کد خبر: ۱۱۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مطرح کرد:

رشد 44 درصدی صادرات استان فارس در سال 95/اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی

علی همتی گفت: تامین منابع مالی واحدهای تولیدی، معادن و صنایعی که برای رونق و بازسازی نیاز به تسهیلات دارند در طرح‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.
رشد 44 درصدی صادرات استان فارس در سال 95/اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی
به گزارش شیرازه، علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: سازمان صنعت و معدن و تجارت فارس برنامه‌های مختلفی جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد که بسته‌های حمایتی از صنایع از شاخص‌ترین آن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه قرار است در سطح کشور در حوزه تامین سرمایه در گردش، ده هزار بنگاه تولیدی_اقتصادی  را تحت پوشش قرار داده و منابع مالی آن‌ها را از طریق بانک تامین کنند گفت: تامین منابع مالی شش هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد در سطح کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و پنج هزار واحد تولیدی_اقتصادی را که برای نوسازی و بازسازی نیاز به منابع مالی دارند را در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود و نتایج آن اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: میزان مبلغی که برای سه سرفصل ذکر شده ؛سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی و تکمیل طرح‌های بالای 60 درصد در نظر گرفته شده 30 هزار میلیارد تومان است. سال گذشته برای ارتقا توان تولید در سطح کشور از رقم 16 هزار میلیارد تومان تصویب شده، 9750 میلیارد تومان جذب شد. و در حالی‌که رقم 517 میلیارد تومان برای فارس در نظر گرفته شده بود 628 میلیارد تومان توسط استان فارس جذب شد که این نشان از جذب 122 درصدی است. لازم به ذکر است که میانگین جذب در کل کشور 61  درصد بود.


علی همتی ادامه داد: در سطح کشور 50 طرح بزرگ در نظر گرفته شده که سه طرح آن مربوط به استان فارس است. سه طرحی که تصمیم داریم امسال به بهره‌برداری برسد؛  مجموعه سیمان‌ خاکستری نی‌ریز با ظرفیت یک میلیون تن، با سرمایه 436 میلیارد تومان و 374 شغل ایجاد خواهد کرد که این پروژه تاکنون 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در نیمه اول سال به بهره‌برادری خواهد رسید. فولاد نی‌ریز باظرفیت 800 هزار تن، 345 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، با ایجاد 200 شغل و با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

همتی خاطر نشان کرد: واحد کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروزآباد از دیگر طرح‌هایی است که تامین منابع مالی آن در دستور کار قرار گرفته است. این واحد بزرگ با ظرفیت 600 هزار تن، تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته و با 310 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در نیمه دوم امسال یعنی در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که با تکمیل این پروژه 700 نفر مشغول به کار خواهند شد. البته طرح‌های دیگری همچون کاغذ زاگرس شیراز، فرآورده‌های گوشتی پونه، پالایشگاه  سپهر پالایش پارسیان را هم مد نظر داریم تا با رفع مشکلات آن در سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

وی متذکر شد: تامین منابع مالی واحدهای تولیدی، معادن و صنایعی که برای رونق و بازسازی نیاز به تسهیلات دارند در طرح‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تمام اشخاصی که پروانه صنفی دارند اما واحد آن‌ها تولیدی است هم می‌توانند در آینده تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کنند. سال گذشته واحدهایی وجود داشت که شرایط اخذ وام را نداشتند. امسال با توجه به تدابیری که اندیشیده شده واحدهای تولیدی، صنفی_تولیدی، معادن، واحدهای صنعتی و کشاورزی می‌توانند با ثبت نام در سایت "بهین یاب" و در صورت واجد شرایط بودن از اخذ وام بهره‌مند گردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: از جمله شروطی که برای اعطای وام بنگاه‌ها در نظر گرفته شده این است که؛ مبلغ بدهی جاری آن‌ها نباید بیش از تسهیلاتی باشد که درخواست می‌کنند. همچنین نرخ سود مورد عمل در تسهیلات موضوع این دستورالعمل، نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است. ضمن اینکه موسسه اعتباری موظف است به منظور حفظ منافع سپرده‌گذاران و تخصیص بهینه منابع، نسبت به بررسی توجیه فنی، مالی و اقتصادی درخواست متقاضیان اقدام نماید و در صورت کسب اطمینان از توجیه‌پذیری طرح و پس از احراز اعتبار سنجی متقاضیان، نسبت به اعطای تسهیلات تصمیم‌گیری کند.

وی با تاکید بر ممنوعیت جایگزینی وام‌ها برای رفع بدهی بانکی، گفت: جایگزین نمودن تسهیلات اعطایی در این طرح توسط بانک‌های عامل بابت تسویه بدهی‌های غیرجاری و یا تامین وجه چک‌های برگشتی مغایر با اهداف حمایتی طرح رونق تولید بوده و ممنوع است.


همتی در پایان متذکر شد: در سال گذشته در حوزه صادرات با موفقیت عمل کرده‌ و رشد داشته‌ایم. در سال 95 در حوزه صادرات صنعتی در مقایسه با سال 94، 19 درصد رشد وزنی و 6 درصد رشد ارزی، در واحدهای معدنی 16 درصد رشد ارزشی و در واحدهای کشاورزی 46 درصد رشد ارزشی را تجربه کردیم. به طور کلی استان فارس نسبت به سال 94 به طور میانگین 44 درصد رشد وزنی و 40 درصد رشد ارزی را کسب کرده است.

نظرات بینندگان