کد خبر: ۱۱۱۳۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
واقعیت رونق تولید؛ از حرف تا عمل

استانداری فارس لیست واحدهای تولیدی استان که مشکلشان حل شده را اعلام کند

معاون اقتصادی استانداری فارس گفته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس مسائل و مشکلات 482 واحد تولیدی رفع شده است.
استانداری فارس لیست واحدهای تولیدی استان که مشکلشان حل شده را اعلام کندبه گزارش شیرازه، رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» را به عنوان شعار سال و محور برنامه‌های کشور در حوزه های مختلف انتخاب کردند. شعاری که چند سالی است به شیوه های گوناگون و در قالب سیاست‌های کلی به آن پرداخته می‌شود و تاکید بر دو موضوع تولید و اشتغال اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کند. در سالهای گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که در برخی بخش‌ها تولیداتی را در برداشته است اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد برنامه های اجرایی سالهای گذشته کافی و هدفمند نبوده است. زیرا هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت‌های اقتصاد داخلی بهره مناسبی ببریم و حتی برنامه های ارائه شده هم بطور کامل در جهت تحقق اتکا بر توان داخلی نیست.

در بخش صنعت برای تحقق اهداف تولید و اشتغال، توجه به شاخص‌هایی چون نوسازی، اصلاح ساختارهای تولید در واحدهای صنعتی، افزایش تولید به منظور تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین سرمایه‌گذاری در قالب واحدهای موجود و سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی نیز به‌عنوان دو نکته مهم در راستای ایجاد تولید و اشتغال باید در نظر گرفته شود. برخی واحدهای موجود ظرفیت‌های خالی دارند که با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌توان این ظرفیت‌ها را مورد بهره‌برداری قرار داد که این موضوع بهره‌وری بالاتر سرمایه و افزایش بهره‌وری نیروی کار را که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن پرداخته شده، به دنبال خواهد داشت.

از همین رو با توجه به اینکه بخش صنعت، معدن و تجارت به‌ عنوان بخش پیشران و مولد اقتصاد کشور به شمار می‌رود، در توسعه اشتغال پایدار نقش بسزایی دارد و بالغ بر 40 درصد اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت اتفاق می افتد لازم است سیاست‌گذاران حوزه صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های راهبردی خود توجه ویژه‌ای به مقوله تولید و اشتغال داشته باشند.

یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اخیرا در نشستی یادآور شده است؛ با توجه به شعار سال، دولت 30 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی را جهت طرح رونق تولید اختصاص داده است.

وی افزوده است: همچنین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در فارس تشکیل شده و با اختصاص 628 میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح رونق تولید، از 875 واحد تولیدی فارس که با مشکل مواجه هستند مسائل و مشکلات 482 واحد تولیدی رفع شده است.

اظهارات معاون استاندار فارس در حالی است که بسیاری از واحدهای صنعتی استان همچنان با مسائلی چون کمبود تسهیلات و بالا بودن سود تسهیلات ارائه شده مواجه هستند و به همین دلیل در سیل مشکلاتی که راه را بر تولید سد کرده، دست و پا می‌زنند. در چند سال اخیر نه تنها شاهد تحول چندانی در واحدهای صنعتی و تولیدی نبوده‌ایم بلکه هر روزه اخبار تعطیلی واحدهای تولیدی یا تعدیل نیرو در واحدهای مختلف صنعتی از گوشه و کنار کشور و بلکه استان به گوش می‌رسد.

از همین رو شیرازه پیشنهاد می‌کند؛ معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس جهت بالا بردن شفافیت و تنویر افکار عمومی لیست واحدهای تولیدی حمایت شده و میزان مبلغ تخصیص یافته به هر یک از این واحدها را منتشر نماید تا رسانه‌ها و مردم  استان فارس بی هیچ واسطه‌ای در جریان میزان و چگونگی اعتبارات هزینه شده دولتی قرار گرفته و قدردان خدمات انجام شده باشند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶
0
مگر اعلام لیست کاری دارد. همین حالا ده کارخانه کوچک را معرفی می کنند و در قبال پرسش در مورد کارخانجات پایه و مادر استان ، خواهند گفت در دست بررسی !!!!!!!! است. حالا کارگر و کارکنان این کارخانجات تا چه زمان منتظر بمانند، باید گفت باید حالا حالا ها منتظر بمانند تا مساله شان تبدیل به یک مساله سیاسی بشود که بتوان از آن بهره برداری سیاسی کرد، آنگاه شاید اتفاقی بیافتد .