کد خبر: ۱۱۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز:

افزایش دما هشدار به مسئولان برای مدیریت منابع آب است/مشکل اصلی خشکی با بارش بیشتر حل نمی شود/ کمبود آب در فارس قابل جبران نیست

استاد دانشگاه شیراز گفت: بسیاری از شهرهای بزرگ مانند شیراز با نیم درجه افزایش متوسط دما در کوتاه مدت روبرو شده اند، این افزایش گوشزدی به مسئولان و برنامه ریزان برای مدیریت بهتر منابع آب و نظارت بر برداشت ها تلقی می شود.
افزایش دما هشدار به مسئولان برای مدیریت منابع آب است/مشکل اصلی خشکی با بارش بیشتر حل نمی شود/ کمبود آب در فارس قابل جبران نیستبه گزارش شیرازه، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: بسیاری از شهرهای بزرگ که کانون جمعیت شهری هستند مانند مشهد، تهران و شیراز با نیم درجه افزایش متوسط دما در کوتاه مدت روبرو شده اند، این افزایش بیشتر از متوسط جهانی است و گوشزدی به مسئولان و برنامه ریزان برای مدیریت بهتر منابع آب و نظارت بر برداشت ها تلقی می شود.

دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات اظهار داشت: تغییرات اقلیمی بر آب و هوای منطقه خاورمیانه تاثیر گذاشته و باعث شده دمای هوای بین نیم تا 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به متوسط بلند مدت افزایش یابد.
وی با بیان اینکه متوسط افزایش دما در 100 سال گذشته حدود یک درجه سانتیگراد بوده است گفت: این افزایش دما در 10 سال اخیر به شدت سرعت گرفته و در برخی از مناطق افزایش درجه حرارت هوا به 2 درجه سانتیگراد هم رسیده است، افزایش دما حتی بدون دستگاه های اندازه گیری هم در بسیاری از شهرها و مناطق کشور محسوس است.
این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ مناطق مرکزی و شمال شرق و شرق کشورمان و بخش هایی از استان فارس از این تغییرات تاثیر پذیرفته است و همین تغییرات باعث شد که ما امسال خرداد ماه گرم تر را پشت سربگذاریم، شیراز و بخش هایی از استان فارس به ویژه در مناطق شرق و جنوب استان فارس سابقه گرمایی اینچنین در خرداد ماه نداشته است.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: تغییرات اقلیمی منحصر به استان فارس یا ایران نیست و بسیاری از قسمتهای خاورمیانه را شامل می شود، در اغلب این مناطق ما شاهد افزایش نیم درجه سانتیگراد در متوسط دما هستیم.
ناظم السادات در بیان علت افزایش دما و گرمای کم سابقه در استان فارس و بخش های دیگر کشور افزود: این افزایش دما ناشی از پدیده خشکی است، در سال های اخیر پدیده خشکسالی به خشکی و تغییر اقلیم تبدیل شده است.
وی بیان کرد:‌ به رغم آنکه در دوره ای 10 ساله و کمتر، پدیده خشکسالی تکرار می شود اما می بینیم که حتی با وجودی که نوسان چندانی در بارش ها نداریم و بارش ها بعد از یک دوره مشخص جبران می شود اما اقلیم خشک می ماند، به رغم آنکه خشکسالی و ترسالی به دنبال هم می آید اما اقلیم خشک همچنان خشک است و تغییری در اقلیم مشاهده نمی کنیم.
وی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی به دنبال برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و نابودی این سفره ها رقم خورده است، مشکل اصلی خشکی با بارش بیشتر حل نمی شود، کمبود آب در بسیاری از دشت های کشور و دراستان فارس قابل جبران نیست.
این استاد دانشگاه به خشکسالی در دهه های پیشین از جمله خشکسالی های دهه 40 و دهه 50 اشاره کرد و گفت: در آن زمان اگر خشکسالی بروز می کرد به دنبال چند بارش مداوم و منظم، خشکسالی ترمیم می شد، غذای جمعیت محدود کشور با شرایط خشکسالی تامین می شد و نیازی به فشار بیشتر بر سفره های آب نبود.
ناظم السادات گفت:‌ در حالی که در سال های اخیر تداوم خشکسالی موجب فشار بر سفره های آب زیرزمینی شد و برداشت های بی رویه و مدیریت نشده باعث نابودی این سفره های آب شد، از این رو خشکسالی به خشکی تبدیل شده و در جاهایی که قبلا رودخانه هایی مانند کر وسیوند جریان داشت اکنون می بینیم که قطره آبی یافت نمی شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: از نظر علمی خشکسالی دوره ای کوتاه مدت است که پس از چند سال ترمیم می شود و پدیده ای مداوم نیست، با بروز پدیده خشکی و تغییر اقلیم، اراضی و دشت های آباد و حاصلخیز کم کم به کویر و بیابان تبدیل می شود، این پدیده اکنون در بسیاری از مناطق و دشت های استان فارس رخ داده است و می بینیم که حتی به رغم بارش های زیاد بازهم قابل جبران و قابل بازگشت نیست.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان