کد خبر: ۱۱۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
رئیس کل دادگستری استان فارس:

119 پرونده تخلف در انتخابات ریاست جمهوری در فارس تشکیل شد / فارس سومین استان دارای آمار زندانی بالا / رفع تصرف بیش از 74 هزار هکتار از اراضی / پرونده افراد مشکوک به داعش در فارس در حال بررسی قرار دارد

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تعداد 119 پرونده تخلف در انتخابات ریاست جمهوری در فارس تشکیل شد، تصریح کرد: 289 متهم مرتبط با این پرونده ها تحت تعقیب قرار گرفتند که نهایتا برای 19 فقره از كل پرونده‌هاي انتخاباتي مذکور حكم صادر شده است.
119 پرونده تخلف در انتخابات ریاست جمهوری در فارس تشکیل شد / فارس سومین استان دارای آمار زندانی بالا / رفع تصرف بیش از 74 هزار هکتار از اراضی / پرونده افراد مشکوک به داعش در فارس در حال بررسی قرار داردبه گزارش شیرازه، ظهر امروز جلسه تشریح عملکرد دستگاه قضائی استان فارس به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران و اعضای شورای قضائی استان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این نشست خبری با اشاره به سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت سرعت بخشیدن به رسیدگی ها و کاهش اطاله دادرسی گفت: تمام ظرفیت دستگاه قضایی برای این تشکیل شده که به پرونده ها و کار مردم رسیدگی بشود لذا بدین ترتیب فاصله ارتکاب جرم، رسیدگی و سزای بزهکار و مجرم به حداقل می رسد.

علی القاصی اهمیت رضایت مندی مردم و ایجاد امنیت در جامعه را هدف اصلی تشکیل دستگاه قضا عنوان کرد و اظهار داشت: تمام تلاشمان در راستای محقق ساختن این امور و تعیین مجازات هایی است که متناسب با شخصیت مجرم باشد.

وی از رشد 4/7 درصدی ورودی پرونده در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و در ادامه بیان کرد: در سال 94 تعداد 715 هزار و 749 فقره پرونده به واحدهای قضائی و دادگستری استان ارجاع شده که این آمار در سال گذشته 749 هزار و 379 فقره پرونده بود است.

رئیس شورای قضائی استان فارس تمامی پرونده های سال 95 و باقیمانده های پرونده های سال 94 را مختومه اعلام کرد و گفت: در سال قبل تعداد 754 هزار و 719 فقره پرونده رسیدگی و حکم مقتضی صادر و نهایتا مختومه اعلام شده است.

القاصی همچنین با بیان اینکه شاهد رشد 4 و نیم درصدی بررسی و مختومه اعلام شدن پرونده ها در سال گذشته نسبت به سال 94 هستیم، افزود: امروز ما در تمام واحدهای قضایی به سیستم ثبت، مجهز هستیم چنانکه این سیستم به واسطه ظرفیت بالایی که دارد تمام اطلاعات پرونده ها و آیتم های شاخص نظارت و ارزیابی ما در آن ثبت و ضبط شده است و ابلاغات دادگستری برای اولین بار در سریع ترین زمان به صورت الکترونیکی و بر اساس فناوری نوین انجام می شود.

رئیس کل دادگستری فارس با اعلام اینکه در حوزه پیشگیری از ارتکاب جرم، مطالعه، برنامه ریزی و اقدامات گسترده ای صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات می توان به برگزاری بیش از 120 نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه قضائی استان، برگزاری ده ها جلسات شورای علمی پژوهشی معاونت، بررسی نکات لازم جهت برگزاری همایش و کارگاه های تخصصی و آموزشی اشاره کرد.

القاصی به برگزاری همایش های ملی با موضوع پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور در استان اشاره کرد و از ابلاغ حاصل این همایش های علمی به تمامی ارگان های مرتبط خبر داد.

وی با اشاره به آمار بالای زندانیان مرد، با ابراز تاسف گفت: فارس سومین استانی است که پس از تهران و خراسان رضوی آمار زندانیانش بالا است که البته وسعت و گستردگی استان یکی از دلایل این موضوع است.

رئیس شورای قضائی استان فارس با اعلام اینکه تعداد قضات ناظر بر زندان ها افزایش داده شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ کلیه زندانیان با قضات ملاقات داشته اند و تلاشمان در جهت کاهش فاصله بین مددجویان زندان و قضات بوده است چرا که این امر در راستای کمک و کاهش آسیب هایی که زندانیان متحمل آن می شوند قرار دارد.

القاصی در ادامه تصریح کرد: هدف از این موضوع، افزایش صلح و سازش در پرونده ها، دریافت رضایت و فراهم کردن زمینه آزاد سازی زندانیان است.

وی با اعلام اینکه تعداد بانوان زندانی بسیار کم است، بیان کرد: رسیدگی به این زندانیان و مراقبت از آنها بر اساس سنشان و به بهترین شکل صورت می گیرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام اینکه 412 زندانی جرائم غیر عمد آزاد شده اند، گفت: از تمامی ظرفیت های قانونی جهت آزادی این زندانیان استفاده شده است.

این مقام عالی قضائی در فارس با بیان اینکه جرم این زندانیان آزاد شده مسائل مالی و دیه بوده است، تصریح کرد: برنامه های آموزشی و فرهنگی متعددی را برای قضات در نظر گرفته ایم که بتوانند در برخی موارد که زندانی شدن ضرورتی ندارد، جایگزینی برای حبس در نظر بگیرند.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود به رفع تصرف بیش از 74 هزار هکتار از اراضی در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش تقریبی این اراضی 4 هزار و 338 میلیارد ریال است.

وی در خصوص نصب پرچم داعش در شیراز، گفت: فرد مجرم به دلیل شخصی اقدام به نصب این پرچم کرده بود و این عمل او ربطی به عوامل تکفیری داعش نداشته است.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به دستگیری تعدادی از عوامل داعش در تاسوعای حسینی در سال گذشته، گفت: افراد دستگیر شده پس از بررسی های لازم به زندان منتقل شدند.

این مقام قضائی در ادامه با بیان اینکه محکومان به دلیل اینکه هنوز مرتکب جرم نشده و در نطفه خفه شده بودند، گفت: دو نفر اصلی این گروه هر کدام 15 سال و افراد عادی نیز به 10 سال زندان محکوم شدند.

القاصی همچنین درباره دستگیر شدگان در چند روز گذشته در فارس پس از حادثه تروریستی تهران، اظهار داشت: پرونده این افراد مشکوک به عضویت در داعش هستند و این پرونده همچنان در حال بررسی قرار دارد.

به گزارش شیرازه، رئیس کل دادگستری استان در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرو تخلفات انتخاباتی 6 استاندار و اینکه آیا استاندار فارس هم جزو این 6 نفر است یا خیر، گفت: استاندار فارس در استان، پرونده تخلفاتی ندارد.

رئیس شورای قضائی استان با بیان اینکه تعداد 119 پرونده تخلف در انتخابات ریاست جمهوری در فارس تشکیل شد، تصریح کرد: 289 متهم مرتبط با این پرونده ها تحت تعقیب قرار گرفتند که نهایتا تعداد 54 پرونده كيفري در سطح 2 و 23 پرونده در سطح دادسراهاي فارس در دست رسيدگي است.

وی با بیان اینکه پرونده 23 نفر قرار منع تعقيب خورده و 2 فقره نيز با اعتراض دادستان مواجه و مجدد در دستور رسيدگي قرار گرفته است، افزود: برای 19 فقره از كل پرونده‌هاي انتخاباتي مذکور حكم صادر شده است که جرم 5 عدد حبس، 11 عدد جزای نقدی و 3 فقره نیز قرار برائت صادر شد.


استان فارس همچنان پرچمدار آمار فوتی در سوانح رانندگی است

مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس در این نشست با اشاره به کاهش آمار خودکشی در استان در سال قبل نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و گفت: خودکشی های منجر به فوت 328 نفر در سال 95 و 354 نفر در سال 94 بوده است.

غلام زاده با اعلام اینکه متاسفانه تصادفاتی که در فارس منجر به فوت شده اند افزایش پیدا کرده است، افزود: فارس هم چنان در راس تصادفات جاده ای منجر به مرگ قرار دارد چنانکه در سال قبل 15 هزار و 932 نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی جان باخته اند.

مدیر کل پزشکی قانونی فارس سهم فارس از این آمار تکان دهنده را 1458 نفر عنوان کرد و با ابراز تاسف گفت: بیش از 60 درصد این آمار مربوط به شیراز، کازرون، آباده، مرودشت، اقلید و نورآباد است.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان