کد خبر: ۱۱۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
مسؤول بسیج اساتیدجهرم:

جهرم از جمله اولین شهرهایی بود که بسیج اساتید در آن شکل گرفت/کارهای نشدنی را در بسیج اساتید به ثمر رساندیم

تقریباً از سال77 تحت عنوان یک رده تخصصی در بسیج، بدون ابلاغ، جمع بسیج اساتید را راه اندازی کردیم و سال78 تحت عنوان بسیج متخصصین که شامل بسیج اساتید، جامعه پزشکی و مهندسین بود فعالیت می کردیم.

به گزارش شیرازه،  31 خرداد ماه مصادف است با سالروز شهادت شهید چمران که به نام روز بسیج اساتید نامگذاری شده است . بر همین اساس به سراغ مسؤول این قشر در شهرستان جهرم رفتیم و گپ و گفتی دوستانه را با احسان شعپانپور داشتیم .

- با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات مختصری از زمان و نحوه شکل گیری بسیج اساتید برایمان بگویید؟

بنده هم خدمت شما سلام عرض می کنم و امیدوارم عباداتتون مقبول درگاه احدیت قرار گرفته باشه . و اما جواب سؤال شما؛ جهرم پیش از استان و حتی کشور، تشکیل بسیج اساتید را کلید زدند. ما تقریباً از سال77 تحت عنوان یک رده تخصصی در بسیج، بدون ابلاغ، جمع بسیج اساتید را راه اندازی کردیم و سال78 تحت عنوان بسیج متخصصین که شامل بسیج اساتید، جامعه پزشکی و مهندسین بود فعالیت می کردیم. درسال82 بسیج اساتید شهرستان جهرم رسما ابلاغ برنامه گرفت و مأموریتش را آغاز کرد.

- فعالیت و برنامه های  بسیج اساتید از ابتدای راه تا کنون چگونه مدیریت شده است ؟

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اساتید، فرماندهان جنگ نرم هستند. شاید ما ابلاغی در ارتباط با انجام مأموریت بسیج اساتید در کنار بسیج دانشجویی حدوداً تا سال93 نداشتیم اما در شهرستان جهرم قبل از ابلاغ، نشست های دانشجویی و اساتید، حلقه های روشنگری، کرسی های آزاداندیشی و بعضاً اردوهای جهادی با حضوراساتید و دانشجویان برگزار می کردیم. فعالیت های فکری و مشاوره ای هم یکی از مأموریت های جدی بوده که دنبال می کردیم.

- برنامه های آتی بسیج اساتید حول چه محور هایی خواهد بود ؟

با توجه به شعار محوری سال که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است به جد دنبال این هستیم که تأثیر بسیج اساتید را در این اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال که شاید برای آحاد مردم جامعه به عنوان یک توصیه باشد اما ما که منویات حضرت آقا را برای خودمان به عنوان یک تکلیف تشکیلاتی می دانیم عملیاتی کنیم . همان طور که در ابلاغ مأموریت مقام معظم رهبری به سردار غیب پرور به عنوان مسؤول سازمان بسیج مستضعفین شاهد بودیم که یکی از محورها هم افزایی رده های قشری بسیج بود قطعاً بسیج اساتید به عنوان نخبه ترین قشر اندیشه ورز در میان اقشار بسیج، رسالت خط دهی و هدایت گری را باید در همه رده ها داشته باشد و به عنوان یک اتاق فکری در کنار فرماندهان نواحی، انجام مأموریت کند.در حوزه کشاورزی در بحث علمی کردن پایگاه های روستایی همواره از راهنمایی اساتید برخوردار بوده ایم و تعامل خوبی با رده های محلات که حوزه های روستایی هستند انجام بدهیم.در بحث مشاوره ای هم طبق برنامه های ابلاغی مشاوره آموزش های قبل از ازدواج و افزایش موالید در سالهای گذشته کارگاه های خوبی در روستاها برگزار کردیم و بنا داریم این فعالیت ادامه دار باشد.

با توجه به شعار سال تصمیم داریم یک بازدید تخصصی صنعتی را جهت اساتید برگزار کنیم بازدید از ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان اصفهان در راستای رفع عوارض صنعت شهرستان و ارتقای وضعیت کشاورزی که بعضی از مسئولین شهرستان بناست در این سفر چند روزه خدمت شان باشیم . همچنین مأموریت اساتید در عرصه های جهادی و سازندگی به صورت مخصوص و ملموس. ضمن این که هر 15 روز یکبار نشست اساتید شهرستان و برگزاری جلسات در دانشگاهها داریم که به واسطه همین فعالیت ها از چند سال قبل، حضور بسیج اساتید برای مسؤولین ملموس شده و طرح هایی که اساتید ارائه داده اند توانسته کمک های شایانی برای شهرستان داشته باشد.


به نظر شما تعامل بیشتر بسیج اساتید با بسیج دانشجویی چه مزیت هایی را می تواند ایجاد کند ؟

در رابطه با تعامل، به صورت مأموریتی و ابلاغی حلقه های تخصصی علمی بسیج اساتید داریم که با حضور یک شخص استاد به عنوان مدیر حلقه و اعضای بسیج مهندسین و بسیج دانشجویی می باشد که در دو مأموریت صنعتی و کشاورزی از یکی دو سال قبل شکل گرفته است و امسال قصد داریم این ظرفیت ها را فعال کنیم. همه این ها در مسیر اعتلا و رسیدن به شعار محوری سال است و همواره تأکید ما بر اساتید دانشگاه این است که نقش فرماندهی خود را باید در کنار افسران جنگ نرم داشته باشند. بحمداله درجهرم از چند سال قبل این اتفاق افتاده و در حال قوت گرفتن است.

- نقش بسیج اساتید با توجه به فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری در عرصه های فرهنگی به چه صورت می تواند باشد؟

من اجازه می خواهم که نگویم فرمان آتش به اختیار. چون اگر اطلاق به فرمان شود شاید خیلی ها احساس تکلیف کنند و بدون لازمه شأنیت و صلاحیت وارد عرصه ای شوند که توان این کار را ندارند که تبعاتی می تواند داشته باشد.با توجه به اینکه ظرفیتهای شناختی در اساتید شاید نسبت به سایر اقشار بالاتر باشد می توانند مأموریت را هم فردی و هم گروهی آتش به اختیار انجام دهند. پس لازمه ی آتش به اختیار این است که فرد باید ظرفیت های شناختی داشته باشد کاستی و کمبودها را بشناسد اگر کاستی پیش آمد فرد می تواند آتش به اختیار باشد شاید در بعضی جاها نیاز به فعالیت های مشاوره ای باشد نه تصدی گری. بسیج اساتید قابلیت اجرایی و عملیاتی کردن فعلی که انجام نمی شود را دارند و با وسعتی که مبتنی از فرهیختگی و نخبگی است این تکلیف در اساتید بسیجی بیشتر ایجاد می کند که به عنوان شاخص ترین افراد اندیشه ورز با آن مسائلی که نیاز به ورود است هدایت گری کنند. قطعاً نظر مقام معظم رهبری این است که کارهایی انجام شود که به ثمر بنشیند و بدون نقص باشد و بالاتر ازهمه این ها کار انقلابی باشد.

- یکی از طرح های دشمن دو قطبی کردن فضای عمومی کشور است .به نظر شما نخبگان جامعه به ویزه اساتید چه نقشی می توانند در مقابله با این حربه ی دشمن ایفا کنند؟

به فرموده رهبر، راهبرد امروز دشمن برای خدشه دار کردن نظام، دو قطبی کردن کشور است و متأسفانه بعضی از مسؤولین و نخبگان جامعه به این فضا دامن می زنند. ما بسیج اساتید باید تلاش کنیم که مردم را در جهت رویکرد انقلابی گری سوق دهیم تا جناحی گری و قطبی گری. زیرا ما اگر رویکرد انقلابی داشته باشیم همه احزاب زیر چتر انقلاب می توانند به اعتلای نظام جمهوری اسلامی کمک کنند و بسیج  اساتید که زمان آگاهی نسبت به سایر اقشار دارد - ظرفیت ها و جنبه های بصیرتی شخصی است- از این قطبی گری ها در کشور جلوگیری نماید.

7- علت نامگذاری این روز به نام بسیج اساتید چه بوده است؟

چند سال قبل که اساتید، خدمت مقام معظم رهبری رسیدند یکی از اساتید سالروز شهادت یار انقلاب امام، شهید چمران را به عنوان روز بسیج اساتید پیشنهاد دادند که رهبر نیز استقبال کردند و تقارن بسیار به جایی است.

8- با توجه به نقش اساتید در دانشگاهها و ارتباط مستمر آنها با قشر دانشجو، اساتید بسیجی چه نقشی را در تبیین افکار و منویات مقام معظم رهبری برای دانشجویان ایفا کرده اند؟

ابلاغی که مقام معظم رهبری داشتند به اساتید به عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجو افسران جنگ نرم یک سلسله مراتب و بار معنوی داشت که با عناوین نظامی یاد کردند که همواره این دو قشر باید در کنار هم باشند . سلسله مراتبی که هست افسر زیر نظر فرمانده باید ایفای مسئولیت کند یعنی دانشجویی که می خواهد در دانشگاه فعالیت انقلابی، فرهنگی، علمی و... انجام دهد حتماً نگاه و نظر فرمانده را باید در کنار خود داشته باشد . گرچه این دو قشر اندیشه ورز در یک سازمان واحد نیستند اما باعث نشده که از هم جدا باشند و ما هم در راستای تبیین منویات مقام معظم رهبری چه شعارهای سال و چه مأموریت و مناسبتی که آقا بیاناتی داشتند سعی کردیم جلساتی در کنار هم داشته باشیم.


- از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم .

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، بسیج اساتید ، بسیج
نظرات بینندگان