کد خبر: ۱۱۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۶

چیدمان نامناسب شهری؛ سد راه حمل و نقل عمومی در شهرستان کوار استان فارس

چیدمان نامناسب و غیراستاندارد شهر کوار مانعی برای راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی در این شهر است.
چیدمان نامناسب شهری؛ سد راه حمل و نقل عمومی در شهرستان کوار استان فارسبه گزارش شیرازه، هر شهری با توجه به جمعیت و گستردگی افقی نیاز به سیستم حمل و نقل عمومی دارد، در سیستم حمل و نقل درون شهری بعد از مترو، اتوبوس‌ها به دلیل قابلیت جابه‌جایی حجم بالایی از مسافران در درجه بعدی قرار دارند.

شهر کوار با جمعیت 30 هزار نفر هنوز به خطوط اتوبوسرانی مجهز نشده و ناوگان تاکسیرانی و مینی‌بوس‌ها 100 درصد حمل و نقل عمومی شهر کوار را پوشش می‌دهند، همین مسئله سبب گله‌مندی عده‌ای از اهالی این شهر به ویژه ساکنان شهرک‌های حاشیه‌ای آن شده است.

یکی از شهروندان می‌گوید: منزل ما در سی متری شهدای ارتش است و هیچ تاکسی از این محل عبور نمی‌کند به همین دلیل برای انجام کارهای روزانه مجبور به رفت‌وآمد با تاکسی تلفنی هستیم که هزینه زیادی برایمان دارد.

وی می‌افزاید: 3 فرزند دارم که در تابستان هر کدام از آنها در هفته دو جلسه کلاس دارند که به دلیل نبود اتوبوس خط واحد و گردش نکردن تاکسی‌های عمومی در این منطقه مجبور هستم برای رفت و آمد هفته‌ای 36 هزار تومن هزینه کنم.

وی از مسئولان خواست که برای رفاه حال شهروندان حداقل دو خط اتوبوس خط واحد و یا ون‌های ویژه تردد در سطح شهر قرار دهند تا هزینه رفت و آمد مردم کمتر شود.

ناوگان تاکسیرانی جوابگوی حمل و نقل عمومی شهر کوار


محمد مجرد، عضو شورای شهر کوار، با بیان اینکه 10 سال پیش اتوبوس خط واحد در شهر کوار شروع به فعالیت کرد اما به دلیل عدم استقبال مردم و نبود مسافر درون شهری فعالیت آن متوقف شد، می‌گوید: چون گسترش شهر کوار به صورت خطی و عمودی پیش رفته و فاصله‌ها خیابان‌ها از یکدیگر کم است بنابراین استفاده از اتوبوس خط واحد برای این شهر ضروری نیست.

وی با اینکه ناوگان تاکسیرانی شهر کوار دارای 40 تاکسی است، می‌افزاید: در مناطقی از شهر که پراکندگی جمعیت و خانه‌های مسکونی کم است به ویژه شهرک‌های حاشیه‌ای که با ساخت ‌سازهای غیرمجاز در جنوب شهر کوار ساخته شده‌اند تاکسی‌های شهری نیز به صورت دائم گردش نمی‌کنند زیرا از نظر اقتصادی برای آنها صرفه‌ای ندارد که برای سوار کردن یک مسافر چندین ساعت در یک منطقه گردش کنند و معطل شوند.

به اعتقاد این عضو شورای شهر کوار چیدمان نامناسب و غیراستاندارد شهر کوار دلیل اصلی ناکارآمدی راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی در این شهر است و در حال حاضر استفاده از تاکسی‌های درون شهری راهکار مناسب‌تری برای حمل و نقل عمومی است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان