کد خبر: ۱۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

تل آجری تخت جمشید و نوید تبدیل آن به سایت موزه

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد:تل آجری یکی از محوطه‌های مهم در نزدیکی تختگاه تخت‌جمشید قرار است بزودی تبدیل به سایت‌ موزه شود.
تل آجری تخت جمشید و نوید تبدیل آن به سایت موزهبه گزارش شیرازه، مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید گفت:‌ این محوطه ارزشمند تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ‌ثبت رسیده است از سال 90 تاکنون به‌عنوان یکی از مراکز مهم باستان‌شناسی، مورد کاوش باستان‌ شناسان ایرانی و ایتالیایی قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌ جمشید افزود: با توجه به کشفیات اخیر در محوطه تاریخی تل آجری به ‌دنبال آن هستیم که این محوطه ارزشمند بزودی تبدیل به سایت‌ موزه شود.
او گفت: سقفی که پیش‌ تر برای این محوطه تاریخی ساخته شده بود بزودی با اجرای فونداسیون روی تپه قرار می‌گیرد.
رضایی ‌منفرد بیان کرد:‌ همچنین با ایجاد زیرساخت‌هایی چون سرویس‌ بهداشتی و مسیر بازدید و امکانات دیگر، مردم می‌توانند از آخرین یافته‌های باستان ‌شناختی در چند سال اخیر بازدید کنند.
وی بیان کرد:‌کتیبه‌های بابلی که سندی معتبر بر استقرار دروازه ورودی شهر پارسه در تل آجری مرودشت است، نقوش حیوانات ترکیبی با نقشی از مار، عقاب و پنجه شیر که برای نخستین بار در این محوطه کشف شده و همچنین سکوهایی در کنار دیوارهای دروازه (تل آجری) و بسیاری از موارد و شواهد به‌ دست‌آمده ازجمله کشفیات این محوطه ارزشمند تاریخی است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان