کد خبر: ۱۱۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
یادداشت/ مهدی چمران

شهید چمران پایه‌گذار مقاومت اسلامی در منطقه

شهید چمران با کمک دوستان خود مانند مرحوم حسن حبیبی و مرحوم صادق طباطبایی، انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا را پایه‌گذاری و راه‌اندازی کرد.
شهید چمران پایه‌گذار مقاومت اسلامی در منطقهبه گزارش شیرازه، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران در روزنامه «جام‌جم» نوشت:

شهید دکتر مصطفی چمران، شخصیت کم‌نظیری بود که همه وجودش را خالصانه فقط برای رضای خدا در خدمت مردم گذاشته بود و در این مسیر به مبارزه با طاغوت‌ها در اقصی نقاط جهان می‌پرداخت.

ایشان یکی از جوانان بی‌نظیر کشور بود که توانست در دوران دبیرستان و دانشگاه عنوان شاگرد ممتازی را به خود اختصاص دهد و سپس با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شود.

شهید چمران در ابتدا در دانشگاه تگزاس در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک خود را دریافت کرد و بعد به دانشگاه برکلی در کالیفرنیا رفت و مدرک دکترای خود را در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما دریافت کرد و به این واسطه در دایره تعداد دانشمندان انگشت‌شمار کره زمین در این رشته قرار گرفت. او با ارائه پایان‌نامه خود جهشی در زمینه علمی به‌وجود آورد و توانست در مراکز تحقیقاتی بزرگ آمریکا که اغلب برای ناسا کار می‌کردند به کار پژوهش و تحقیق بپردازد، اما کار و اشتغال در تمام طول تحصیل باعث نشد مبارزات سیاسی و مذهبی خود را فراموش کند.

ایشان مسائل مذهبی، عقیدتی و سیاسی را بشدت چه در ایران و چه در آمریکا دنبال می‌کرد. در آمریکا جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان مقیم آمریکا را پایه‌گذاری و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی را تاسیس کرد و سپس با کمک دوستان خود مانند مرحوم دکتر حسن حبیبی و مرحوم دکتر صادق طباطبایی، انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا را پایه‌گذاری و راه‌اندازی کرد.

شهید چمران در نوشته‌های خود تاکید داشت که فضای باز و بزرگ آمریکا برای او تنگ بود و نمی‌توانست در شرایط سرمایه‌داری و زورگویی آمریکا تنفس کند، بنابراین ایشان تصمیم عجیبی گرفت و در شرایطی که می‌توانست زندگی مرفه‌ای داشته باشد به اروپا و سپس به الجزایر رفت و در الجزایر و در کنگره‌ای که آیت‌الله طالقانی حضور داشت به جمال عبدالناصر معرفی شد و به دعوت و موافقت عبدالناصر به مصر رفت و دو سال در آنجا اقامت کرد.

ایشان در مصر، دوره آموزش جنگ‌های چریکی را گذراند و در همان زمان به فلسطینیان و تعدادی از ایرانیان که در این شهر حضور داشتند اصول جنگ‌های چریکی را آموزش داد. سپس به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و مدت هشت سال در این کشور تحول بزرگی را در بین شیعیان لبنان به وجود آورد که توانستند در مقابل اسرائیل و فالانژها در شهرهای لبنان بجنگند. به‌جرات می‌توان گفت شهید چمران پایه‌گذار مقاومت اسلامی در منطقه و لبنان بود و مقاومتی که امروز در حزب‌الله لبنان و به‌طور کلی در کشورهای دیگر به‌وجود آمده توسط ایشان پایه‌‌گذاری شده است.

وی بعد از انقلاب اسلامی به ایران آمد و درجنگ‌های کردستان و خوزستان حضور یافت و در 31 خرداد 60 در منطقه دهلاویه ـ سوسنگرد به شهادت رسید.
نظرات بینندگان