کد خبر: ۱۱۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

زرادخانه کرملین قدیمی‌ترین موزه جواهرات جهان / موسیقی ایرانی چگونه غربی شد؟/ تاثیر نزدیکی تلفن همراه بر توانایی‌های شناختی مغز

به واسطه نفوذ فرهنگ غرب از دوره قاجاریه به بعد، موسیقی مانند دیگر امور اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفت و اکنون کمتر می‌توان نمونه‌ای دقیق و اصیل از اجرای موسیقی ایرانی بر پایه روش‌های کهن آن یافت.

زرادخانه کرملین قدیمی‌ترین موزه جواهرات جهان / موسیقی ایرانی چگونه غربی شد؟/ تخم لاک پشت‌های ایرانی شناسنامه عربی می‌گیرند!شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند. فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

زرادخانه کرملین قدیمی‌ترین موزه جواهرات جهان

زرادخانه کرملین عنوان موزه‌ای است که در شهر مسکوی روسیه واقع شده و امروزه به عنوان قدیمی‌‌ترین موزه جواهرات جهان شناخته می‌شود. این موزه بخشی از کاخ کرملین را به خود اختصاص داده و از عناوین دیگر آن می‌توان به اتاق زره اشاره کرد. البته این اتاق فقط محل نگهداری زره نیست؛ از وسایلی که در زرادخانه کرملین نگهداری می‌شود، می‌توان به الماس اورلوف اشاره کرد. اورلوف، الماسی سیاه‌رنگ با منشأ هندی بوده که تاریخ اولیه آن به اندازه خود الماس ناشناخته است. تخت عاج ایوان مخوف یکی دیگر از آثاری است که در زرادخانه کرملین نگهداری می‌شود. از آثار دیگر نگهداری شده در قدیمی‌ترین موزه جواهرات جهان می‌توان از 10تخم‌مرغ «فابرژه» نام برد. تخم‌مرغ‌های فابرژه توسط پیتر کارل فابرژه ساخته شده‌اند و به عنوان هدیه عید پاک در دسترس همسران یا مادران تزارهای روسیه قرار گرفته‌اند.

کلنلی که موسیقی ایرانی را غربی کرد

علی نقیوزیری بی آنکه آگاهی چندانی از فرهنگ مکتوب موسیقی ایران که به لحاظ قرار گرفتن در ذیل علم ریاضیات در فرهنگ اسلامی ایرانی بدان به صورت مفصلی پرداخت شده بود داشته باشد، به بهانه غیرعلمی بودن و عدم تطابق با قوانین موسیقی غربی دست به انجام تحریفاتی در روش‌های اجرا و آلات موسیقی ایرانی و بالاخص ساز «تار» زد. که از جمله آنها می‌توان به ساده کردن اجرای این نوع موسیقی به بهانه درآوردن آن به خط نت، تغییر نظام معروف به ربع پرده که به گام صفی‌الدین مشهور است و دخیل کردن ارکستراسیون غربی در موسیقی ایرانی و تغییرات و تحریفات زیادی که منجر به تغییر نحوه صدادهی سازهای ایرانی شد را نام برد.همه این مسائل به خاطر نفوذ زیاد شخص کلنل و تاکید بر لزوم هماهنگی با تمدن غربی از جانب دستگاه حاکم که از جمله آن و در اوج این مسائل در زمینه موسیقی میتوان به فرمان رضاشاه و مین باشیان درباره اشاعه موسیقی غربی اشاره کرد. که تا حدود زیادی باعث شیوع این تحریفات درجامعه موسیقی ایرانی شد. به طوری که اکنون کمتر می‌توان نمونه‌ای دقیق و اصیل از اجرای موسیقی ایرانی بر پایه روش‌های کهن آن یافت. به واسطه نفوذ تفکر و فرهنگ غرب در منطقه علی الخصوص از دوره قاجاریه به بعد، موسیقی نیز همانند دیگر امور اجتماعی تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفت.

کهن‌ترین نسخه شاهنامه فردوسی در کتابخانه ملی فلورانس ایتالیا

شاهنامه فردوسی از گذشته تا به امروز به عنوان یک میراث معنوی با ارزش کشور ایران به حساب آمده و همواره جایگاه خاصی در ذهنیت فرهنگی اقشار مختلف جامعه‌ داشته است. این کتاب شاهکار حماسی فردوسی، شاعر فارسی زبان قرن چهارم هجری بوده و نگارش آن بنا بر آنچه در تاریخ ادبیات‌ ایران آمده نزدیک به ۳۰ سال طول کشیده است و به گفته کارشناسان؛هر آنچه در خصوص تاریخ جامعه ایران می‌دانیم را مدیون این کتاب هستیم. هم‌اکنون کهن‌ترین نسخه شناخته شده شاهنامه در کتابخانه ملی فلورانس ایتالیا نگهداری می‌شود. این نسخه که قدمت آن به حدود ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد به گواه سخنان پروفسور پیه مونتسه، ایران‌شناس ایتالیایی و استاد زبان و ادبیات فارسی، نسخه کامل شاهنامه به حساب نمی‌آید اما دست نوشته‌ فارسی اصیل، کهن و قشنگ است.

معرفی کتاب: کتاب "قاموس عدالت" و "صحیفه نور"

عدالت در حوزه‌ی اجتماع انسانی به عنوان یكی از با ارزش‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مفاهیم شناخته می‌شود و بسیاری از متفكران در طول تاریخ به دنبال رسیدن به معنا و مفهوم حقیقی عدالت و تحقق آن در جامعه بوده‌اند. كتاب قاموس عدالت، طبقه‌بندی جامعی از تمامی بیانات، پیام‌ها و ابلاغ‌های منتشر شده‌ی مقام معظم رهبری در زمینه‌ی عدالت است. از آن‌جا كه در طبقه‌بندی موجود در این كتاب 400 سرفصل كلی و جزئی در باب موضوع عدالت به دست آمده است، لذا در كنار هم قرار گرفتن این سرفصل‌ها در طی یك روند منطقی، خود مجموعه‌ای را پدید آورده است كه می‌تواند به عنوان منبعی برای شناخت موضوعات و مطالبی باشد كه در خصوص مقوله‌ی عدالت مطرح است. پرداختن به مباحث عملی مانند بیان مصادیق، راهبردها، بسترها و راهکارهای تحقق عدالت در كنار مباحث نظری، به كتاب حاضر صبغه‌ی عملی و كاربردی نیز بخشیده است. همچنین جلد بیست و یک صحیفه نور امام خمینی از جمله کتاب‌هایی است که مطالعه آن به علاقمندان به گفتمان انقلاب و عدالت توصیه می‌شود.

اجتماعی

شیوه پخت انگور ملایر ثبت ملی می‌شود

طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۳ ، قاره آسیا ۲۹ درصد انگور دنیا را تولید می‌کند و بیشترین تولیدات انگور در آسیا به ایران اختصاص دارد. ایران در زمینه تولید انگور یازدهم جهان است. کشمش و شیره انگور از محصولات صادراتی ایران به سایر کشورهاست. شهرستان ملایر یکی از تولیدکنندگان شیره انگور و کشمش است. کیفیت بالای کشمش ملایر سبب شده که به نام خود این شهر «کشمش ملایر» در بازارهای جهانی به فروش برسد. شناساندن محصولات کشاورزی تولید داخل به بازارهای جهانی علاوه بر اینکه می‌تواند از نظر اقتصادی فواید زیادی به همراه داشته باشد، می تواند کشور ما را از حیث فرهنگی نیز به جهانیان معرفی کند. اخیرا مبلمان ملایر به ثبت ملی رسید و حالا به گفته مدیر کل ثبت آثار میراث فرهنگی؛ موضوع ثبت شیره ملایر نیز مورد بررسی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

تخم لاک پشت‌های ایرانی شناسنامه عربی می‌گیرند

لاک پشت های دريايی موجوداتی با جثه ای بزرگ و با قدمت 275 ميليون ساله هستند که از عصر دايناسورها تاكنون زندگی می كنند. آن‌ها با مهاجرت های طولانی در اكثر سواحل اقيانوس ها و درياها شنا می كنند. حدود 250 گونه مختلف از لاک پشت ها و سنگ پشت ها در سرتاسر دنیا وجود دارند. آن‌ها در زیستگاه های مختلف، از اقیانوس گرفته تا صحراها، زندگی می کنند. سواحل جنوبی ایران تنوع زیستی بی‌نظیری دارد. آن گونه که در گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست آمده، پنج گونه لاک‌پشت در آب‌های جنوبی ایران زندگی می‌کنند. بر اساس یافته‌ها، لاک‌پشت‌ها در همان محلی که از تخم بیرون می‌آیند، پس از بلوغ تخم‌گذاری می‌کنند اما لاک‌پشت‌های سواحل جنوبی ایران، گویا چندان خوش شانس نیستند. وضعیت معیشتی مردم در جنوب ایران مطلوب نیست و ارزش غذایی بالای تخم لاک‌پشت‌ها و طعم خوب آن، این مردم را تحریک می‌کند که در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها به لانه‌های آن‌ها سری زده و تخم‌ها را از آن خارج کرده و آن‌ها را به قیمت هر عدد 5 دلار به شیخ نشین های عربی بفروشند.

تاثیر نزدیکی تلفن همراه بر توانایی‌های شناختی مغز

محققان طی تحقیقاتی تاثیر تلفن‌ همراه را برروی 800 نفر بررسی کرده و مشاهده کردند عملکرد کاربرانی که گوشی تلفن همراه خود را در اتاق دیگری قرار می‌دهند در مقایسه با اشخاصی که تلفن همراه خود را در اتاق دیگر یا در جیب و کیف خود قرارمی دهند در پاسخ دادن به سوالات عملکرد بهتری داشتند. در واقع یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که نزدیکی تلفن همراه با وجود خاموش بودن منجر به کاهش توانایی‌های مغز فرد می‌شود و عملکرد شناختی وی را مختل می‌سازد. یعنی همین که فرد تلفن هوشمند همراه داشته باشد برای کاستن از عملکرد مغز وی کافی است.

یک میلیون زن بیوه در ایران

منطقه آسیای غربی و اقیانوسیه با حدود 82 میلیون نفر بالاترین تعداد زنان بیوه در دنیا را دارد. میزان رشد زنان بیوه در بین سالهای 2010 تا 2015 در دنیا 9 درصد بوده است، اما بالاترین درصد رشد زنان بیوه در جهان متعلق به خاورمیانه و افریقای شمالی با 24.3 درصد است. لازم به ذکر است؛ برخی تحولات بویژه افزایش درگیریهای مسلحانه و جنگ های داخلی در خاورمیانه نقش به سزایی در افزایش شمار این زنان به ویژه زنان جوان با کودکان خردسال داشته است .بر اساس گزارش های بین المللی که توسط داده های داخلی نیز تایید می شود ، در ایران بیش از یک میلیون زن بیوه وجود دارد.


نظرات بینندگان