کد خبر: ۱۱۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران مطرح کرد

اجتناب از مصرف نمک دریا و سنگ نمک برای پخت و پز

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: از 20 سال پیش در کشور برنامه مقابله با اختلالات ناشی از کمبود ید اجرا شد که با اضافه کردن ید به نمک طعام، منجر به تأمین ید شده است. افراد از مصرف نمک غیریددار همچون نمک دریا و سنگ نمک برای پخت و پز خودداری کنند.
اجتناب از مصرف نمک دریا و سنگ نمک برای پخت و پزبه گزارش شیرازه، محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: با توجه به اینکه هورمون ترشح شده از غده تیروئید در تنظیم سطح سوخت‌وساز بدن نقش دارد، هر گونه اختلال در ترشح این غدد می‌تواند در میزان سوخت‌وساز و نهایت تغییرات وزن اثر داشته باشد.

وی افزود: به عبارتی دیگر افزایش سطح خونی هورمون تیروئید ناشی از پرکاری باعث بالا رفتن سوخت‌وساز و علایمی همچون کاهش وزن می‌شود و در نقطه مقابل آن کمبود ترشح هورمون تیروئید باعث عوارض مختلف از جمله افزایش وزن می‌شود.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: پرکاری و کم‌کاری تیروئید علل مختلفی دارد که می‌تواند ناشی از اختلال کارکرد غده یا در مراکز بالادستی کنترل فعالیت غده تیروئید یعنی در هیپوفیز و هیپوتالاموس شود که تشخیص درمان آن توسط پزشک صورت می‌گیرد.

هاشمی گفت: افراد برای اینکه اختلال عملکرد تیروئید را پیشگیری کنند بایستی از میزان ید کافی در سبد مصرفی روزانه استفاده کند. ید عنصری است که عمدتاً در غذاهای دریایی وجود دارد اما میزان ید مورد نیاز ما قابل تأمین از طریق خوراکی‌های دریایی نیست. در این صورت ما بایستی روزانه نیم کیلو ماهی مصرف می‌کردیم که با رژیم غذایی ما مطابقت ندارد یا همچون رژیم غدایی ژاپنی‌ها جلبک دریایی می‌خوردیم که آن نیز در برنامه غذایی ما ایرانی‌ها جایی ندارد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، گفت: از 20 سال پیش در کشور برنامه مقابله با اختلالات ناشی از کمبود ید اجرا شد که با اضافه کردن ید به نمک طعام منجر به تأمین ید شهروندان ایرانی شده  است به همین دلیل تأکید می‌شود افراد اکیداً از مصرف هر گونه نمک غیریددار همچون نمک دریا و سنگ نمک برای پخت و پز خودداری کنند.

وی توصیه کرد: از نمک یددار تسویه شده که روی بسته‌های آن نیز درج شده استفاده کنند. اما موارد مرضی اختلال عملکرد تیروئید می‌تواند حتی با وجود مصرف میزان مناسب ید رخ دهد که در این صورت نیازمند اقدامات تشخیصی و درمانی است.

هاشمی گفت: زنان باردار به میزان ید بیشتری احتیاج دارند و از آنجا که مصرف بیشتر نمک در طول روز عوارضی همچون فشار خون برای آنها پدید می‌آورد بنابراین در دوران بارداری از مکمل ید به صورت روزانه استفاده کنند که در بازار دارویی موجود است.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در پایان گفت: زنان بارداری که دچار بیماری تیروئید هستند به علت تأثیر هورمون‌های بارداری ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشند که باید برای این موضوع به پزشک مراجعه کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان