کد خبر: ۱۱۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۶

گرد غفلت و بی توجهی بر شانه ی عمارت های تاریخی جهرم / عمارتی که می تواند موزه تاریخ پزشکی شهرستان جهرم شود

خانه تاریخی پیمان متعلق به زمان پهلوی تنها خانه ی ساخته شده به سبک معماری ایرانی-اروپایی در شهرستان جهرم است که مدت زمان فراوانی است رها شده و در حال تخریب است.

به گزارش شیرازه،   خانه تاریخی پیمان متعلق به جعفر پیمان در منطقه مشهور به پیمان و در حوالی منطقه صحرای شهدای جهرم قرار دارد.

ازسال 1330 کار ساخت آن شروع شد و تا سال 1332 ادامه پیدا کرد.این مجموعه دارای عمارت اصلی که در سه طبقه بنا شده و اندرونی وبیرونی ، عمارت شاه نشین، اتاق حوض ماهی، بادگیر و مطبخ است.


در جلوی این عمارت استخری وجود دارد که به استخر مرغابی مشهور است نقشه ی عمارت از مهندس انگلیسی خریداری شده است و مربوط به خانه های اروپایی و دوک نشین های انگلیسی است.

از زیبایی های منحصر به فرد خانه می توان به تلفیق گچ بری های دوره قاجار و پهلوی با معماری اروپایی اشاره کرد که در بدنه و نمای ساختمان دیده می شود. همچنین استفاده از پنجره های بزرگ و عریض با پوشش کامل از شیشه نمایان گر معماری مدرن آن زمان است که برای اولین بار این سبک معماری وارد جهرم می شود.


این مجموعه 13 هکتاری در سال 1372 به دانشگاه علوم پزشکی جهرم واگذار شد و اکنون ساختمان  در حوزه بیمارستان پیمانیه جهرم قرار گرفته است.

گرد غفلت و بی توجهی قسمت اعظم دیوارها و گچ بری های ساختمان را از بین برده است بارندگی سیل آسای سال گذشته نیز آسیب جدی به ساختمان وارد کرد و باعث تخریب چند قسمت از سقف عمارت شد.




به گفته ی مجید رازقی از دوست داران میراث فرهنگی در ایوان شمالی عمارت ، نرگس زاری وجود داشته است که اولین نرگس زار شهرستان به شمار می رفته و همین طور از آنجا که جهرم یکی از اقلیم های مناسب برای پرورش گل محمدی است در حاشیه استخر مرغابی گلخانه ای قرار داشته که مزرعه گل محمدی بوده است اما متاسفانه هیچ آثاری از آن باقی نمانده.

به گفته ی وی این عمارت دارای باغ ایرانی بوده که اولین باغی است که از نخیلات به عنوان درختان اصلی استفاده شده و تداعی چتر سبز جهرم است.


رازقی معتقد است:با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی یکی از ظرفیت های خوب شهرستان جهرم است و به عنوان یکی از قطب های درمانی استان چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن توانسته پزشکان زیادی را تقدیم جامعه کند این ساختمان قابلیت موزه ی تاریخ پزشکی جهرم را دارد.

به گفته این دوستدار منابع طبیعی و ابنیه تاریخی بیشتر دانشگاه های معتبر جهان موزه مخصوص به خود دارند که در آن آثار ، مقاله ، کتاب و حتی دست خط اساتید مطرح خود را در آن نگهداری می کنند .

از سوی دیگر این کار می تواند باعث جذب توریست و رونق صنعت گردشگری شهر شود.


احمد شامل رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم در این باره می گوید: به دلیل اینکه خانه تاریخی پیمان در تملک دانشگاه علوم پزشکی جهرم است اقدامی برای مرمت آن نمی توانیم داشته باشیم .بارها از سازمان علوم پزشکی این درخواست را داشته ایم که حفظ و مرمت خانه پیمان را در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار دهند تا میراث متولی مرمت آن شود اما علوم پزشکی جواب مثبتی در این مورد به ما نمی دهد و همکاری صورت نمی گیرد.

به گفته ی وی اداره میراث فرهنگی آمادگی خود را برای گرفتن مدیریت کل مجموعه در زمینه ثبت خانه ، مرمت و حتی تبدیل آن به موزه پزشکی جهرم اعلام می کند.

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، عمارت ، گردشگری
نظرات بینندگان