کد خبر: ۱۱۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

معرفی تهران به عنوان شهر شیشه/ انتشار «قندیل کوچک» نویسنده شهید فلسطینی/«جراحی نانو ذرات طلا» گامی نو در تشخیص سرطان

محققان با انجام جراحی روی نانو ذرات طلا، موفق به اصلاح خواص نوری نانو ذرات شدند که نقش مهمی در تصویربرداری زیستی، تشخیص سرطان و فناوری LED دارد.
شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند. فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

"قندیل کوچک" نویسنده شهید فلسطینی منتشر شد

«قندیل کوچک» اثری از غسان کنفانی نویسنده‌ی شهید فلسطینی با ترجمه‌ی غلامرضا امامی برای کودکان گروه سنی 7 تا 9 سال مناسب است. قندیل کوچک داستان امیرزاده‌ای است که به فرمان پدر او باید خورشید را به قصر بیاورد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "هنگامی که پیرمرد دانشمند از اتاق بیرون رفت، امیرزاده بسیار ناراحت شد و با خود فکر کرد که هیچ‌گاه نمی‌تواند خورشید را به قصر بیاورد. در رویا و خیال، لباس‌های امیری را به تن دارد و. . ."
کنفانی یک معلم، نویسنده و روزنامه‌نگار بود که داستان‌های خود را به خواهرزاده‌اش تقدیم می‌کرد. او در تابستان سال 1351 هجری شمسی (ژوئیه 1972) در یک حادثه تروریستی در بیروت به دست عوامل موساد و با انفجاری بمبی که در ماشینش قرار داده بودند، به همراه خواهرزاده‌اش ترور و شهید شد.

تهران به عنوان شهر شیشه معرفی می‌شود


طرح معرفی شهر تهران به عنوان شهر شیشه، هم‌اکنون در مرحله اقدامات اولیه برای ثبت ملی قرار گرفته است و بعد از ثبت ملی، ثبت جهانی آن پیگیری خواهد شد. صنعت شیشه‌گری یکی از صنایع دستی‌ بومی تهران به شمار می‌آید و از 5 یا 6 ماه قبل کلید معرفی شهر تهران به عنوان شهر شیشه زده شده است. امروزه شیشه‌های سنتی، زیورآلات سنتی، منبت، معرق، گلیم و چرم به عنوان صنایع دستی بومی استان تهران شناخته می‌شود و 14 هزار صنعتگر در 1000 کارگاه صنایع دستی این استان فعالیت دارند.
 
"قصر سنگی"  پایتخت ثبت ملی می‌شود

مراتب ثبت ملی "خانه ثابت" در نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد. اثر فرهنگی‌تاریخی «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌پاسال)» واقع در استان تهران، منطقه 3 شهرداری تهران در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود باید با نظر این سازمان انجام گیرد.

کارتونیست ایرانی مقام دوم مسابقه «آیدین دوگان» ترکیه!


شهرام رضایی، هنرمند کارتونیست ایرانی مقام دوم مسابقه بین المللی کارتون «آیدین دوگان» ترکیه را از آن خود کرد. این هنرمند اردبیلی در اثر خود به فاجعه انسانی مهاجرین جنگ پرداخته است. در این مسابقه که محسن نوری نجفی هنرمند پیشکسوت عرصه کارتون به عنوان داور در آن حضور داشت، 2200 کارتون از 641 هنرمند از 63 کشور دنیا مورد بررسی و قضاوت قرار گرفت.

اجتماعی

اعلام فطریه سال 96

آیت‎الله العظمی نوری همدانی، آیت ‌الله جوادی ‌آملی مبلغ زکات فطره و کفاره روزه‌ سال 96 را مشخص کردند. آیت‌الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته پرداخت قیمت 3 کیلو از گندم که 6 هزار تومان است کفایت می‌کند. از نظر معظم‌له قوت غالب قشری از انسان‌ها میزان است. اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد هر نوع از برنج باشد کافی است همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز 2000 تومان و عمدی  120 هزار تومان معین شود. نظر آیت ‌الله جوادی ‌آملی درباره میزان فطریه همین است‌. گفتنی است، مقدار فطریه سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و . . . با توجه به هر مکانی قیمت خاص خود را دارد.

آریوبرزن در کجا زندگی می‌کرد؟

شهرستان باشت محل زندگی آریو برزن، سردار ایرانی بوده است. باشت نام شهرستانی است که در استان کهکیلویه و بویراحمد قرار گرفته و به گواه تاریخ محل زندگی آریوبرزن، سردار ایرانی به حساب می‌آید. این شهرستان از مناطق تاریخی و باستانی کشورمان بوده و پیشینه آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. نام شهر باشت به صورت بست یا بشت در سفرنامه ناصرخسرو آمده است. این شهر برخلاف دیگر مناطق استان کهکیلویه و بویراحمد، آب و هوایی معتدل دارد و کشاورزی، باغداری و دامداری در آن رواج دارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به قلعه تاریخی بانو گشنسب از شاهزادگان یکی از پادشاهان هخامنش، دو ستون سنگی معروف به دو گور دوپا، رود رونه، غار گاکال، اشکفت شاه پیچاب، پل تاریخی بریم (پرین) و آبشار خامی باشت اشاره کرد.

«جراحی نانو ذرات طلا» گامی نو در تشخیص سرطان


محققان با انجام جراحی روی نانو ذرات طلا، موفق به اصلاح خواص نوری نانو ذرات شدند که نقش مهمی در تصویربرداری زیستی، تشخیص سرطان و فناوری LED دارد. گروهی از شیمی‌دانان دانشگاه کارنگی ملون امریکا برای نخستین بار اقدام به جراحی یک نانو ذره کردند تا به این طریق مجاز به دستکاری دلخواه خواص آن باشند. انجام چنین کاری و در نهایت موفقیت در تغییر خواص نانوذرات، قطعاً دستاورد بزرگی در دنیای نانوشیمی محسوب می‌شود.

واکسن پیشگیری از چربی خون ساخته شد

محققان هلندی ماده جدیدی را روی انسان آزمایش می‌کنند که می‌تواند کلسترول (چربی خون) را به‌صورت طولانی‌مدت کاهش دهد و از بروز عوارض قلبی ناشی از آن جلوگیری کند. نسخه‌ای از این دارو که به‌روی موش‌ها آزمایش شد نتیجه مثبت داشت و تزریق این ماده در بدن موش‌هایی که مدتی خوراک حاوی چربی فراوان خورده بودند نتایج قابل توجهی داشت. البته روند تکمیلی آزمایش این دارو به‌روی انسان ممکن است تا 6 سال طول بکشد.

نظرات بینندگان