کد خبر: ۱۱۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

سرگردانی نوجوانان در گیم نت ها

باآمدن تابستان واتمام فصل درس ومدسه بازار گیم نت ها در شهرها داغ داغ می شود ونوجوانان وجوانانی که بهترین ساعتهای عمر خود را در این مراکز بدون هدف تلف می کنند.

به گزارش  شیرازه، نوجوانان دهه هفتادی و هشتادی، دیگر بازی ‌هایی چون عمو زنجیرباف، یک‌ قل‌‌دو‌قل، بالا‌بلندی ‌ها یا تیله ‌بازی را فقط در حد یک نوستالوژی می‌ دانند و مادران و پدرانشان را که این بازی‌ ها را انجام می‌دادند به سخره می‌گیرند، آن ‌ها باور ندارند با این بازی ‌ها ساعت‌ها سر نوجوانان دهه پنجاهی و شصتی گرم بود، دلیل این طرز فکر هم پیشرفت تکنولوژی است، وقتی نوجوان دهه هفتادی ساعت ‌ها پای اینترنت و بازی‌های رایانه ‌ای می ‌نشیند و از هیجان بازی دلش می ‌تپد چطور انتظار دارید برود در کوچه و گل کوچک و خاله بازی کند؟!

کودکان امروز برخلاف کودکان دیروز، زندگی بسیار متفاوتی دارند و این تفاوت به روشنی در نوع و شیوه بازی کردن آن ‌ها دیده می ‌شود. اگر دقت کرده باشید امروز دیگر پسر همسایه، دوست صمیمی کودک ما نیست؛ بلکه پلی ‌استیشن جای این دوست را گرفته و آن ‌ها هر روز به دنبال بازی خشن ‌تر می‌گردند به همین جهت نوجوانان و جوانان امروز یک پایشان در اتاق و پای دیگرش درکافی‌ نت یا گیم‌ نت است.

متاسفانه در برخی ازگیم نت ها که روزانه پذیرای تعداد قابل توجهی از افراد به ویژه جوانان و نوجوانان است، این روزها به پاتوقی برای قمار تبدیل شده است! برای درک بهتر این موضوع کافیست سری به گیم نت ها بزنیم تا ببینیم جوانان و نوجوانان چگونه بر سر بازی رایانه ای شرط های کلان می بندند و سرمایه های خود و والدین را به آسانی خرج می کنند و از سوی دیگر سرمایه گران سنگ زمان را پشت رایانه های گیم نت ها هدر می دهند.

بازی هایی مانند "کانتر” و یا "pes”  از جمله بازی هایی هستند که به دلیل آن که با استفاده از کارت های شبکه می توان از آنها به صورت چند نفره وهمزمان استفاده کرد به صورت مشترک و چند نفره بر سر برد و باخت در آن ها شرط بندی می شود.

گیم نت های امروزی تقلید از مراکز قمار غربی هاست وارد گیم نت می شویم چندرایانه روبروی هم چیده شده و فضا بسیار کم نور است. آنقدر سر  صدا زیاد است که صدا به صدا نمی رسد. عکس هایی پر از تصاویر خشونت آمیز بر دیوارها نصب شده، نوجوانان وجوانانی در اینجا حضور دارند و مشغول بازی هستند. همدیگر را با الفاظ بسیار زشت صدا می کنند و ابایی از این موضوع ندارند.

اگر یک سری به گیم نت های شهر بزنید یا حداقل برای یکبار از جلوی آنها رد شوید در اکثر موارد با چراغ های خاموش و یا نورپردازی کم روبرو می شود اول ممکن است فکر کنید که برق ها رفته اما دلیل اصلی ایجاد فضای هیجانی برای کاربر است! در این فضای تاریک و در هم بر هم هر کاربری با دنیای مجاز رابطه ای تنگاتنگ برقرار می کند و به قول امروزی ها حسابی کانکت می شود!

گذر از تمامی معظلاتی که در خصوص گیم نت ها وجود دارد مسئولین ومتولیان فرهنگی کشور باید برای این قضیه واستقبال بیش از حد نوجوانان وجوانان میهن عزیمان دست بکار شوند وبا ایجاد برنامه هایی جایگزین برای بازی های خشن وخطرناک دست به دامن جوانانی شوند که در گوشه های خانه ها تفکراتشان خاک می خورد وهر روز بازی های خطرناک وخشن در ایران بیش از پیش رواج پیدامی کند.

منبع: مارگون

نظرات بینندگان