کد خبر: ۱۱۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۶
مدیر کل امور بین الملل شهرداری شیراز خبر داد:

خواهرخواندگی شیراز و پایتخت باستانی چین/ارتقای جایگاه بین المللی شیراز با هدف جذب گردشگر

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز گفت:در بحث خواهر خواندگی به دنبال اهداف خودمان هستیم و لزومی برای رقابت "عددی" با دیگر شهرها نمیبینیم.
به گزارش شیرازه، هاشم مظاهری زاده مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز ضمن اعلام مطلب فوق گفت: شیراز و شهر تاریخی «نانجینگ» چین توافقات اولیه برای امضای پیمان خواهرخواندگی را انجام داده و پس از طی مراحل لازم در آینده نزدیک این پیمان توسط شهرداران دو شهر به امضا خواهد رسید.

وی افزود: شهر نانجینگ یکی از چهار پایتخت باستانی چین، مرکز استان جیانگسو به عنوان یکی از قطبهای اقتصادی کشور چین و از مراکز مهم فرهنگ، آموزش، سیاست و گردشگری این کشور می باشد.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز تصریح کرد: برخورداری از تاریخ، فرهنگ و پیشینه تمدنی غنی، جایگاه نانجینگ به عنوان سومین شهر دانشگاهی چین، تلفیق موزون سنت و مدرنیته در مسائل شهرسازی، اقتصاد پویا و  صنعت پر رونق، در کنار روابط ریشه دار دو کشور، بستر مناسب و ظرفیتهای گسترده ای  را برای تعاملات و تبادلات آتی دو شهر شیراز و نانجینگ فراهم خواهد کرد.

مظاهری زاده گفت: این خواهر خواندگی بخشی از برنامه های شهرداری برای ارتقای جایگاه بین المللی شهر شیراز است که با هدف معرفی هر چه بیشتر و بهتر ظرفیتهای تاریخی، مذهبی، فرهنگی و علمی شیراز، تقویت برند شهر، جذب گردشگر و زمینه سازی ارتباطات بخشهای مختلف دولتی و خصوصی با همتایان خود در شهرهای خارجی پی ریزی شده است.  

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز تاکید کرد: یکی از شاخصه های مهم عملکرد مطلوب در حوزه دیپلماسی شهری، ارتباطات شهر با شهر و عضویت شهرها در مجامع و سازمانهای بین المللی است و سیاستگذاری و حرکت صحیح تمامی شهرها بویژه کلانشهرهای کشور در این مسیر می تواند به عنوان مکمل و تسهیلگر سیاستهای کلی دولت محترم در سیاست خارجی ایفای نقش نماید.

مظاهری زاده ضمن اذعان به این نکته که رقابت کشورها در سالهای آینده به رقابت شهرها تبدیل خواهد شد، گفت: به نظر می رسد بخش عمده  این مفهوم در کشورهایی که مدیریت یکپارچه شهری در آنها تحقق پیدا نکرده به راحتی عینیت نیافته و ملموس نخواهد بود.

 وی افزود: در بحث خواهر خواندگی به دنبال اهداف خودمان هستیم و لزومی برای رقابت "عددی" با دیگر شهرها نمیبینیم.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز تصریح کرد: گستردگی و عمق شبکه ارتباطات بین المللی یک شهربیش از آنچه تابع تعداد خواهر خوانده ها، سازمانهای بین المللی همکار و غیره باشد به میزان ارتباط فعال و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود بستگی دارد. بنا براین صرف دنباله روی از شهرهایی که لیست بلندی از خواهرخوانده ها دارند اما سطح ارتباطی آنها با بسیاری از این شهرها، به حدی تنزل یافته که طی چند سال تبادل هیأت و حتی مکاتبه ای بین طرفین صورت نگرفته، هیچ منفعتی به دنبال نخواهد داشت. علاوه بر این، براساس واقعیتهای موجود در حوزه هایی نظیر گردشگری،  دامنه تاثیرات فعالیتهای مثبت از جانب هر یک از کلانشهرها بویژه کلانشهرهای همجوار، سایر مقاصد گردشگری را نیز منتفع خواهد نمود.

مظاهری زاده در خصوص نحوه تعاملات بین المللی شهرداری شیراز گفت: با توجه به حمایت جناب آقای دکتر پاک فطرت شهردار محترم شیراز، در حال حاضر ارتباط فعالی با تمامی خواهر خوانده ها وجود دارد و حضور پویا، تاثیرگذار و فعال در مجامع بین المللی نیز عضویت شهردار محترم (به نمایندگی از شهر شیراز) درهیات مدیره دو سازمان تاثیر گذار مجمع شهرداران آسیایی و شبکه همکاری بین شهری برای محافظت ازمیراث  فرهنگی معنوی (ICCN) را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: به رغم دستاوردهای موجود استفاده بهینه از فرصتهای فراهم شده منوط به هم افزایی و تعامل گسترده مدیریت شهری و سایر نهادهای دولتی و استفاده مطلوب از توان بخش خصوصی می باشد.  

لازم به ذکر است بر اساس این گزارش شهر نانجینگ به عنوان خواهر خوانده آتی شیراز 2500 سال پیش تاسیس شده و با جمعیتی بیش از 8 میلیون نفر و مساحت 6600 کیلومتر مربع  با شهرهایی نظیر فلورانس ایتالیا، دالاس آمریکا و اشتوتگارت آلمان خواهر خوانده است.
نظرات بینندگان