کد خبر: ۱۱۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۶

بلاتکلیفی ۸ ساله یک مصوبه/ در شیراز زمینی برای ساخت کتابخانه مرکزی پیدا نمی‌شود!

8 سال از مصوبه ساخت کتابخانه مرکزی شیراز می‌گذرد اما هنوز زمینی برای ساخت کتابخانه‌ مرکزی شیراز اختصاص نیافته است.
به گزارش شیرازه، از سال 88 که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس جمهوری وقت به استان فارس تصویب شد تاکنون که 8 سال از آن ماجرا می‌گذرد هنوز زمینی برای ساخت کتابخانه‌ مرکزی شیراز اختصاص نیافته است و این شهر که عنوان پایتخت ادب و فرهنگ را با خود همراه دارد از این نعمت محروم است.

اجرای مصوبه‌ای که منتظر تعیین زمین است 

روح‌الله منوچهری سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از الزام همکاری سه دستگاه راه‌ و شهرسازی، شهرداری و اداره اوقاف برای تعیین زمین با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان سخن می‌گوید که با این وجود هنوز زمینی مناسب و درخور کتابخانه مرکزی شیراز اختصاص نیافته است. 

به گفته وی راه‌ و شهرسازی بیشترین همکاری را برای تعیین و اختصاص زمین داشته است اما زمین‌های معرفی شده در حاشیه شهر قرار گرفته و مناسب ساخت کتابخانه مرکزی شیراز نیست چرا که یکی از معیارهای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز مرکزیت داشتن آن است. 

اریبهشت ماه سال گذشته مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان فارس از در اولویت قرار داشتن غرب شیراز برای ساخت کتابخانه سخن گفته بود اما منوچهری معتقد است هر چند غرب شیراز از کمبود کتابخانه رنج می‌برد اما اصراری بر این نیست که کتابخانه مرکزی شیراز در این منطقه ساخته شود علاوه بر این تاکنون زمین مناسب در غرب شیراز برای ساخت کتابخانه یافت نشده است. 

به گفته وی غرب شیراز تنها یک کتابخانه 167 متری دارد که با توجه به رشد جمعیتی این منطقه نیاز به ساخت کتابخانه در این منطقه الزامی است. 

براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی، نهاد بهره‌بردار است یعنی باید ساختمان به آنها تحویل شود تا متولیان کتابخانه‌های عمومی نسبت به اداره و تجهیز آن به کتاب اقدام کنند به همین دلیل موضوع واگذاری زمین مناسب و در شان کتابخانه مرکزی شهری چون شیراز از مهم‌ترین مطالبات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برای ساخت کتابخانه مرکزی است.

بودجه‌هایی که  صرف کتابخانه نمی‌شود 

به گفته مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان فارس در دوره‌های مختلف این پروژه دارای کد بودجه است و هر سال بودجه‌ای برای این امر اختصاص داده می‌شود اما از آنجا که هنوز زمینی با متراژ و موقعیت مناسب برای ساخت این پروژه در نظر گرفته نشده است و بودجه‌‌ای نیز در این زمینه هزینه نمی‌شود.

ابتدا بنا بود که این کتابخانه در زمینی به مساحت 2700 متر در بلوار رحمت ساخته شود اما به دلایل مختلف این امر منتفی شد. سهل الوصول بودن و داشتن نمای شهری از جمله مواردی است که مسئولان سابق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در مصاحبه‌های قبل مطرح کردند، آنها معتقدند که کتابخانه مرکزی چشم و چراغ یک شهر است در صورتی که زمینی که پیش از این شهرداری در بلوار رحمت پیشنهاد داده بود در کوچه قرار گرفته بوده است.

زمین کتابخانه مرکزی شیراز هر چه سریع‌تر مشخص شود 

اهمیت این مسئله تا جایی است که پیگیری زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به دغدغه معاون استاندار نیز تبدیل شده است. هادی پژوهش جهرمی معاون استاندار فارس در دیداری که با سرپرست کتابخانه‌های عمومی فارس داشته گفته است زمین کتابخانه مرکزی شیراز باید هر چه زودتر مشخص شود.

به گفته وی لازم است که سازمان‌‌های متولی هر چه زودتر زمین‌هایی را که برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز مناسب است مشخص کنند تا ساخت کتابخانه مرکزی شیراز بیش از این به تأخیر نینجامد.

نظرات بینندگان