کد خبر: ۱۱۱۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۶
نماینده ولی فقیه در فارس:

سهولت دسترسی زائران به حرم شاهچراغ یک رویاست/ در شیراز بافت‌های فرسوده ارزش دارند اما زائران حرم بی‌ارزش‌اند

آیت الله ایمانی گفت: منش امامزادگان باید بعنوان یک رهاورد فرهنگی برای قشرهای مختلف جامعه متناسب با زبان و ادبیات‌ آن‌ها بیان شود.
سهولت دسترسی زائران به حرم شاهچراغ یک رویاست/ در شیراز بافت‌های فرسوده ارزش دارند اما زائران حرم بی‌ارزش‌اند

به گزارش شیرازه، آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه مراسم بزرگداشت دهه کرامت گفت: دهه کرامت که میلاد فرزندان گرانقدر حضرت موسی کاظم(ع) است دهه شادی و نشاط برای شیعیان وجامعه ایران است. از این رو این اعیاد مبارک باید بار فکری و فرهنگی اسلامی برای جامعه به ارمغان بیاورد. عموم مردم امامزادگان را سنگ صبود و تکیه‌گاه خود می‌دانند و با گشودن سفره دل خود در نزد آن‌ها، امید گره‌گشایی دارند که باید این معنا و نگاه معنوی را برای جامعه تشیع منعکس و با ادبیات مناسب برای جهان بازگو کنیم. همچنین در طول تاریخ مردم با استقامت و ایستادگی پا به پای این امامزادگان برای حفظ شرافت و عزت خود تلاش کرده‌‌اند و باید به جهانیان فهماند امامزادگانی که در سراسر کشور ایران متفرق‌‌اند چگونه بعنوان سنگرهایی باور و ایمان مردم را در پناه خود حفظ می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت برای معرفی سیره ائمه و امامزادگان باید تلاش ویژه‌ای داشته باشد و منش امامزادگان را بعنوان یک رهاورد فرهنگی برای قشرهای مختلف جامعه از کودکان گرفته تا جوانان و پیران و اقلیت‌های مذهبی متناسب با زبان و ادبیات‌ آن‌ها بیان کند.

امام جمعه شیراز تاکید کرد:در حرم مطهر شاهچراغ (ع) دو بخش کار وجود دارد؛ اموری که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده و تولیت حرم باید دنبال کند که سهولت دسترسی به حرم از جمله آن‌هاست. در طول چند سال اخیر شبستان امام خمینی (ره) راه‌اندازی شد و در روزهای آینده صحن فاطمه معصومه (س) جهت رفاه حال زائران افتتاح می‌شود. همچنین خدماتی که در دارالشفاء و سایر بخش‌ها پیش‌بینی شده جهت بهبود زیارت زائران است که در همین راستا تعریف می‌شود. سهولت دسترسی زائران به حرم برای ما یک رویاست و در این شهر معتادان و قمه‌کشان در امان‌اند و خشت‌های فرسوده و مرده دارای ارزش هستند اما زائران حریم اهل بیت ارزشی ندارند.

اسدالله ایمانی ادامه داد: سالهای متمادی غبار غربت بر چهره حضرت شاهچراغ (ع) نشسته بود. با اقداماتی که سال‌های گذشته جهت معرفی ایشان به کل جامعه ایران انجام شد تا حدودی این وضعیت بهبود پیدا کرد هر چند هنوز بر سیره و شخصیت ایشان غبار غربت نشسته که باید زدوده شود و شخصیت والای ایشان به جهانیان معرفی شود.

وی اضافه کرد:برای انجام این امر دو کار مهم باید انجام شود. ابتدا باید یک دانش‌نامه مفصلی که تمام ابعاد زندگی ایشان را دربرمی‌گیرد تدوین و به رشته تحریر دربیاید که چند سالی است مقدمات این امر فراهم گشته هر چند جهت ادامه کار نیاز به بودجه و اعتبار است‌. انتظار می‌رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای تخصیص بودجه‌های فرهنگی به امور غیرضروری، اعتباری را جهت معرفی امامزادگان اختصاص دهد.

امام جمعه شیراز یادآور شد: در تاریخ از کاروان فرزندان حضرت موسی کاظم بعنوان کاروان دو کربلای شیعه یاد شده است که فرماندهی این کاروان با حضرت احمد بن موسی کاظم (ع) بوده است که بعد از ورود به ایران هر یک از فرزندان حضرت موسی کاظم در گوشه و کنار ایران پراکنده و سکنی گزیدند. از این رو باید یک سریال فاخر از این کاروان عظیم زندگی حضرت شاهچراغ (ع) تهیه کرد. زمانی که این پیشنهاد مطرح شد شورای شهر هزینه ساخت این سریال را تقبل کرد اما بعد از مدتی دبه کردند و از بار مسئولیت شانه خالی کردند.

آیت الله ایمانی مدافع حرم شاهچراغ

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی گفت: در تبیین مشی کلی اداره حرم با نماینده ولی فقیه در استان فارس مشورت کرده و از نظرات ایشان استفاده می‌کنیم. امروز عده‌ای در عراق و سوریه در دفاع از حریم اهل بیت سینه سپر کرده و مدافعان حرم نام گرفته‌اند در شیراز هم حضرت آیت الله ایمانی از حرم حضرت احمد بن موسی (ع) دفاع می‌کنند و مدافع حرم حضرت شاهچراغ (ع) هستند و از همکاری ایشان نهایت سپاس را داریم.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب افزود: حضرت شاهچراغ (ع) با توجه به مقامی که داشته‌اند ایثار بزرگی کرده و حقیقتا ایشان امین ولایت است. از همین رو ایشان دارای جایگاه رفیعی است و حضرت رضا برای ثبات قدم این حضرت دعا می‌کنند. برای شعار امسال دهه کرامت عنوان بسیار خوبی با توجه به حدیث "یفرحون بفرحنا" انتخاب شده است و ما باید برای شادی مردم در جشن‌ها و اعیاد اهل بیت تلاش کنیم. زیرا این نشاط سالم و سازنده است که موجب ارتقای جامعه می‌شود و از شادی‌های مخرب جلوگیری می‌کند. ما سعی داریم علاوه بر توسعه فضای فیزیکی حرم حضرت احمد بن موسی (ع) جایگاه رفیع این امامزاده عظیم الشان را که ابعاد مختلف فرهنگی و تاریخی دارد به جهانیان معرفی کنیم.


تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی یادآور شد: چند سال اخیر اقدام جالب توجهی توسط تولیت آستان قدس رضوی انجام شد که بر اساس آن تولیت‌ حرم‌های مختلف ائمه در کشورهای عراق و سوریه با گردهم‌آیی تلاش‌های خوبی جهت هم اندیشی و معرفی ظرفیت‌ عتبات مقدس انجام دادند. اولین اجلاس در حرم حضرت رضا (ع) برگزار شد که تولیت آستان‌های مقدس عراق و سوریه حضور داشتند و برنامه‌های خوبی پایه‌ریزی شد. دومین نشست همزمان با اعیاد شعبانیه در کربلای معلی و آستان مقدس حسینی برگزار شد. در آن نشست سخنانی در حوزه اکرام زائران و معرفی جایگاه و زندگی حضرت شاهچراغ ارائه دادیم که برای شرکت‌کنندگان بسیار جالب و جذاب بود.

برای معرفی حضرت شاهچراغ باید در چهار سطح تلاش کرد
معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن عرض پوزش از عدم‌ حضور استاندار در این جلسه، گفت: استان فارس با 122 هزار کیلومتر مساحت چهارمین استان از نظر وسعت و جمعیت است و 1400 بقعه متبرکه در فارس وجود دارد و به همین دلیل شیراز بعنوان کلان شهر استان توسط مقام معظم رهبری سومین حرم اهل بیت (ع) نام گرفت.


رستمی افزود: برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) باید در چهار سطح شهری، استانی، ملی و بین المللی تلاش کرد که با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر در سطح شیراز و استان موفق بوده‌ایم و امید داریم بتوانیم سیره اهل بیت را به عموم جامعه و جهان اشاعه داده و به زندگی اجتماعی مردم توسعه دهیم. برای تحقق شعار امسال دهه کرامت همه ارگان‌ها موظفند تلاش لازم را داشته باشند بویژه شورای شهر و شهرداری با فضاسازی شهر می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه ایفا کنند. همچنین لازم است جشن اهل بیت را به زندگی مردم و بویژه جوانان و نسل امروز توسعه دهیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶
0
فکری برای متروی حرم کنید
پارگینگ و مهمان پذیر دو نیازمهم حرم است
ضمنا مسئولین کمتر در حرم حضور می یابند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶
0
از اصلی ترین امور شفاف سازی مسایل مالی است. اگر حرم های مطهر شاهچراغ، سیدعلائالدین حسین و سیدتاجالدین غریب با مدیریت شفاف و کارآمد از نذورات وموقوفات بهره مند بشوند تحولی عظیم رخ خواهد داد.