کد خبر: ۱۱۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
یادداشت/ محمدحسن قدیری‌ابیانه

مقاومت یا مذاکره کدام موصل را آزاد کرد

مرور وقایع منطقه طی 6 سال گذشته و تحولات حلب و موصل شکی باقی نگذاشته است که قدرت آمریکا در حال افول و کاهش و به همان اندازه، قدرت ایران و متحدانش در حال افزایش است و زمان پیروزی و امنیت برای مردم منطقه فرارسیده است.
مقاومت یا مذاکره کدام موصل را آزاد کردبه گزارش شیرازه، «محمدحسن قدیری‌ابیانه» در روزنامه «حمایت» نوشت:

آزادسازی شهر راهبردی موصل - پایتخت خود خوانده داعش در عراق –  که پس از ماه‌ها مقاومت و مجاهدت شبانه‌روزی نیروهای ارتش عراق و حشد‌الشعبی به وقوع پیوست، در حالی در صدر اخبار منطقه و جهان قرار گرفته است که دولت تروریست‌پرور آمریکا از یک دوره زمانی 30 ساله برای حذف تکفیری‌‌ها سخن به میان آورده بود، اما تروریست‌های داعش که به گفته «ادوارد اسنودن»، افشاگر مسائل امنیتی آمریکا در توطئه‌ای مشترک از سوی آمریکا و انگلیس به نام «لانه زنبور» برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی ایجادشده‌ بودند، توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق و بدون تکیه بر ائتلاف دروغین کاخ سفید علیه داعش، در موصل نابود و ریشه‌کن شدند. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست:

1. فتح‌الفتوح موصل به جهت بسامد منطقه‌ای و داخلی در عراق، شباهت‌های بسیاری با فتح خرمشهر در طول جنگ تحمیلی دارد. رژیم بعث صدام، اعلام کرده بود که کمتر از یک هفته به تهران می‌رسد و به‌زعم خود، جمهوری اسلامی را ساقط می‌کند اما فتح خرمشهر، سرنوشت جنگ را به نفع ایران اسلامی رقم زد،‌ چراکه پس‌ازاین رویداد مهم، جنگ تحمیلی به داخل مرزهای عراق کشیده شد و پس از وارد آمدن ضربات پی‌در‌پی، دفاع مقدس با پیروزی قاطع کشورمان به پایان رسید. تکفیری‌های دست‌پرورده عربستان و آمریکا هم که بدنه فرماندهی آن را بعثی‌های دوران صدام تشکیل داده بودند، نقشه‌ای از خلافت موهوم خود را ترسیم و پس از اشغال موصل، به‌سرعت به سمت بغداد حرکت کرده و به پشت دروازه‌های این شهر رسیدند ولی با تشکیل حشد‌الشعبی به فتوای مرجعیت و کمک‌های بی‌شائبه جبهه مقاومت به رهبری ایران، دژ‌های داعش یکی پس از دیگری سقوط و درنهایت، ضربه نهایی را در موصل دریافت کرد.

2. باوجود مخالفت‌های بی‌پرده آمریکا، ترکیه و عربستان با نیروهای مردمی عراق، در حال حاضر حشدالشعبی در مرزها مستقرشده و گام بعدی آن‌ها، ورود به خاک سوریه و پاک‌سازی بقایای پوسیده داعش در «رقه» و «دیرالزور» است. آزادسازی حلب در سال گذشته نیز، ضربه مهلک بر پیکره تروریست‌ها بود که به لحاظ راهبردی، نقش بسیار بسزایی در روند فروپاشی توطئه‌های نظام سلطه ایفاء کرد. پس‌ازاینکه گفتگوهای ژنو شکل گرفت، برخی از کشورها حامی تروریست‌ها به دولت سوریه پیشنهاد مصالحه و کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های نامشروع مخالفان را به ازای دریافت برخی امتیازات سیاسی ارائه کردند. همان کشورها، پیشنهادهایی را به دولت عراق درباره موافقت با تقسیم این کشور به سه اقلیم کردی، شیعی و سنی ارائه کردند اما با پاسخ کوبنده دمشق و بغداد در میدان‌های نبرد مواجه شدند. نتیجه مقاومت سوریه آزادسازی حلب و بخش‌های زیادی از این کشور از لوث وجود تروریست‌ها شد و ثمره پاسخ منفی عراق به توطئه‌گران و خناسان، پایان خلافت خود خوانده داعش در این کشور بود.

3. مرور وقایع منطقه طی 6 سال گذشته و تحولات حلب و موصل شکی باقی نگذاشته است که قدرت آمریکا در حال افول و کاهش و به همان اندازه، قدرت ایران و متحدانش در حال افزایش است و زمان پیروزی و امنیت برای مردم منطقه فرارسیده است؛ واقعیت روشنی که در سایه مقاومت به دست آمد و برخی در داخل از طریق برجام‌های دو، سه و چهار به دنبال آن بودند! موافقان داخلی سازش و وادادگی که گمان می‌کردند آمریکا بر عهد و پیمان خود باقی‌ خواهد ماند، اصرار داشتند که موضوع عراق و سوریه را از طریق گفتگو و مذاکره حل کنند ولی طولی نکشید که روشن شد هرچه سازش و مدارا با دشمنان قسم‌خورده ایران و کشورهای منطقه بیشتر باشد، وقاحت و گستاخی آن‌ها هم مضاعف می‌شود.

از سوی دیگر، نظام سلطه با همراهی عواملشان در داخل درصدد برآمدند تا با همان هدفی که داعش را ایجاد کردند، از یک‌سو، توان دفاعی کشور را تضعیف کرده و از سوی دیگر، راه‌حل تمام مشکلات کشور و منطقه را دست کشیدن از مقاومت و سازش جلوه دهند ولی با بصیرت و هوشیاری ملت و ضرب شستی که سپاه پاسداران به تکفیری‌ها نشان داد، ‌با شکست و ناکامی مواجه شدند. ازاین‌رو باید گفت که موفقیت عزت‌آفرین در موصل و فتح‌الفتوح رزمندگان مقاومت در حلب، نتیجه «نه» گفتن جبهه مقاومت به وعده‌های دروغین و اصرار بر مبارزه به‌جای مذاکره است. جبهه مقاومت ثابت کرد که در مواجهه با دشمن تادندان‌مسلح، می‌توان با ایستادگی و اراده بر دشمن پیروز شد و ذره‌ای از آرمان‌ها و ارزش‌ها عقب‌نشینی نکرد و این درسی بزرگ برای کسانی است که راه‌حل همه مشکلات را در گفتمان بزک‌کرده سازش و وادادگی می‌بینند.

4. اگر حزب‌الله لبنان به‌جای جنگ با رژیم صهیونیستی، با اشغالگران و تکفیری‌ها گفتگو می‌کرد، امروز وقایع عراق و سوریه در ضاحیه و بعلبک و بیروت اتفاق می‌افتاد و اگر حماس و جهاد اسلامی با دشمن متجاوز کودک‌کش مذاکره می‌کردند، چیزی به اسم غزه وجود نداشت، همچنانکه رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرمودند: «در طول 70 سال اشغال فلسطین، صهیونیست‌ها از یک متر خاک اشغالی با مذاکره عقب ننشستند؛ مذاکره کدام است؟! این عقب‌نشینی براثر مقاومت فلسطینی‌ها بود. حادثه‌ اول، عقب‌نشینی و فرار از جنوب لبنان بود؛ این هم حادثه‌ دوم (آزادی غزه) است که براثر مقاومت پیش آمد. ملت فلسطین بداند، گروه‌های جهادی فلسطین بدانند؛ در این دام نیفتند که خیال کنند مذاکره غزه را آزاد کرد؛ نخیر، مذاکره غزه را آزاد نکرد؛ هیچ نقطه‌ دیگر را هم آزاد نکرد؛ تا ابد هم هیچ جا را آزاد نخواهد کرد. آنچه غزه را آزاد کرده، فشار مقاومت ملت فلسطین بوده است؛ آن‌ها ناچار شدند.» (28/ مرداد/ 84)

بنابراین، پیروزی چشمگیر محور مقاومت در موصل، حلب، جنوب لبنان و غزه تأکیدی چندباره‌ بر این حقیقت است که  به‌جز مقاومت و ایستادگی، راه دیگری برای پیروزی در برابر دشمنان متصور نیست و آزادی سرزمین‌های اسلامی ازجمله قدس شریف تنها از این مسیر محقق خواهد شد.
نظرات بینندگان