کد خبر: ۱۱۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۶

توتال؛ پاداش ایران به کج دهنی های فرانسه!

در حالی در ابتدای این هفته بیژن نامدار زنگنه قرار داد جدید 5 میلیارد دلاری با شرکت فرانسوی توتال را امضا کرد که هنوز سابقه بدعهدی و خسارت زیان بار و جبران ناپذیر آنها در سال های گذشته از یادها نرفته و جبران نشده است.
توتال؛ پاداش ایران به کج دهنی های فرانسهبه گزارش شیرازه، در حالی در ابتدای این هفته بیژن نامدار زنگنه قرار داد جدید 5 میلیارد دلاری با شرکت فرانسوی توتال را امضا کرد که اولا هنوز سابقه بدعهدی و خسارت زیان بار و جبران ناپذیر آنها در سال های گذشته از یادها نرفته و جبران نشده است، ثانیا در حالی دولتمردان ایران میزبان فرانسوی ها بودند که دولتشان با کج دهنی به دولت رسمی ایران اجازه برگزاری نشست گروهک منافقین را صادر کرد ثالثا فرانسه نه تنها انتقادی از تحریم های جدید نکرده بلکه به استقبال آنها نیز رفته است!

شرکت فرانسوی توتال در حالی در قالب یک کنسرسیوم با ایران قرارداد بست که سهمی 50/1 درصدی در این کنسرسیوم دارد و شرکت‌های CNPC چین و پتروپارس ایران هم به ترتیب سهمی 30 و 19/9 درصدی در آن دارند.

 ارزش این قرارداد که اولین قرارداد با استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) با شرکت‌های خارجی در دولت یازدهم محسوب می‌شود، 4/8 میلیارد دلار و مدت زمان آن، 20 ساله است که قابلیت تمدید تا 25 سال هم دارد. قرار است اولین تولید این فاز 40 ماهه آغاز شود و ظرف ١٠ سال هزینه سرمایه‌گذاری آن از محل در اختیار قراردادن بخشی از محصول فاز ١١ پارس جنوبی یعنی میعانات گازی تسویه شود.


حضور مجدد این شرکت فرانسوی در صنعت نفت و گاز ایران با توجه به بدعهدی های توتال از لحاظ فنی و مالی مخالفان متعددی دارد.

 زاکانی نماینده سابق مردم تهران درباره قرار داد جدید می گوید: این قرارداد در قالب IPC  یا سری قراردادهای جدید نفتی و گازی با این شرکت بدسابقه و خیانت کار به ملت ایران منعقد خواهد شد. و ده‌ها قرارداد ننگین و فساد آلود کرسنت از آن جوانه خواهد زد.

اما امروز نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه نمی دانیم اشکالات قرار داد IPC در قرارداد توتال برطرف شده است یا خیر، گفت: مفاد و شرایط قرارداد را از وزارت نفت گرفته و در کمیسیون انرژی بررسی خواهیم کرد. پیش از این نیز  زنگنه گفته بود همه مراحل لازم برای اخذ مجوزها برای امضای این قرارداد از طریق شرکت ملی نفت ایران طی شده است.

به نظر می رسد نماینده های مجلس شورای اسلامی برای اینکه  ایران مانند گذشته از «یک سوراخ دوبار گزیده نشوند» به قرار دادهای جدید ورود کنند تا در آینده مانند برخی از توافق نامه های دولت  اصلاحات شاهد کرسنت ها نباشیم.

نظرات بینندگان