کد خبر: ۱۱۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه‌ها

جزای نقدی در ازای تخلف انتخاباتی دولتی‌ها/ نهیب روزنامه جمهوری اسلامی به برخی اصلاح‌طلبان

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان:

بیانیه تیلرسون و رد گم‌کنی «رابطین خوب آمریکا»

رئیس گروهک نهضت آزادی می‌گوید سخنان وزیر خارجه آمریکا، مخاطبی در جناح اصلاح‌طلب ندارد.

ابراهیم یزدی در متنی نوشت: اظهارات اخیر وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا تصریح می‌کند «از عناصر داخلی در ایران که بتوانند به ما در انتقال صلح‌آمیز و کامل قدرت کمک کنند، پشتیبانی خواهیم کرد.»
مستند جدیدی در سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت آمریکا در ایران است که در تعارض با حق تعیین سرنوشت ملت‌های مستقل جهان، اعتبار اسناد بین‌المللی و اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر قابل ارزیابی است.
وی می‌افزاید: اظهارات اخیر وزیر خارجه دولت ترامپ در میان گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب ایران جایی ندارد. زیرا تجربه تاریخی نشان می‌دهد که ایرانیان همواره نسبت به حفظ تمامیت ارضی و استقلال خویش توجه اساسی داشته و هیچ‌گونه پذیرشی نسبت به هر نوع تغییر که ریشه در خواست بیگانه داشته باشد، ندارند.
این موضع‌گیری در حالی است که مطابق اسناد لانه جاسوسی، برخی سران نهضت آزادی نظیر امیرانتظام و یزدی و...، با آمریکایی‌ها برای توقف حرکت توفنده انقلاب و بازگرداندن شرایط به وضعیت مطلوب آمریکا همکاری می‌کردند. برخی از اعضای این گروهک جزو «رابطین و دوستان خوب آمریکا» دسته‌بندی شده‌اند و در جریان جنگ تحمیلی صدام علیه ملت ایران نیز نقش ستون پنجم را ایفا می‌کردند و به ارعاب مردم می‌پرداختند.
این گروهک پدران معنوی سازمان منافقین محسوب می‌شوند. آنها بعدها با تغییر فاز، سعی کردند به طیفی از افراطیون مدعی اصلاحات نزدیک شوند. نتیجه این نزدیکی، سقوط برخی چپ‌های سابق و مدعی خط امام و تدارک آشوب‌های خیانت‌باری مانند تیرماه سال 78 و فتنه 8 ماهه سال 1388 است.
حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ نامه وزیر کشور در سال 1366 تصریح کردند اگر این گروهک در دولت موقت بر سر کار می‌ماندند، سیلی‌ای می‌زدند که تا قرن‌ها اسلام و ایران سر بلند نمی‌کرد.

موشک‌ها به مقر داعش خورد بی‌بی‌سی انگلیس نگران شد!

شبکه دولتی انگلیس همچنان در کابوس تبعات حمله قدرتمندانه ایران به مقر داعش در دیرالزور به سر می‌برد.

وبسایت بی‌بی‌سی در تحلیلی، با بیان این که دورانی تازه آغاز شده، نوشت: محکومیت حمله موشکی سپاه پاسداران به مناطق تحت کنترل نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه، برای مخالفان منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی کار آسانی نخواهد بود، اما در عین حال نمی‌توان تردید کرد که اولین عملیات موشکی ایران پس از پایان جنگ عراق، معادلات پیچیده منطقه‌ای را پیچیده‌تر و فضای ملتهب کنونی را ملتهب‌تر خواهد کرد.
دشوار است بتوان تصور کرد که رقبای ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا، حمله موشکی سپاه را همچون عملیات مشابه کشورهای دیگر ارزیابی کنند؛ به ویژه اینکه هم سپاه پاسداران و هم چهره‌های سیاسی و نظامی ایران، در واکنش‌های خود پس از حمله موشکی، بیشتر یا دست‌کم به همان اندازه که به ضربه زدن به داعش بها داده‌اند، بر پیام این حمله برای رقبای منطقه‌ای و به گفته آنها حامیان داعش تأکید کرده‌اند.
تردیدی نیست که هدف این حمله، ‌یعنی داعش، بر نوع و شدت واکنش‌ها تأثیر چشمگیری خواهد داشت. حمله به داعش، اقدامی نیست که به راحتی محکوم شود. با این همه، پرتاب موشک در سطح منطقه‌ای، با وجود اعلام نگرانی‌های مکرر از برنامه موشکی ایران هم‌ کاری نیست که در کمترین حالت معادلات منطقه‌ای را پیچیده‌تر نکند یا منطقه را ملتهب‌تر از آنچه هست نسازد.
این حمله، تنها چند روز پس از تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌های آمریکا علیه برنامه موشکی ایران و در اوج اختلافات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و عربستان سعودی انجام شد؛ بنابراین، فارغ از اینکه داعش برای مجازات هدف مستقیم حمله موشکی قرار گرفته، نفس این اقدام که ایران برای اولین بار در تاریخ خود، منطقه‌ای را در مسافت 650 کیلومتری در کشوری که هیچ مرز مشترکی با آن ندارد هدف قرار داده، بالقوه از چنان ظرفیتی برخوردار است که رقبا و مخالفان منطقه‌ای را نگران‌تر از قبل کند.
همزمان، باید انتظار داشت که فضای سیاسی داخل ایران نیز به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر این عملیات قرار گیرد. انتقاد از حضور ایران در سوریه و عراق که در فضای رسمی جمهوری اسلامی با عنوان «مدافعان حرم» شناخته می‌شود، اقدامی پرهزینه بود، اما شاید هزینه‌های آن با آنچه منتقدان رویکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ممکن است از این پس بپردازند، قابل مقایسه نباشد.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: به نظر می‌رسد پس از شوک ناشی از عملیات داعش در تهران در روز 17 خرداد و جان باختن 18 نفر، حمله موشکی سپاه به نوعی مرهمی بر «غرور ملی» جریحه‌دار شده مردم است. توانایی نظامی برای هدف قرار دادن هدفی در کشوری که حتی مرزی مشترک با ایران ندارد، در واکنش‌های گسترده ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی، همطراز با توانایی ملی و قدرت برتر ایران، فارغ از نظام سیاسی‌اش دانسته شده است و معدود انتقادها از این عملیات نیز غالبا با واکنش‌هایی تند همراه شده است. اما این خطر وجود دارد که چنین فضایی، زمینه‌ای مناسب برای نظامی- امنیتی‌تر شدن عرصه‌های سیاسی و اجتماعی فراهم آورد و نیروهای منتقد رویکرد و عملکرد طیف تندرو حاکمیت چه در عرصه داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی را هر چه بیشتر به حاشیه براند.
این سایت در تحلیل دیگری نوشت: با توجه به شکست تلاش‌های دولت روحانی برای تنش‌زدایی با عربستان- همانند عملکرد نسبتا ملایم آن در بحران قطر- و پیشروی روزافزون ریاض در به چالش کشیدن منافع ایران در منطقه، حملات موشکی مستقیم به داعش در سوریه می‌تواند حاکی از آن باشد که کاسه صبر جمهوری اسلامی لبریز شده و از این پس پاسخ رفتار تهاجمی نه با خویشتن‌داری، بلکه با رفتار تهاجمی مشابه داده خواهد شد. بدین معنی، اقدام موشکی ایران علیه داعش نوعی اعلام عزم و اراده برای مقابله به مثل است.

تحلیلگر صهیونیست: مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل در تیررس ایران است

یک تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی گفت موشک‌های ایران می‌تواند مؤسسات نظامی و امنیتی اسرائیل را هدف بگیرد.

الون بن داوید خبرنگار امور نظامی شبکه 10 رژیم صهیونیستی گفت: «چند سال است ما در مؤسسه امنیتی با نگرانی مسئله دقت و پیشرفت موشکهای ایرانی را دنبال می‌کنیم. موشک ذوالفقار تاکنون به دست حزب‌الله نرسیده است. اما ما پیش‌تر تجربه داریم که برخی موشک‌ها در جنگ حزب‌الله با اسرائیل در اختیار این گروه قرار گرفت. موضوع نگران کننده در مورد این موشک‌ها این است که فقط منطقه وزارت امنیت اسرائیل را تهدید نمی‌کند بلکه ممکن است با دقت ساختمان ستاد مشترک ارتش یا هر نقطه راهبردی دیگری را در اسرائیل هدف قرار دهد.
به گزارش المیادین، اورهیلر دیگر کارشناس اسرائیلی گفت: «اگر ایرانی‌ها این موشکها را که با دقت فقط ده‌ها متر به اهداف خود اصابت می‌کنند به حزب‌الله برسانند داستان متفاوت خواهد بود. بنابراین اسرائیل و مؤسسه امنیتی این کشور عملیات پرتاب این موشکها و کیفیت برخورد به اهداف آن را بررسی می‌کنند.»
«ایال بن روئوین» عضو پارلمان اسرائیل و فرمانده شاخه نظامی شمالی در زمان حمله ماه ژوئیه سال 2006 نیز در مقاله‌ای نوشت: حادثه پرتاب موشکهای ایرانی، نشان دهنده قدرت فن‌آوری تسلیحات دقیق ایرانی است. در مورد این فرضیه که حزب‌الله هم ممکن است چنین پرتاپی را به سوی اسرائیل امتحان کند، ناظران بر این باورند نیازی نیست که چنین تسلیحاتی به حزب‌الله انتقال داده شود، چرا که حزب‌الله خود دارای موشکهایی است که برد طولانی‌تری دارند و می‌توانند هر نقطه در اسرائیل را هدف قرار دهند. به علاوه حزب‌الله دارای موشکهای دوربرد زلزال سه است که افزایش دقت آن نیز امکان‌پذیر است.

خرده‌گیری جمهوریخواهان به طرح تحریم‌های روسیه و ایران

رهبران حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان می‌گویند طرح تحریم‌های روسیه و ایران که در سنا به تصویب رسیده است با قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد و به همین دلیل رأی‌گیری درباره آن احتمالاً به تأخیر خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قانون تحریم‌های ایران که متممی هم برای تحریم‌های روسیه دربر داشت، هفته گذشته با 98 رأی موافق و دو رأی مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسید. شمار موافقان این مصوبه طوری بود که گفته می‌شد امکان وتوی آن برای دونالد ترامپ دشوار است. رئیس‌جمهوری آمریکا مخالف تیره‌ شدن روابط با روسیه است. این قانون اما پیش از اینکه برای امضای رئیس‌جمهوری به کاخ سفید فرستاده شود باید در مجلس نمایندگان هم به تصویب برسد.
اکنون رهبران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان می‌گویند مصوبه سنا دارای ایراد قانونی است؛ چرا که هر قانونی که به درآمد و تجارت و بازرگانی مربوط است طبق قانون اساسی آمریکا باید نخست در مجلس نمایندگان به تصویب برسد و سپس برای تأیید به مجلس سنا برود.
شماری از دموکرات‌ها در سنا اما این ایراد را حربه جمهوریخواهان طرفدار دونالد ترامپ برای متوقف کردن تحریم‌های روسیه می‌دانند.
کوین بردی، رئیس‌جمهوریخواه کمیته راه و روش‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، که مسئولیت وضع قوانین مربوط به مالیات را برعهده دارد، به خبرنگاران گفت: «قانون نهایی و زبان مصوبه سنا، با «بند درآمدهای» قانون اساسی مغایرت دارد».
جمهوریخواهان 52 کرسی از 100 کرسی سنا و 238 کرسی از 435 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.
افزودن تحریم علیه روسیه به این طرح به‌خاطر اتهام دخالت در انتخاباتی که به پیروزی آقای ترامپ منجر شد و همچنین تأثیر تشدید تحریم روسیه بر روابط دو کشور ممکن است امضای این مصوبه را برای او چندان مطلوب جلوه ندهد. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از بهبود روابط با روسیه حمایت کرده و رئیس‌جمهوری آن کشور را ستوده بود.

دم خروس بیرون زد!

پس از گذشت چهار روز از انتشار خبر کیهان درباره جمعیت امام علی(ع) که در آن به صورت مستند به موارد انحراف فکری و عملی گردانندگان این تشکیلات اشاره شده بود؛ علیرغم سکوت رسانه‌های منتسب به این جمعیت، از روز گذشته در حرکتی هماهنگ موج حمله به کیهان در شبکه‌های اجتماعی از جانب گروه خاصی از کاربران فضای مجازی آغاز شد. طیفی از خبرنگاران رسانه‌های زنجیره‌ای (با سابقه بازداشت و زندان) و برخی هواداران فریب‌خورده این جمعیت شامل این افراد می‌شدند که در میان آنها حضور یکی از اعضای شورای شهر آتی نیز جالب توجه به نظر می‌رسید. اتفاقی که نشان می‌دهد با توجه به عضویت ایشان در تشکیلات شارمین احتمالاً در آینده جمعیت امام علی(ع) از حمایت مادی و معنوی بیشتری از طرف شهرداری و شورای شهر برخوردار خواهد بود.
اما فارغ از این ارتش پوشالی مجازی، دفاع یک نهاد مستقر در آمریکا از این جمعیت و حمله به کیهان بیشتر قابل تأمل بود. مرکز حقوق‌بشر در ایران (با نام سابق کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران) نوشت «روزنامه تندروی کیهان با حمله به جمعیت امام علی که انجمنی خیریه و با هدف کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی است، این جمعیت را «انحرافی» خواند.» دلسوزی این نهاد آمریکایی - که سابقه دفاع از بهائیان و جاسوسان دوتابعیتی را دارد- برای جمعیت امام علی و معضلات اجتماعی کشورمان زمانی جالب می‌شود که بدانیم این کمپین که در هلند تأسیس و در ایالات متحده به کار خود ادامه می‌دهد توسط هادی قائمی و برخی دوستان ایرانی و آمریکایی‌اش اداره می‌شود. مرکز حقوق بشر ایران ضمن برخورداری از حمایت دولتی آمریکا از ارتباطات نزدیکی با شورای روابط خارجی آمریکا و گروه بین‌المللی بحران (گروهی که در تهیه پیش‌نویس برجام نقش مؤثری داشت) برخوردار است. قائمی همکاری نزدیکی با احمد شهید برای تهیه گزارش‌های حقوق بشری علیه ایران داشت، گزارش‌هایی که تبدیل به مستندات حقوقی برای تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران می‌شد. او و مجموعه تحت نظارتش در حالی به دفاع از تشکیلات شارمین میمندی‌نژاد پرداخته‌اند که پیشتر توماس اردبرینک مستندی کوتاه از فعالیت‌های شارمین میمندی‌نژاد برای نیویورک تایمز تهیه کرده بود و به تعریف و تمجید از او پرداخته بود. ذکر این نکته لازم است  که اردبرینک پیشتر خبرنگار واشنگتن پست در ایران بود که در سال 2012 جای خود را به جیسون رضاییان (جاسوس مبادله شده دو تابعیتی) داد و به نیویورک تایمز رفت. دنیس حسن‌زاده آژیری خبرنگار رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا نیز گزارش مفصلی از تشکیلات میمندی‌نژاد برای نشریه گاردین تهیه کرده بود. گزارش‌هایی که معمولا در آنها به اعدام افراد زیر 18 سال، نزاع‌های خیابانی، وضعیت کودکان کار، اعتیاد زنان بی‌سرپرست و... از زبان گردانندگان جمعیت اشاره می‌شد و چهره‌ای سیاه از ایران تصویر می‌کرد. هادی قائمی پیشتر در کنار تریتا پارسی و سیامک نمازی از بنیانگذاران نایاک نیز به حساب می‌آمد که بودجه قابل توجهی از وزارت خارجه آمریکا برای این مؤسسه دریافت می‌کردند.  اتفاقا به نظر می‌رسد باید واکاوی ماهیت تشکیلات شارمین میمندی‌نژاد را از همین نقطه آغاز کرد چرا که این جریان به سرپرستی باقر و سیامک نمازی پیشتر در اقدامی مشابه باجمعیت امام علی(ع) با راه‌اندازی مؤسسه به اصطلاح مردم‌نهاد «همیاران غدا» به فعالیت‌های به ظاهر خیریه و عام‌المنفعه در فضای اجتماعی ایران می‌پرداختند. «همیاران غدا» در یک نمونه با تأمین مالی شرکت نفتی شل(!) اقدام به انجام پروژه‌ای تحت عنوان فریبنده «توانمندسازی جمعیت روستایی» در مناطق محروم استان کرمان نمود. بر این اساس و با توجه به عملکردهای مشابه به نظر می‌رسد «جمعیت امام علی(ع)» نیز پروژه‌ای هم ارز با «همیاران غدا» باشد. پروژه‌ای اجتماعی در ایران که هدفش دستیابی به تغییرات سیاسی از رهگذر تاثیرگذاری بر طبقه‌های مستضعف و کسب مرجعیت نظری در میان جوانان و دانشجویان است. اتفاقی که تا حدودی همسو با خط مشی مرکز حقوق بشر در ایران (مستقر در آمریکا) است،این نهاد آمریکایی یکی از اهداف خود را حمایت از جنبش‌های اجتماعی و حقوق ‌بشری در ایران عنوان می‌کند. با این اوصاف ظاهرا دم خروس تشکیلات منحرف شارمین میمندی‌نژاد به شکل آشکاری بیرون زده است!

خراسان:

تغییرزمان تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم 
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس  از تغییر زمان تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم در مجلس خبر داد. بهروز نعمتی در گفت  وگو با ایسنا افزود: مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم که پیش از این اعلام شده بود 15 مرداد برگزار می شود به روز دیگری موکول خواهد شد.وی با بیان اینکه هماهنگی برای تعیین زمان و جزئیات مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم در هیأت رئیسه مجلس در حال انجام است، افزود: زمان دقیق برگزاری مراسم تحلیف آقای روحانی در مجلس متعاقبا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام خواهد شد. به گزارش تسنیم نعمتی گفت: تغییر زمان تحلیف رئیس جمهور در مجلس لزوما به این معنی نیست که مراسم به تأخیر افتاده، بلکه ممکن است مراسم زودتر از زمانی که پیش از این ( 15 مرداد) عنوان شده، برگزار شود. وی تاکید کرد: این تغییر علت خاصی ندارد و برای فراهم کردن مقدمات بیشتر و بهتر برگزار شدن مراسم است. براساس این گزارش ؛ مراسم تحلیف ریاست جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور از سوی مقام معظم رهبری با حضور رییس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس برگزار می‌شود و طی آن رییس جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.
محکومیت 3 فرمانداردر استان اصفهان
رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: سه فرماندار استان اصفهان در رابطه با تخلفات انتخاباتی محکوم شده‌اند. به گزارش ایرنا احمد خسروی وفا در جمع خبرنگاران ضمن خودداری از ذکر نام این افراد، حکم این فرمانداران را جزای نقدی بدل از حبس اعلام کرد.وی افزود: در مجموع در انتخابات اردیبهشت ماه، 166 فقره پرونده در محاکم قضایی استان تشکیل شده که از این تعداد 102 پرونده در حال رسیدگی است. وی‌خاطرنشان کرد: برای 50 پرونده منع تعقیب صادر شده، 10 پرونده نیز منجربه محکومیت در سطح دادگاه بدوی و برای چهار پرونده نیزکیفر خواست صادر شده و آماده ارسال به دادگاه است. وی عمده تخلفات انتخاباتی صورت گرفته را تبلیغ زودهنگام، انتشار مطالبی به نفع یک نامزد و پاره کردن بنرها و پوسترها عنوان کرد و یادآورشد: در مجموع می توان بیشتر این تخلفات را به دلیل اقدام های جانبدارانه به نفع نامزدهای انتخاباتی دانست.
روزنامه جوان:
سخنگوی کارگزاران خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شد
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران و از حامیان جدی حسن روحانی بر تغییر تیم اقتصادی دولت تأکید کرده و گفته که اولویت کشور امروز دیگر کنترل تورم نیست و ایجاد رونق اقتصادی است.
مرعشی در گفت‌وگویی گفته که در مورد وزرا فکر می‌کنم اگر آقای روحانی افرادی را قوی‌تر از افراد موجود پیدا کند نباید در تغییر تردید کند، چون بالاخره مردم انتظاراتی دارند که آن انتظارات باید برآورده شود. اگر آقای روحانی افرادی قوی‌تر از افراد موجود می‌تواند پیدا کند و به ایشان پیشنهاد می‌شود، حتماً تغییر را بر تثبیت باید ارجح بداند. من برای ستاد اقتصادی آقای روحانی خیلی احترام قائل هســتم... ولی اولویت کشور امروز دیگر کنترل تورم نیست. اولویت کشور ایجاد رونق اقتصادی است و من فکر می‌کنم باید در سازمان برنامه، در بانک مرکزی و در وزارت اقتصاد، افراد توسعه‌گرا، افرادی با مشــی انبساطی که دنبال انبساط در اقتصاد باشند و جسور به کار گرفته شوند.
 
گفتنی است در دوران انتخابات حامیان روحانی انتقاد به او را برنمی‌تابیدند، اما با پیروزی روحانی، خود منتقد دولت شده و همان سخنان منتقدین اصولگرا را تکرار می‌کنند. این امر نشان می‌دهد انتقادات اصولگرایان را درست می‌دانستند، اما منافع جناحی جایی برای اذعان به این درستی برایشان باقی نمی‌گذاشت.
 
جزای نقدی در ازای تخلف انتخاباتی دولتی‌ها
مدیرکل دادگستری استان اصفهان از محکومیت سه تن از فرمانداران این استان به دلیل تخلف انتخاباتی خبر داد.
احمد خسروی وفا گفته که 166 پرونده تخلفات انتخاباتی در کل استان اصفهان تشکیل شده که از این تعداد 102 پرونده در حال رسیدگی است؛ 50 پرونده منع تعقیب یا برائت صادر شده، 10 پرونده محکومیت در دادگاه بدوی است، چهار مورد کیفرخواست صادر شده که پرونده‌های آن آماده ارسال به دادگاه است.  او در ادامه گفته که سه  نفر از فرمانداران استان اصفهان به دلیل تبلیغات زودهنگام و جانبداری در انتخابات محکوم به جزای نقدی بدل از حبس شده‌اند اما حکم‌های آنان هنوز اجرا نشده است.  جزای نقدی در ازای تخلف انتخاباتی در فضای مجازی با انتقاداتی روبه‌رو شده است.

مقایسه معنادار خبرنگار BBC بین عملکرد ایران و امریکا در قبال داعش
خبرنگار BBC اعتراف کرد: امریکا، جت سوری که مواضع داعش را بمباران می‌کرد، ساقط کرده است.  نفیسه کوهنورد، خبرنگار BBC که ماه هاست برای گزارش جنگ با داعش در عراق به سر می‌برد، در پست توئیتری نوشت: «امریکا جت سوری رو که گویا مواضع داعش رو بمباران می‌کرده، ساقط کرده. ایران داعش رو در دیرالزور با موشک‌زده ... این جمله‌ها ربطی بهم ندارن؟»
 
نهیب روزنامه جمهوری اسلامی به برخی اصلاح‌طلبان
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله دیروز خود با دلایل متعدد ثابت می‌کند که اتهامات این روزها به آیت‌الله کاشانی در مورد همکاری با امریکا برای کودتا علیه مصدق کاملا بی‌اساس است و در ادامه به سرزنش برخی اصلاح‌طلبان در این مورد می‌پردازد: « متأسفانه بعضی عناصر سیاسی داخلی تحت تأثیر شیطنت‌های امریکا قرار گرفته و با دیدن آن فیلم جعلی و این اسناد گزینشی دچار احساسات مصدق‌گرایانه شده‌اند و به موضع‌گیری علیه آیت‌الله کاشانی روی آورده‌اند. حتی یکی از این افراد که بیش از دیگران احساساتی شده بود، گفت حالا که همدستی کاشانی با کودتای 28 مرداد ثابت شده، نام وی را از خیابانی در تهران که به نام اوست بردارید! تأسف در این است که این قبیل افراد، خود را زیرمجموعه جناح اصلاحات کشور می‌دانند ولی توجه ندارند که با چنین سخنانی، جناح سیاسی خود را بی‌اعتبار می‌کنند. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در عین حال که اختلاف نظرها و تفاوت سلیقه‌هایی دارند نباید در برابر فریب‌کاری‌های دشمنان قسم خورده ملت، به ویژه امریکا هوشیاری خود را از دست بدهند و فریب دغل‌کاری‌های این شیطان را بخورند. کدام عقل سلیمی حاضر می‌شود امریکا را یک منبع موثق بداند و به ادعاهایش اعتماد کند؟ پس با توصیه اکید قرآنی «إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا» چه می‌کنید؟ به نیروهای اصلاح‌طلب توصیه می‌کنیم پیروزی‌هایی از قبیل آنچه در انتخابات شورای شهر تهران نصیبشان شده آنها را مغرور نکند و به اتخاذ مواضع غیراصولی نکشاند.»
روزنامه آرمان:
اشتراکات 90‌درصدی ایران و حماس

نماینده جنبش حماس در تهران معتقد است: از اواخر سال 2016 صفحه نوینی در روابط ایران و حماس گشوده و طی شش ماه گذشته وارد فاز جدیدی شده‌ است. خالد قدومی تاکید کرد: جنبش حماس بخشی از مکتب فکری اخوان‌المسلمین است، ولی ارتباط تشکیلاتی و ساختاری با اخوان‌المسلمین ندارد. نماینده جنبش حماس در تهران، یکی از مهم‌ترین اشتراکات بین ایران و حماس را موضوع فلسطین عنوان کرد و افزود: شاید بتوان گفت موارد اختلافی بین ایران و حماس حدود 10‌درصد است و نباید اجازه داد این 10‌درصد 90‌درصد اشتراکات را تحت تاثیر خود قرار دهد. موضوعی که متاسفانه در مواردی اتفاق افتاده است. ما تلاش کردیم از این مسیر بگذریم، گرچه این کار راحت و آسان نبوده است.

واکنش تازه آمریکا به فعالیت‌های موشکی ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: واشنگتن برنامه موشکی بالستیک ایران را از نزدیک و به‌دقت زیر نظر دارد. هیتر نوئرت در پاسخ به سوالی درباره کنفرانس خبری یکی از سرکردگان گروهک منافقین در واشنگتن درباره سایت‌های موشکی جدید ایران گفت: من از برگزاری این نشست اطلاع دارم و برخی همکاران من در وزارت امور خارجه این موضوع را زیر نظر دارند. بنابراین، ما همچنان به دنبال کردن برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. ما این برنامه را از نزدیک و با دقت زیاد زیر نظر داریم. به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، وی ادامه داد: در زمینه موضوعات اطلاعاتی و جزئیات اقدامات ما در جهت تلاش برای زیرنظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک، من نمی‌توانم وارد جزئیات شوم. نوئرت در ادامه از پاسخ به سوالات بیشتر در این زمینه طفره رفت و به علت کمبود وقت کنفرانس خبری را خاتمه داد.

تشکر ستادکل نیروهای مسلح از حمله مقتدرانه سپاه

ستادکل نیروهای مسلح، طی پیامی از حمایت آحاد ملت، دولت،‌ دستگاه‌ها، شخصیت‌ها و جناح‌های سیاسی از حرکت قدرتمندانه سپاه در حمله موشکی به مقر فرماندهی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه تشکر کرد. در این پیام آمده است: عملیات مقتدارنه و موفقیت‌آمیز لیله‌القدر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»‌ در شلیک دقیق موشک‌های میان‌برد به مقر فرماندهی و مراکز استقرار و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه که مجازات عاملان و مسببان جنایت تروریستی 12رمضان تهران را رقم زد، نشان داد امنیت ملی، خط قرمز نیروهای مسلح‌ جمهوری اسلامی ایران است و تلاش برای صیانت از آن،‌ حتی برای لحظه‌ای مورد غفلت قرار نمی‌گیرد. این اقدام که همزمان با تصویب تحریم‌های ننگین و ضدبرجام سناتورهای بی‌خرد سنای آمریکا، علیه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و ملت ایران صورت پذیرفت، به جبهه دشمن تفهیم کرد هرگونه تهدید و تعرض به امنیت ملی کشور به پشتوانه اراده و حمایت مردم با واکنش نیروهای مسلح و مدافعان شجاع و غیرتمند انقلاب اسلامی مواجه خواهد شد.

اطلاعیه وزارت کشور درباره قایق صیادی

وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای درباره وضعیت قایق‌های صیادی ایرانی اعلام کرد: قایق‌های مذکور صرفا صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابه‌جا شده‌اند که در حوزه آب‌های دریای عمان و خلیج فارس، این موضوع کاملا عادی است. متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است: سه فروند قایق صیادی در روز پنجشنبه ۲۵/۳/۱۳۹۶ با داشتن هویت قانونی و مجوز صید، از اسکله بندر بوشهر برای ماهیگیری به سمت عمق آب‌های خلیج فارس حرکت می‌کنند که در نیمه‌شب، حین صیادی، بر اثر تلاطم دریا و اثرگذاری امواج، در آب‌های منطقه کنترل لازم را از دست داده و هر لحظه ناخواسته به سمتی هدایت گردیدند که در نهایت یکی از قایق‌ها موفق می‌شود کنترل خود را به‌دست آورده و شناور را در مسیر اصلی هدایت و لیکن دو قایق دیگر با فشار آب‌های متلاطم به سمت نوار مشترک مرز دریایی با کشور عربستان رانده شدند، در حالی‌که از علم و آگاهی کافی که در نوار مشترک دریایی هستند، برخوردار نبودند و اگر هم به این موضوع واقف بودند، امکان کنترل شناور وجود نداشته‌ است. متاسفانه در همین اثنا، گارد ساحلی آن کشور به مجرد مشاهده به سمت دو قایق صیادی ایرانی تیراندازی می‌کند که بر اثر آن، متاسفانه یک نفر از ملوانان به نام محمود سیامر بر اثر اصابت گلوله به ناحیه کمر زخمی و سپس در داخل شناور فوت می‌کند و نفر دیگر به نام فرهاد سیامر (فرزند مقتول) با زحمت و تلاش زیاد موفق می‌شود شناور را از محل وقوع حادثه دور و سپس به سمت ساحل هدایت کند. قایق دوم نیز با سه سرنشین با شغل صیادی به اسامی حسین اصلانی، سهراب اصلانی و حسین زارعی توسط گارد ساحلی عربستان توقیف می‌گردد. وزارت کشور تاکید می‌نماید قایق‌های مذکور صرفا صیادی بوده و بر اثر امواج دریا جابه‌جا گردیده‌اند که در حوزه آب‌های دریای عمان و خلیج‌فارس، این موضوع کاملا عادی است و هرساله ده‌ها شناور صیادی کشورهای همسایه، به‌خصوص به دلیل نبود نشانه و علائم در خط مشترک مرزی، ناخواسته ممکن است وارد آب‌های سرزمینی گردند که به عنوان نمونه از ابتدای سال جاری تا پانزدهم خرداد ۱۷ شناور صیادی کشورهای همسایه در آب‌های دریای عمان و خلیج‌فارس وارد آب‌های کشور ‌جمهوری اسلامی ایران شدند که با حسن‌نیت به کشور متبوع تحویل گردیدند، لیکن تیراندازی به سمت قایق‌های صیادی، خارج از شئونات انسانی و اسلامی است. در این رابطه ضمن یادآوری مسئولیت حقوقی دولت عربستان، لازم است آن دولت ضمن جبران خسارات وارده و تنبیه عوامل این اقدام غیرمسئولانه، هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی افراد دستگیرشده که خانواده آنها به‌شدت نگران وضعیت سلامتی آنها هستند، اقدام کند.»


نظرات بینندگان