کد خبر: ۱۱۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۶

حکایت تلخ پایان ناخوش اولین دستاورد صنعت ماهواره‌ای دانشمندان ایران/ پرتاب ماهواره مصباح به یک موزه نمایشگاهی!

مصباح نخستین ماهواره ساخت ایران است و فرستادن آن به موزه، موضوعی انحرافی و غیرتخصصی است و کمکی به توسعه فناوری راهبردی و توانمندسازی کشور نمی‌کند.
حکایت تلخ پایان ناخوش اولین دستاورد صنعت ماهواره‌ای دانشمندان ایران/ پرتاب ماهواره مصباح به یک موزه نمایشگاهی!

به گزارش شیرازه، ماهواره مصباح اولین پروژه ایران برای ساخت ماهواره پس از انقلاب بود. این پروژه پس از توقف 18 ساله در برنامه فضایی ایران که در سال 1356 با ماهواره زهره آغاز و سپس متوقف شده بود، در سال 1375 توسط سازمانپژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد. هر چند روند ساخت ماهواره در آن سال‌ها به کندی طی شد اما با روی کار آمدن دولت نهم روند ساخت این صنعت به سرعت طی شد.

دانشمندان ایرانی که نخستین بار پای در مسیر ورود به پیشرفته ترین صنعت راهبردی جهان گذاشته‌ بودند حال منتظر تایید علمی ماهواره‌شان توسط سازمان فضایی ایتالیا بودند که گوشی تلفن از سازمان فضایی ایتالیا زنگ می‌خورد؛ دکتر حکاک یکی از دانشمندان این طرح گوشی را برداشته و پس از آن‌که این موفقیت ایرانی‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد این جمله بر زبانش جاری می‌شود؛ "اِن الحسین مِصباح الهُدی و سفینة النجاة".

چون آزمایشگاه تست فقط در اروپا بود تصمیم بر این شد که؛ آزمایش نهایی ماهواره برای پرتاب در ایتالیا صورت بگیرد اما پرتاب که نکردند هیچ! به بهانه تحریم حتی جسم آن را هم به ایرانی‌ها پس ندادند و این در حالی بود که ایتالیا تعهد داده بود ماهواره را پرتاب کند. با این خیانت اروپا، دانشمندان ایرانی دست به کار شده و با ساخت ماهواره‌های جدید امکان پرتاب آن را در داخل فراهم کردند.

با توجه به خیانت ایتالیایی‌ها، رئیس دولت نهم زمان بهره‌برداری از مدل آزمایشگاهی مصباح دو گفت؛ آن‌ها شجاعت این را نداشتند که ماهواره ما را پرتاب کنند و حال مصباح دو بسیار پیشرفته‌تر و با توانمندی‌ و ظرفیت‌های بالاتر از آن ساخته شده که با پرتاب‌گرهای ایرانی به فضا پرتاب خواهد شد.

با تلاش جوانان نخبه و با حمایت و پشتیبانی دولت نهم علی رغم خباثت بیگانگان بعد از سه سال ایران به فناوری پرتاب ماهواره دست یافت و ایتالیایی‌ها همچنان با گذشت سال‌های متمادی از عودت اولین دستاورد صنعت ماهواره‌ای دانشمندان ایرانی خودداری می‌کردند. در سال 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برخی مسئولان دولت یازدهم از جمله وزیر ارتباطات، عودت این ماهواره را به رفع تحریم‌ها موکول کرد. برجام امضا شد و با امضای آن محصولات شرکت‌های مد و لباس ایتالیایی به ایران سرازیر شد ولی خبری از ماهواره مصباح نبود! هر چند با این اوصاف اگر هم در این سال‌ها مصباح به ایران باز‌می‌گشت چه بسا امکان استقرار در فضا را پیدا نمی‌کرد و برای همین بود که روز یکشنبه رئیس سازمان فضایی ایران به نحوی ختم ماجرا را اعلام کرد و گفت: این ماهواره اگر به ایران بیاید به جای فضا در کنج موزه آرام خواهد گرفت.

گفته‌های رئیس سازمان فضایی اعتراض مجریان طرح مصباح را برانگیخت‌ و در گفتگویی با انتقاد از این تصمیم، گفتند: مصباح نخستین ماهواره ساخت ایران است و فرستادن آن به موزه، موضوعی انحرافی و غیرتخصصی است و نه تنها کمکی به توسعه فناوری راهبردی و توانمندسازی کشور نمی‌کند بلکه امید و انگیزه را از دل جوانان این مرز و بوم از بین می‌برد.

با این رویه‌ای که دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی و داخلی در پیش گرفته مصباح و حال ناخوش آن که هیچ، حتی برخی از ماهواره‌های داخلی هم اجازه پرتاب پیدا نمی‌کنند مثلا همین چند ماه پیش بود که "شریف صدر" به روی سکو رفت و برای پرتاب به موشک بسته شد، تصاویر هوایی آن ثبت و آسوشیتدپرس فیلم آمادگی شریف صدر برای پرتاب را منتشر کرد اما بعد از هشدار آمریکا شریف صدری که با شرافت و سعه صدر دانشمندان ایرانی ساخته شده بود، با همان شکل به آشیانه بازگشت و مکاتبات دانشمندان با دولت و رئیس دولت فایده‌ای نداشت. با جلوگیری از رونمایی این ماهواره اشک دانشمندان و اساتید دانشگاهی که سال‌ها برای ساخت این ماهواره زمان هزینه کرده بودند درآمد و زحمات چند ساله آن‌ها با هشدار شیطان بزرگ تحت دستور غربزدگانی که قدرت لایزال الهی را فراموش کرده‌اند، لگد مال شد...

به گزارش شیرازه؛ بهتر است برای یکبار هم که شده دولتمردان با ساعتی اندیشه به خود بیایند و به سوالات و ابهاماتی که چهار سال در ذهن ملت ایران نقش بسته پاسخ دهند؛ تا چه زمانی می‌خواهیم به مثلث زر و زور و تزویر اروپا و در راس آن‌ آمریکا اعتماد کرده و با دیده لطف از خیانت‌های چند صد باره‌ آن‌ها چشم‌پوشی کنیم؟

تا چه مرحله‌ای قرار است منافع ملی را به ثمن‌ بخس فروخته و چوب حراج به منابع قدرت ملت عزت آفرین ایران بزنیم؟ مگر آیه قران نمی‌فرماید؛ کافران تا زمانی که شما را از دین‌تان برنگردانند دست از شما نخواهند کشید. آیا قرار است تعامل و مسامحه با دشمنانی که بر جان و مال و اعتقادات مسلمانان دندان تیز کرده‌اند، به قیمت معامله با دین تمام شود؟!

نظرات بینندگان