سوی عربستان سعودی دراز می‌کنند، یعنی به حل مشکل سوریه فکر نمی‌کنند، به گستردن میدان آتش می‌اندیشند. گسترده شدن این آتش نیازمند خیلی چیزهاست، از جمله همراه و قانع کردن افکار عمومی. برای قانع کردن افکار عمومی شما چه چیزهایی باید بنویسید.
مثل آسیه باکری تاکید کنید: «نمایش قدرت نظامی ایران در منطقه‌ای که بوی جنگ می‌دهد، خوشحالم می‌کند»، مثل مسعود بهنود بگویید: «در این مرحله دنیا زبان غرور را بهتر می‌فهمد»، شبیه عطاء‌الله مهاجرانی بنویسید حمله موشکی «پیام روشن، مقتدرانه و به هنگام به همه» بود، عین علی علیزاده بگویید این حمله «مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است» و «پیروزی استراتژی کلان و آینده‌نگر» آیت‌الله خامنه‌ای بود و چون نفیسه کوهنورد توییت کنید آمریکا «مخالفان داعش» را می‌زند و ایران خود داعش را. سپاه دنبال گستراندن میدان جنگ به نیت کشتن «مگس‌های اسرائیلی» و «پشه‌های عربستانی» و فراهم کردن مقدمات ظهور است و شما با این نوشته‌هایتان: «مگس‌کش» جور می‌کنید.
بله! این نهایت کاری است که شما می‌کنید: تقویت ادبیات جنگ‌طلبانه و خوشگل‌سازی استدلال‌ها. آقایان مهاجرانی، بهنود، علیزاده و خانم‌ها باکری و کوهنورد، به برنامه «جهان‌آرا» از شبکه تلویزیونی افق خوش آمدید؛ مجری: وحید یامین‌پور، تهیه‌کننده: یک قرارگاهی از سپاه، میهمانان دیگر این برنامه: استاد نادر طالب‌زاده، سردار سعید قاسمی و حجت‌الاسلام پناهیان؛ میزگرد موشک، صلح و زندگی.

وزارتخانه‌های ناهماهنگ نمی‌توانستند مشکل اشتغال را حل کنند

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی موجب ناکارآمدی‌هایی شده و این روند باید در دولت جدید تغییر کند.

شرق می‌نویسد: دولت دوازدهم، مراقب سازگاری فکری دستگاه‌های اقتصادی باشد... مجموعه دستگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند ناهماهنگ و ناسازگار عمل کنند. مثلا سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، حتی گاه وزارت صنعت و معدن، کشاورزی و نظایر اینها، مثل بازرگانی، کار و رفاه، باید سازماندهی شده برای رسیدن به اهدافی خاص عمل کنند. هنگام انتخاب مسئول برای این دستگاه‌ها، باید ابتدا دقت شود که افراد مورد نظر، اولا صاحب فکر نظام‌یافته باشند و درباره چگونگی سازوکار اقتصاد کشور از هر بابی سخن نگویند، بلکه از نگاه منسجم و به نتیجه رسیده در تعقل خویش وارد و خارج از بحث شوند. ثانیا آن نوع نگاه باید در دستگاه‌های مرتبط اقتصادی دیگر نیز منظور شود و دستگاه‌ها سازگار عمل کنند. مثلا اگر نگاه به بهبود اقتصاد، از طرف توجه به اجزای عرضه اقتصاد است، نه به سمت اجزای طرف تقاضا؛ آنگاه باید همه دستگاه‌های اقتصادی این‌گونه فکر و عمل کنند. در غیراین‌صورت سیاست‌های پولی بانک مرکزی، سیاست‌های مالی وزارت دارایی را خنثی خواهد کرد. همچنین راهبردی که سازمان برنامه متولی آن است، آسیب می‌بیند و اقتصاد کشور در زمان معین به اهدافش نخواهد رسید و هم‌افزایی پدید نمی‌آید، بلکه هم‌اندازی روی می‌دهد. مانند عدم مشارکت لازم دستگاه‌ها در تدوین برنامه پنج ساله ششم که وزارت اقتصاد و نیرو، بی‌اطلاع از برخی جداسازی‌ها و ادغام‌های منظور شده بودند؛ این ناهماهنگی میان نفت و نیرو از یک‌سو و میان صنعت و بازرگانی با دارایی از سوی دیگر در برنامه بود که چه بسا از بیرون آنها تعیین و تکلیف شده باشد. سازمان برنامه در دوره یازدهم با بیش از یک سال تاخیر راه‌اندازی شد و تا بازسازی شود (انتظار نوسازی بود، اما به نظر هنوز نشده است) عملا دو سال فرصت کار داشته است. با نگاه نتیجه‌گرایی می‌توان ادعا کرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بیشتر به مهار تورم توجه داشتند تا به اشتغال‌زایی و رونق.
شرق می‌افزاید: دستگاه‌های اقتصادی در دولت دوازدهم، باید بیشتر توجه خود را معطوف به اشتغال‌زایی و رشد اشتغال بادوام کنند.
شورای عالی اقتصاد کشور باید از مجموعه اندیشه‌های هماهنگ شکل بگیرد و آن تفکر باید مسئولیت اثربخشی را بپذیرد. اگر این اندیشه در دوره زمانی معقول، ناموفق جلوه کرد، رئیس‌جمهور وقت و مجلس شورای اسلامی خواهند فهمید، تغییر اندیشه گره‌گشاست نه تغییر افراد فارغ از اندیشه‌ها و از اثر پی به موثر می‌برند.
نمی‌شود بازار کار را فارغ از بازار پول مدیریت یا بازار کالا را بدون توجه به بازار سرمایه سیاست‌گذاری کرد. اینها در داد و ستد هستند و عدم تعادل در یکی به دیگر بازارها سرایت خواهد کرد. حتی متولی حوزه اقتصاد بین‌المللی اعم از رایزن‌های اقتصادی در وزارت خارجه تا معاونت‌های امور بین‌الملل دیگر دستگاه‌های اقتصادی باید هماهنگ باشند تا به صورت نظام‌مند صنعت، کشاورزی و تجارت را با توجه به اشتغال، تورم، تراز پرداخت‌ها، جذب دانش فنی و... سامان‌دهی کنند.

خراسان

دستور دولت به وزیر نیرو درباره کاهش  زمان قطعی برق

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر دولت به چیت چیان وزیر نیرو، با اشاره به ضرورت هایی چون ارتقاء جایگاه کشور در شاخص دسترسی به برق، تاکید شده است وزارت نیرو موظف است در راستای افزایش شاخص های قابلیت عرضه و مدت زمان قطعی برق در کشور، اقدامات لازم را برای توسعه و بهبود سیستم نرم افزاری و نیز پایش تعمیرات پیشگیرانه جلوگیری از این اتفاق و همچنین وضع مقررات لازم در راستای هوشمندسازی شبکه برق کشور انجام دهد.

مجوز روحانی برای فروش رزیدانس سفیر ایران

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور رسیده، مقرر شده به استناد ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور، وزارت خارجه نسبت به فروش ساختمان اقامتگاه (رزیدانس) قبلی سفیر کشورمان در شهر بیشکک کشور قرقیزستان به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع و ۴ خانه مسکونی دیگر متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور اقدام کند.

ایران

هلاکت سرکرده گروهک انصارالفرقان

سرکرده گروه تروریستی انصارالفرقان در درگیری با نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به هلاکت رسید. به گزارش تسنیم، در عملیات رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در ارتفاعات قصرقند در سیستان و بلوچستان، «جلیل قنبر زهی»  سرکرده گروه تروریستی انصارالفرقان به هلاکت رسید.

بازداشت دو رابط منافقین در کرج

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان البرز اعلام کرد که ۲ رابط منافقین در کرج شناسایی و دستگیر شدند. رضا شاکرمی در گفت و گو با ایرنا، گفت: این ۲ نفر که شامل یک زن و یک مرد هستند، دارای ارتباطاتی با منافقین بودند که اخبار و عکس بویژه درخصوص انتخابات را در اختیار منافقین قرار می‌دادند.

انتقاد مطهری از انتساب مطالب ناروا به مرحوم بازرگان

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مرحوم مهندس بازرگان به تز «اسلام منهای روحانیت» معتقد نبود، از صدا و سیما خواست که از تولید و پخش برنامه‌های یکطرفه و اتهامات سنگین به افراد در آنها خودداری کند. علی مطهری در واکنش به ادعای یک کارشناس سیاسی در شبکه افق سیما که چند بار تز «اسلام منهای روحانیت» را به مرحوم مهندس بازرگان نسبت داد، این امر را خلاف واقع دانست و به رابطه مرحوم بازگان با شهید مطهری، آیت الله طالقانی و بسیاری دیگر از علما اشاره و یادآوری کرده که اساساً روحانیت از جمله امام خمینی(ره) مهندس بازرگان را فردی متدین و اهل تهجد و نماز شب می‌دانستند. به گزارش ایسنا، وی نوشته است: «نقصی که در آثار اسلامی مهندس بازرگان وجود دارد، نوعی علم‌زدگی در مواردی است که باید از فلسفه بهره گرفت، نکته‌ای که استاد مطهری بارها در نقد نظریات مهندس بازرگان در اصول عقاید مانند توحید و نبوت و معاد گوشزد کرده و آن را ناشی از انس با علوم تجربی و ناآشنایی با فلسفه دانسته است. اما این کجا و تز اسلام منهای روحانیت کجا؟ »

توصیه رسایی به الله‌کرم درباره «آتش به اختیار»

حمید رسایی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در صفحه اینستاگرام خود، برداشت حسین الله‌کرم، رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله از مفهوم «آتش به اختیار» را غلط دانسته و از او خواسته که این موضوع را اصلاح کند. به گزارش ایلنا، در نوشته رسایی آمده است: «جناب الله‌کرم! متأسفانه برداشت غلط و شاذ حضرت‌عالی از سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص آتش به اختیار بودن نیروهای فرهنگی و نصب این بنر که برخلاف فهم اکثر قریب به اتفاق نیروهای انقلابی و اقدامات خودجوش فرهنگی آنها و پیشنهادهای مؤثر ایجابی ایشان در این خصوص بوده، خوراک قابل توجهی برای رسانه‌های معاند بویژه در فضای مجازی فراهم کرده است که امیدوارم توضیحات اصلاحی شما مانع سوء استفاده‌های بیشتر معاندان شود. » بنر یاد شده، اشاره به بنری است که روز جمعه در حاشیه نماز جمعه نصب و در آن از وزارت ورزش و جوانان به خاطر اجازه ورود بانوان به ورزشگاه برای دیدن مسابقه والیبال انتقاد و به دستگاه قضایی شکایت شده و همزمان تهدید شده بود که در صورت رسیدگی نکردن دستگاه قضایی، دانشجویان حزب‌الله نماز جمعه آتش به اختیار اقدام خواهند کرد.

آرمان

سهامداران موسسه آرمان ممنوع‌الخروج هستند

شنیده شد که دادستان اهواز گفت: به علت حجم بالای سپرده‌گذاران موسسه آرمان در خوزستان، سهامداران این موسسه را ممنوع‌الخروج کرده‌ایم. حسینی‌پویا در رابطه با احتمال خروج سهامداران موسسه آرمان افزود: سپرده‌گذاران نگرانی‌هایی برای خروج سهامداران داشتند؛ بنابراین با وجود اینکه هنوز شکایت کتبی به دست ما نرسیده بود، به دلیل وخامت موضوع و حجم سرمایه‌گذاری، تمام سهامداران عمده را ممنوع‌الخروج کردیم. با این وجود حتی خود سهامداران اعلام کردند که ما هستیم ولی ما احتیاط داشته و آنها را ممنوع‌الخروج کردیم.

۲ نفر از اعضای مرتبط با منافقین بازداشت شدند

شنیده شد که دادستان کرج از دستگیری دو نفر از اعضای مرتبط با سرپل منافقین در کرج خبر داد. حاجی‌رضا شاکرمی گفت: دو نفر در کرج در مورد ارتباط با سرپل منافقین دستگیر شدند. این دو نفر زن و مرد بوده و به ارتباط خود با سرپل منافقین اقرار کرده‌اند. شاکرمی با بیان اینکه این افراد پول‌هایی هم در مورد اقدامات خود دریافت کرده‌اند، گفت: بازداشت‌شدگان در حال حاضر در زندان هستند و به ارتباط خود با سرپل منافقین اقرار کرده‌اند. وی افزود: تحقیقات از این افراد در حال انجام است.

 تکذیب بازداشت چند داعشی در اطراف قزوین

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: در فضای مجازی و برخی رسانه‌های استان خبری مبنی بر دستگیری تعدادی از تروریست‌های داعش در اطراف قزوین منتشر شده که این موضوع از اساس کذب است. میزان نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی‌نیارکی گفته است: در فضای مجازی و برخی رسانه‌های استان خبری مبنی بر دستگیری تعدادی از تروریست‌های داعش در اطراف قزوین منتشر شده که این موضوع از اساس کذب است.


پدیده تازه فضای مجازی

شنیده شد که روند روشدن بدل چهره‌های مطرح فوتبال دنیا در کشورمان ادامه دارد. خرداد نوشت؛ پس از آنکه بدل‌های لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در ایران مطرح شدند، به‌تازگی شخصی که شباهت زیادی به سرخیو راموس دارد، به‌عنوان بدل کاپیتان رئال مادرید به شهرت رسیده است. این جوان ایرانی اهل سرپل ذهاب است و شباهت زیادی به سرخیو راموس ستاره نامدار رئال مادرید دارد. پس از انتشار تصاویری از بدل مسی و رونالدو این‌بار بدل سرخیو راموس در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده است.


اخبار اقتصادی

* ابتکار

- حرکت ارز روی مرز بحران

این روزنامه حامی دولت درباره بازار ارز گزارش داده است: طی روزهای گذشته ارز با افزایش جزیی نیز همراه بوده است که این اتفاق فارغ از اتفاق‌های اخیر رخ داده است. در حالی پیش بینی بر این بود که در اواخر خرداد ماه روند افزایشی نرخ دلار آغاز شود که تحولات اخیر بازار ارز موید پیش بینی کارشناسان است. این در شرایطی است که نرخ دلار از اول هفته جاری شیب تندتری را برای افزایش پیش رو گرفته و تا روز دوشنبه نرخ ۳۷۶۵ تومان را نیز در برخی ساعات تجربه کرد.

بازار ارز طی روزهای آینده با تابع های فراوانی گره خواهد خورد هرچند به عقیده برخی کارشناسان بازی ارزی می تواند در شرایطی باز هم راه ثبات را در پیش گیرد. حمید رضا میر معینی کارشناس بازار ارز و بورس در این خصوص به «ابتکار» می گوید:«افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر چندان قابل توجه نیست و نمی تواند تاثیر هیجانی بر بازار ارز بگذارد. ماجرای حمله ایران به مواضع تروریست ها تا کنونی تاثیری نداشته و البته واکنش اثرگذاری تا به حال صورت نگرفته است. اگر مردم احساس کنند که تنش بیشتری در راه باشد، به هر حال تبعاتی در بازار خواهد داشت. وی می افزاید: «فعلاً زود است بخواهیم در این خصوص نظری بدهیم. واکنش سازمان ملل و سایر کشورها در واکنش بازار اثرگذار است. حتی ممکن است واکنش های مثبت ایجاد شود و جایگاه ایران با ثبات تر از گذشته شود. »

میرمعینی یادآور می شود: «در حال حاضر هم به نظر می رسد قیمت ها کنترل شده اند، در صورت افزایش تنش ها ممکن است قیمت ارز بالا رود. اما واکنش های کشورهای منطقه، ابر قدرت ها و البته بازی سیاستمداران می تواند در این بازار نقش آفرینی کنند. موضوعاتی مانند گسترش تحریم های احتمالی نیز می تواند به بالا رفتن قیمت ارز کمک کند. اما در شرایط فعلی هنوز اتفاقی برای این بازار رخ نداده است.»

قیمت دلار از پایان سال قبل و در ماه‌های ابتدایی سال جاری در کانال ۳۷۰۰ تومان قرار داشته و کمتر زمانی پیش آمد که دچار نوسان شود. این در حالی است که حتی تا نیمه خردادماه امسال روندی رو به عقب را طی و حتی تا ۳۷۲۵ تومان نیز کاهش یافته و در همین رنج قیمت باقی مانده بود. اما کارشناسان پیش بینی می‌کردند که بازار روزهای آرام خود را حفظ نخواهد کرد.

میثم رادپور کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: «جهش قیمت ارز طی روزهای گذشته در حال حاضر اتفاق مهمی نبود اما در آینده می تواند اهمیت پیدا کند.

این اهمیت از حوزه نظام بانکی و مشکلات آن ناشی می شود. وضعیت ارز به گونه‌ای است که می تواند اولین محرک‌های بحران بانکی را شروع کند. وی می افزاید: «به اندازه کافی قیمت آن تحت فشار بوده و آن را ثابت نگه داشته اند و البته تنش های غیر اقتصادی نیز می تواند در بالا رفتن قیمت ارز نقش داشته باشد. اگر ارز افزایش جدی داشته باشد و برنامه ای برای آن داشته باشیم تا آثار آن را کنترل کنیم بهتر است تا اینکه اقتصاد غافلگیر شود.»

رادپورمی گوید:« همزمانی افزایش افسارگسیخته ارز و مشکلات نظام بانکی می تواند یک بحران تمام عیار برای اقتصاد و بازار ایجاد کند. این افزایش 20 تا 30 تومانی چندان مهم نیست اما اگر بحران و نگرانی به آن کمک کند می تواند نوید یک افزایش جدی در بازار ارز باشد. اگر بازار ارز دوباره جذاب شود و گردش نقدینگی در بانک ها افزایش پیدا کند بانک ها و موسسات بیشتری در معرض خطر ورشکستگی قرار می گیرند.»

وی اظهار می کند:« کلید خوردن سفته بازی گردش پول در بانک ها را افزایش داده و این می تواند نظام بانکی را با مشکل روبرو کند. در این شرایط ممکن است مردم پول خود را از بانکی به بانکی دیگر منتقل کنند، این حالت می تواند برای برخی از آن‌ها مشکل ساز باشد .»

رادپور با بیان اینکه دولت باید اصلاحات نظامی بانکی را پیش از این کلید می‌زد، اظهار کرد: «باید برنامه ای از جنس اصلاح نظام بانکی تنظیم شود. مشکلات نظام بانکی می تواند در آینده به شکل بدی سر باز کند. در کشورهایی که سازو کار مشخصی دارند نظام بانکی تعریف شده است. در کشور اما مسائل قانونی و اجتماعی تصمیم گیری را سخت می کند. بالاخره باید برای آن راه چاره یافت.» وی ادامه می دهد: «قیمت ارز چه بخواهیم چه نخواهیم افزایش پیدا می کند و این اتفاق می تواند خیلی هم بد نباشد. تعادل در قیمت ارز البته نباید در زمانی اتفاق بیفتد که نظام بانکی اصلاح نشده باشد. متاسفانه در ایران برخلاف سایر کشورها هیچ چیز مشخص نیست. باید مجموعه حاکمیت در مورد اصلاحات نظام بانکی تصمیم بگیرند. در این شرایط شاید مجبور باشید چند موسسه مالی را تعطیل کنید و به طور عمد چند تا از آنها زمین بخورند و تغییراتی در تامین مالی باقی بانک ها و مدیریت شان صورت بگیرد. این اقدام می تواند تبعات اجتماعی داشته باشد اما شاید گریزی از آن نباشد.» رادپور همچنین می گوید: «تصور کنید سپرده های روی هوا حدود 500 هزار میلیارد تومان یعنی 90 درصد تولید ناخالص ملی ماست که این عدد خیلی بزرگ است. در اندونزی 30 سال پیش این بحران بانکی پیش آمد و حدود 50 درصد تولید ناخالص ملی صرف سپرده های بی پشتوانه شد. هر چند عددی که برای بانک های داخلی به کار برده شد تخمینی است اما مشکل و بحران وجود دارد.»

* تعادل

- مصوبه دولت برای مالیات بر ساخت، کاملا ضدرونق است

این روزنامه اصلاح‌طلب از مصوبه دولت انتقاد کرده است:‌ چند روز پس از تصویب آیین‌نامه نحوه محاسبه و اعمال فرمول جدید مالیات برساخت و فروش مسکن، در هیات دولت، با انتشار متن کامل مصوبه، مشخص و با واکنش‌هایی روبرو شد. به گفته بسیاری از فعالان این فرمول جدید دارای معایب و مزایایی عمده‌یی برای سازنده‌ها و متقاضیان است. در حال حاضر فعالان و واسطه گران بازار مسکن در خصوص اخذ و چیدمان این مالیات‌ها دچار سردرگمی شدیدی شده‌اند چند برابر شدن ناگهانی مالیات ساخت و فروش مسکن می‌تواند اثرات ناگواری بر ثبات نسبی قیمت مسکن داشته و براثر این سهل‌انگاری هزینه مالیات بر دوش خریداران اعمال خواهد شد. به نظر می‌رسد اگرچه این مالیات توسط سازندگان پرداخت می‌شود اما ضربه‌گیر نهایی متقاضیان و خریداران خواهند بود.

فعالان این عرصه معتقدند، اعمال چنین فرمول‌هایی در مقطع کنونی مسکن که درگیر رکود عمیق است، پیامد مطلوبی بر ساخت‌وساز و مسکن ندارد. اگرچه این فرمول مالیاتی دارای منافع و مزایای بر سه بخش عرضه، تقاضا و دولت است، اما شایسته بود این فرمول به‌گونه‌یی چیدمان شود که امتیازات زیادی برای بخشی از ساخت‌وسازهای موردنیاز تقاضای مصرفی و خانوارهای کم‌درآمد، داشته باشد یا اینکه نرخ‌ به‌صورت پلکانی و تدریجی افزایش یابد.

 در تصویب آیین‌نامه مربوط به اعمال فرمول جدید مالیات 25درصدی بر ساخت‌وساز همچون سایر آیین‌نامه‌های مصوب ضعف‌ها و نقص‌هایی به چشم می‌خورد که بازار مسکن را به‌طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. نخستین و ابتدایی‌ترین نکته‌یی که در این باب نظر کارشناسان را به خود جلب می‌کند، این مطلب است که در خوشبینانه‌ترین حالت ساختمان طرف عرضه به فروش برسد و مالیاتی دست‌کم 20درصدی به ارزش‌افزوده آن تعلق گیرد، طرف عرضه قاعدتا حاضر نخواهد شد با چنین سود اندکی که باقی می‌ماند، پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کند و ترجیحا سرمایه خود را به طرف واسطه‌گری خریدوفروش ارز و طلا یا به سوی بانک‌ها برای گرفتن سود بیشتر و کم دردسرتر روانه می‌کند در نتیجه با این کاهش عرضه، رکود در بازار مسکن شدید و شدیدتر خواهد شد و در نهایت باز هم قربانی این ماجرا متقاضیان خرید مسکن خواهند بود چراکه حتی در صورتی که سازنده‌ها حاضر به ادامه فعالیت خود در بازار مسکن باشند به‌طور قطع سنگینی بار مبلغی که به عنوان مالیات به دولت خواهند پرداخت را به دوش رقمی که برای فروش ملک خود در نظر گرفته‌اند و در نهایت همان متقاضیان انداخته و به‌طور غیرمستقیم بر بعد تقاضای این بازار تاثیر منفی خواهند گذاشت و آن را دچار آسیب جدی و شاید غیرقابل جبران خواهند کرد. در صورتی که هدف تیم اقتصادی دولت خروج مسکن از رکود است باید پیش از هر چیز و در وهله نخست برای آن چاره‌یی بیندیشند چراکه درحالی که در تمام کشورهای جهان، کاهش مالیات یکی از راه‌های رسیدن به نقطه رونق است، تیم اقتصادی دولت دست به تصویب آیین‌نامه‌یی ضد رونق زده است. دولت ابتدا با وضع قوانین برای پیش فروش، مانعی حجیم بر سر راه پیش فروش واحدها و حال با تصویب قانون مالیات مانعی حجیم‌تر بر سر راه ساخت و ساز قرار داد.

در واقع دریافت مالیات متعادل و منطقی، امری است طبیعی و دولت می‌توانست به‌طور تدریجی رقم این مالیات را به این رقم و به این فرمول جدید برساند نه اینکه یک شبه با تعیین فرمولی جدید دست به چند برابر کردن مالیات بر ساخت‌وسازها بزند بدین ترتیب علامت سوال‌های کمتری در ذهن مردم به خصوص سازندگان و عرضه‌کنندگان ایجاد می‌شد و دولت نیز خود می‌توانست با آرامش بیشتری به هدف نهایی خود که همان درآمد مالیاتی بودجه سالانه بود، دست یابد. در این میان مطلب دیگری که می‌توان از آن به عنوان یکی از ضعف‌ها و مشکلات این قانون نام برد، دسته‌بندی سازنده‌هاست. بدین صورت که پس از گذشت 3سال از اخذ پایان کار، سازنده‌های حقیقی می‌توانند بدون پرداخت هیچ مالیاتی ملک مورد نظر خود را بفروشند درحالی که این قانون برای سازنده‌های حقوقی که نسبت به دسته قبل دارای صلاحیت حرفه‌یی ساخت‌وساز هستند، صدق نمی‌کند و مالیات تحت هر شرایطی به این دسته از عرضه‌کنندگان تعلق می‌گیرد که این امر خود سبب ساز کنار کشیدن سازنده‌های حرفه‌یی و دارای صلاحیت ساخت و ساز از بازار مسکن خواهد شد که خود به‌طور قطع عواقبی اجتناب‌ناپذیر برای بازار مسکنی که حال به وضوح از بعد سرمایه‌یی خود خارج شده و تبدیل به یک بازار مصرفی برای اجاره و مصرف شخصی شده است، خواهد داشت.

نکته دیگر اینکه در تمام کشورهای پیشرفته جهان تشویق به حرفه‌یی‌سازی و انبوه‌سازی صورت می‌گیرد و نه شخصی‌سازی درحالی که در آیین‌نامه فوق احتکار ملک توسط سازنده می‌تواند منجر به معافیت او از مالیات شود که این خود می‌تواند منجر به افزایش معاملات غیررسمی شود.

بدیهی است که همه اینها در کنار هم منجر به تشدید معضل خانه‌های خالی در سطح شهر خواهد شد چراکه سازنده‌ها برای فرار از مالیات به‌طور قطع فروش واحدهای خود را زمانی آغاز خواهند کرد که 3سال از پایان کار آنها سپری شده باشد و در کنار افزایش قیمت مسکن طی آن 3سال، سود حاصل از فروش واحدهای نوساز به‌طور مستقیم و کامل و بدون کسر هر گونه مالیاتی به خود آنها تعلق گیرد و بدین ترتیب به جای رونق در بازار مسکن شاهد رونق در معضل خانه‌های خالی خواهیم بود و شکست رکود همچنان رویایی بیش نخواهد بود چراکه قیمت‌های نجومی و حبابی و عدم تناسب آن با درآمد مردم جامعه و نیز کیفیت پایین در ساخت و سازها اجازه شکست رکود را به این بازار نخواهد داد.

با وجود این نمی‌توان از مزیتی که این قانون برای جامعه و این بازار ایجاد می‌کند، چشم پوشی و آن را انکار کرد و آن بسته شدن معابر رانت و ایجاد سدهایی در مقابل دلالان و سودجویان این بازار است.

شفاف‌سازی‌هایی که این مصوبه به همراه خواهد داشت به‌طور حتم به مذاق دلالان خوش نخواهد آمد. در هر صورت اخذ تصمیم به دور از سنجش بازار و فضای اکنون جامعه می‌تواند ضربات مهلک و غیرقابل جبرانی بر اقتصاد کشور و خسارات فراوانی را نه فقط در یک عرصه به خصوص بلکه در تمامی عرصه‌های اقتصادی کشور وارد ‌آورد. رونق بازار مسکن پیش از هر چیز وابسته به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های دولت است با وضع این قانون جدید به نظر نمی‌رسد، بازار مسکن شاهد افزایش تولید مسکن با قیمت تمام شده مناسب و عرضه آن با قیمت ارزان به اقشار کم درآمد جامعه باشد و نه تنها صدا و سخنی مبنی بر حمایت از منافع قشر ضعیف و متوسط به پایین جامعه و خانه‌دار شدن آنها به گوش نمی‌رسد بلکه شرایط موجود خبر از سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن وضعیت مستاجران در سطح پایتخت را می‌دهد.

* دنیای اقتصاد

- طرح صندوق پس‌انداز یکم فقط 700 نفر را خانه‌دار کرد

این روزنامه حامی دولت از شکست طرح صندوق پس‌انداز یکم خبر داده است: «کسری قابل‌توجه» در آورده نقدی سپرده‌گذاران –عدم‌رعایت کف پس‌انداز - مدت سپرده‌گذاری را از یک‌سال به 18 ماه افزایش داده و «تاخیر» در اصابت وام «یکم» به بازار معاملات ملک را رقم زده است. ورود خانه‌اولی‌ها به بازار از نیمه 96 محسوس می‌شود. رونق با اهرم وام یکم نیازمند تنظیم ضوابط صندوق با توان سپرده‌گذاری است.

رفتار «خانه‌اولی»‌ها در بازار مسکن با دستیابی به کارنامه 24 ماهه صندوق پس‌انداز «یکم»، از دو زاویه «انتظارات تقاضای مصرفی نسبت به آینده قیمت‌ها» و «شرط رونق معاملات ملک در سال 96» رمزگشایی شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درباره محصول دو سال فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» در نظام تامین مالی مصرفی‌ترین نوع تقاضای مسکن، نشان می‌دهد به رغم استقبال فراتر از ظرفیت صندوق یکم از سوی «خانه‌اولی»‌ها برای ثبت‌نام و سپرده‌گذاری در صندوق، در حال حاضر «خروجی کار» که به شکل پرداخت تسهیلات به سپرده‌گذاران بروز پیدا کرده است، از عدم تحقق هدف تعیین شده برای «رشد معاملات مصرفی با اهرم وام یکم» حکایت دارد.

صندوق پس‌انداز مسکن «یکم»، 18 خرداد 94 با هدف تامین مالی موثر زوج‌های فاقد سابقه مالکیت –خانه‌اولی‌ها- فعالیت خود را آغاز کرد و مقرر شد این گروه از تقاضای مصرفی پس از پشت‌سر گذاشتن یک دوره 12 ماهه سپرده‌گذاری، با دریافت بالاترین سقف وام خرید مسکن –نسبت به سایر تسهیلات موجود- توان کافی برای ورود به بازار معاملات را پیدا کرده و در نهایت، امکان رونق خرید و فروش آپارتمان به‌صورت تضمین «ورود تدریجی حجم مشخصی از تقاضای مصرفی در هر ماه به بازار ملک» فراهم شود. به بیان دیگر، هدف اولیه از ایجاد صندوق «یکم»، سازماندهی تقاضای مصرفی در قالب سپرده‌گذاری یکساله برای ورود تدریجی به بازار خرید آپارتمان و هدف دوم رونق‌بخشی به معاملات از طریق تحریک تقاضای کاملا مصرفی بدون تحریک قیمت مسکن تعریف شد.

هم‌اکنون اگر چه ورود خانه‌اولی‌ها به صندوق پس‌انداز مسکن «یکم»، در بالاترین حد ممکن در مقایسه با ظرفیت پیش‌بینی شده ثبت‌نام ماهانه قرار دارد اما تاکنون در هر ماه، حدود 10 درصد سپرده‌گذاران در پایان مدت معین سپرده‌گذاری، موفق به دریافت تسهیلات و خرید آپارتمان مدنظر خود شده‌اند. این دو عملکرد متضاد در ورودی و خروجی صندوق «یکم»، مشخص می‌کند: اگر چه هدف اولیه تحقق پیدا کرده اما هدف نهایی که باید مطابق آن، اثر فعالیت صندوق به شکل رونق معاملات مصرفی در بازار ملک بروز پیدا کند، علایم آن تا کنون رویت نشده است.

اطلاعات مربوط به پرداخت تسهیلات خرید مسکن «یکم» به‌عنوان خروجی صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» نشان می‌دهد یک عامل مالی در فرآیند سپرده‌گذاری خانه‌اولی‌ها در صندوق «یکم» که با توان اقتصادی اولیه این گروه از متقاضیان مسکن ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد، سبب شده، جریان پرداخت تسهیلات به جای آنکه نقش «اهرم بالابرنده» حجم معاملات مصرفی آپارتمان در شهرها را بازی کند، صرفا نوعی «تلنگر» به بازار ملک در مسیر پیش‌رونق وارد کند.

گزارش «دنیای اقتصاد» از اطلاعات آماری مربوط به ورودی و خروجی صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» براساس تعداد سپرده‌گذاران و حجم پرداخت تسهیلات خرید حاکی است طی یک سال 95، تحت تاثیر جهش ثبت‌نام خانه‌اولی‌ها در صندوق «یکم» برای دستیابی مدت‌دار به جذاب‌ترین وام خرید مسکن –بالاترین سقف تسهیلات و ارزان‌ترین نوع وام بانکی- ماهانه به‌طور متوسط 12 هزار و 800 زوج فاقد مسکن یا مجرد در آستانه ازدواج، در صندوق سپرده‌گذاری انجام دادند اما طی دو ماه اخیر که مطابق فرمول پس‌انداز، موعد پرداخت تسهیلات به بخشی از ثبت‌نام‌کننده‌های سال 95 فراهم شده بود، به ترتیب، کمتر از 400 نفر و نزدیک به 700 نفر از سپرده‌گذاران، موفق به دریافت وام‌ خرید خود شدند. فروردین و اردیبهشت سال گذشته، حدود 5 هزار نفر در هر ماه، وارد صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» شدند و انتظار می‌رفت در دو ماه اول امسال، همین حجم تقاضای قطعی با دریافت تسهیلات در شهرها، حجم معاملات خرید آپارتمان در کل کشور را حدود 10 درصد افزایش دهند. اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود، خروج قطعی یک نفر از هر 10 نفر سپرده‌گذار صندوق «یکم» به سمت بازار خرید واحد مسکونی است به این معنا که حدود 90 درصد از خانه‌اولی‌های سپرده‌گذار، به رغم اتمام فرآیند یکساله پس‌انداز در صندوق، هنوز موفق به دریافت تسهیلات و ورود به بازار معاملات ملک نشده‌اند.

- سقوط بورس ادامه دارد

روزنامه دنیای اقتصاد از نزول بورس گزارش داده است:  شاخص کل بورس تهران در ادامه ریزش روزهای اخیر، روز گذشته با افت 131 واحدی (معادل 16/ 0 درصد) مواجه شد. طی هفته‌های اخیر ریزش شدید ارزش معاملات به سطوح کمتر از 80 میلیارد تومان، به سیطره یک فضای رکودی در بازار سهام انجامیده است. از سوی دیگر کاهش تقاضای سهام و همچنین عرضه‌های کم‌جان در این بازار، فاصله قیمت‌های خرید و فروش را افزایش داده است. به نظر می‌رسد روند اصلاح قیمت سهام و رکود فعلی در بازار منجر به تشدید فضای تردید میان سهامداران شده است. اما اینکه این فضا در ادامه به چه سمتی پیش رود، بستگی به شرایط پیرامون بازار سهام دارد. با این حال کارشناسان با در نظر گرفتن شرایط و متغیرهای مختلف دو سناریوی متفاوت را برای ادامه مسیر بورس ترسیم می‌کنند.

سناریوی اول. این سناریو برمبنای تشدید فضای تردید کنونی و به دنبال آن خستگی سهامداران و افزایش ریسک بازار مطرح می‌شود. به دنبال خستگی و فرسایش سهامداران، تشدید فشار فروش و خروج سهامداران از بسیاری از نمادها محتمل است. بر همین اساس طبیعی است که با تداوم ریزش شدید قیمت‌ها، کف‌های جدید شناسایی شوند و تقاضا در بازار شکل بگیرد.

سناریوی دوم. این سناریو به تداوم فضای تردید تاکید دارد و چرخش آن را منوط به ایجاد محرک‌های بیرونی می‌داند. با توجه به اینکه در شرایط کنونی و در کوتاه‌مدت به وجود آمدن محرک جدی در فضای اقتصاد داخلی ودیگر موارد از جمله بازارهای جهانی بعید به نظر می‌رسد، احتمال وقوع این سناریو کمتر از سناریوی اول ارزیابی می‌شود. 

بورس تهران روز گذشته در ادامه افت روزهای اخیر با ریزش 131 واحدی شاخص کل به‌کار خود پایان داد و در کانال 78 هزار واحدی پایدار ماند. در روند معاملات روز گذشته نکته قابل توجه درخصوص کاهش ارزش و حجم معاملات بود. موضوعی که در خلال روند اصلاحی قیمت‌ها در هفته‌های گذشته به کرات مشاهده شده است. بررسی دادوستدهای بسیاری از نمادهای فعال در بازار سهام حاکی از آن است که با وجود ریزش قیمت‌ها، بازار شاهد فشار فروش یا صف خرید در این سهم‌ها نیست. این موضوع که از رکود فعلی موجود در بازار سهام نشات گرفته است، باعث می‌شود که سهم‌ها در سمت فروش توانایی رسیدن به حجم مبنا را نداشته باشند و این افت در دامنه یک تا 3 درصد باقی بماند. به عبارت دیگر سهامداران در جو کنونی عمدتا دچار تردید در انتخاب مکانیسم معامله در بورس هستند. از ین رو تحت تاثیر شرایط به وجود آمده فعالیت در سمت خرید و فروش برای این معامله‌گران تا حد زیادی دشوار شده است.

فاز تردید میان سهامداران و رکود در معاملات، بزرگ‌ترین‌ مشخصه این‌روزهای بازار سهام کشور است. این احتمال وجود دارد که تداوم این روند جذابیت بورس نزد سرمایه‌گذاران را کاهش دهد و آنها را از داد وستد در بورس خسته کند. تداوم روند تردید می‌تواند منجر به ایجاد هراس میان سهامداران شود؛ هراسی که ناشی از طولانی شدن فضای فعلی و ابهام در چشم‌انداز ‌آینده بازار سهام است. برای توضیح بیشتر باید گفت با فرض اینکه فضای رکودی فعلی معاملات سهام ادامه یابد، این سوال میان سهامداران شکل می‌گیرد که چه ریسک‌هایی پیش‌روی بورس وجود دارد که فضای رکود و تردید طولانی شده است؟ ضمن اینکه موضوع بحث هزینه فرصت برای فعالان بورسی نیز مطرح می‌شود. بعد از مدتی که بازار به این منوال به کار خود ادامه دهد، حضور در فضای رکودی صرفه اقتصادی برای سهامداران نخواهد داشت. در این حالت، سایه ترس و تردید به‌وجود آمده، زمینه‌ خروج سهامداران از بسیاری از سهم‌ها را به وجود می‌آورد و فشار فروش‌ها را تشدید می‌کند. این فشار فروش‌ها قیمت عمومی سهام را در مسیر نزولی حرکت می‌دهد. با توجه به اینکه طی این مدت قیمت‌ها افت کرده و بازار آرام آرام روند اصلاحی را به خود دیده است، شناسایی کف‌های جدید از سوی سهامداران محتمل به ‌نظر می‌رسد. این امر می‌تواند تقاضای نسبتا قدرتمندی در بازار شکل دهد که منجر به چرخش بازار از روند کنونی خواهد شد. سناریوی دوم در راستای تداوم فضای رکودی بازار است. به این معنی که بازار همچنان با روندی کم‌نوسان شاهد ریزش قیمت‌ها توام با رکود معاملاتی باشد. در این حالت بازار سهام برای تغییر روند باید در انتظار یک محرک یا عامل بیرونی باشد که بتواند روند معاملات را تغییر دهد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» نیز گفته شد، این عامل می‌تواند شامل تغییر در سیاست‌های بانکی(تصمیم‌گیری درخصوص نرخ سود)، تغییرات نرخ دلار و روند بازارهای جهانی باشد. با توجه به اینکه از این نقاط انتظار تغییر خاص و متحول‌کننده‌ای وجود ندارد، انتظار اثرگذاری این عوامل در کوتاه‌مدت چندان محتمل نیست. در نهایت با توجه به اینکه در این مقطع زمانی فعلی تا کوتاه مدت، وقوع این چنین محرک جدی برای بورس دور از انتظار است، این سناریو از احتمال وقوع کمتری نسبت به سناریوی اول برخوردار است. 

رفتار صنایع بورسی طی روز گذشته نشان داد از میان 37 صنعت بورسی 21 صنعت افت و 10 صنعت رشد شاخص را تجربه کرده‌اند. در صدر این گروه‌ها، صنایعی چون استخراج سایر معادن، محصولات کاغذی و ماشین آلات بودند. در قعر جدول بازدهی صنایع بورسی نیز گروه‌های استخراج نفت و گاز، زغال سنگ و لاستیک و پلاستیک بودند. صنعت مخابرات که در میان صنایع صعودی روز گذشته بود، شاهد رشد قیمت دو نماد زیرمجموعه این گروه بود. در «اخابر» حمایت همه‌جانبه سهامدار حقوقی و خرید حدود 5میلیونی سهم از سوی این گروه در رشد قیمتی آن اثر مهمی داشت. همچنین در «همراه» نیز حمایت معامله‌گران عمده قابل مشاهده بود. به‌طوری که با خرید بیش از یک میلیون سهمی از سوی سهامداران حقوقی، این نماد پنجمین روز کاری مثبت خود را به ثبت رساند.

* وطن امروز

-  رکود همچنان تولید را می‌بلعد

وطن امروز نوشته است:‌ براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش تولید در 2 ماهه نخست امسال نه‌تنها رونقی پیدا نکرده بلکه تولید ۱۴ قلم از کالاهای منتخب صنعتی کاهش هم یافته است. واحدهای تولیدی  چند سالی است رنگ رونق را ندیده و با تشدید رکود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای حل این موضوع قرار بر این شد با ارائه تسهیلات، منابع لازم در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفته و مشکلات آنها برطرف شود. اما هنوز بخش تولید کشور با کمترین ظرفیت فعالیت کرده و به رونق نرسیده است. براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت از وضعیت تولید 32 کالای منتخب صنعتی در 2 ماهه امسال میزان تولید 14 قلم کالا در این 2 ماه کاهش داشته است. به عنوان نمونه تولید یخچال و فریزر با 6/2 درصد، انواع تلویزیون تخت با 4/5 درصد، کولر آبی6/23درصد، الیاف اکریلیک با 100 درصد، کارتن 8/24 درصد، پودر شوینده با 9/11درصد، دارو1/10 درصد، روغن نباتی با 8/6 درصد و وانت با 9/33 درصد کاهش روبه‌رو شده است. در بخش آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز تولید کنسانتره زغال‌سنگ با کاهش 7/5 درصدی، ظروف شیشه‌ای با کاهش 4/20 درصدی و سیمان با کاهش 7/5 درصدی مواجه شده است. تشدید رکود باعث شده واحدهای تولیدی که با معوقات بانکی، مالیاتی و بیمه مواجه هستند ترجیح دهند فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده یا کارگران را به مرخصی اجباری بفرستند. در حال حاضر 3 ماه از سال 96 گذشته و هنوز تغییری در اوضاع واحدهای تولیدی اتفاق نیفتاده است البته وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی بتازگی سامانه پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیاردی را برای کمک به واحدهای تولید رونمایی کرده است اما با توجه انتقادات فعالان بازار درباره عدم پرداخت مناسب تسهیلات به واحدهای تولید به نظر می‌رسد این طرح هم همانند سال گذشته نتواند دردی از تولید دوا کند، چرا که سیستم بانکی به این راحتی حاضر به پرداخت تسهیلات آنهم به واحدهای تولیدی مشکل‌دار نیست.

در این میان رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با انتقاد از پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی به تولید گفت: در جلسه شورای اقتصاد آمارهای مختلفی از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مطرح شد اما من آنجا تأکید کردم این آمار درست نیست و همه چیز گل و بلبل نیست. ابوالفضل روغنی با اعلام اینکه ما به عنوان کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی مخالف تفکیک وزارت صنعت هستیم، اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده در یونیدو مجموع کشورهایی که در آنها ادغام وزارتخانه‌ها انجام شده با سرعت رشد اقتصادی بیشتری نسبت به کشورهایی که ادغام وزارتخانه‌ها در آنها انجام نشده روبه‌رو بوده‌اند. وی با اعلام اینکه وزارت صنعت برای مدیریت متمرکز نباید تفکیک شود، افزود: اجرایی شدن تفکیک وزارتخانه نتایج قابل قبولی نخواهد داشت. وی با انتقاد از پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیاردی که در راستای طرح رونق به واحدهای تولیدی آغاز شده است، گفت: محل تأمین این تسهیلات اصلا مشخص نیست. امروز که بانک‌ها پول ندارند چگونه می‌خواهند منابع این تسهیلات را تأمین کنند. روغنی با اشاره به اینکه باید واقعیت‌های جامعه را مدنظر قرارداد، تصریح کرد: در طرح رونق که سال گذشته انجام شد ناهماهنگی بسیاری میان بانک مرکزی و وزارت صنعت به وجود آمد حتی درگیری لفظی هم بین رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت برای عدم اجرای مناسب این طرح پیش آمد. روغنی اضافه کرد: سال گذشته سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی ٢٩ درصد بود و این در حالی است که در بخش خدمات این سهم ٥٣ درصد بوده است. در حقیقت از 530 هزار میلیارد تومان بخش صنعت ١٥٣ هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند که این رقم بسیار کم است.


نظرات بینندگان