کد خبر: ۱۱۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۶

اولین دهکده مشاغل روستایی شهرستان فراشبند تا پایان سال جاری تاسیس می شود

رییس اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی فراشبند گفت: پیش بینی های لازم در خصوص بازاریابی و فروش محصولات تولیدی دهکده مشاغل روستایی در زمینه های مختلف صورت گرفته که می تواند باعث رونق اقتصادی روستاها گردد.

به گزارش شیرازه،  دومین جلسه کارگروه اشتغال شهرستان فراشبند با محوریت تاسیس دهکده مشاغل روستایی و انتخاب روستاهای هدف با حضور فرماندار، بخشدار بخش مرکزی، دهیاران فراشبند و دهرم، روسای ادارت و سازمانها در محل سالن اجتماعات فرماندای شهرستان برگزار گردید.



در این نشست پورزارعی فرماندار فراشبند ضمن اشاره به فعالیت های دولت تدبیر و امید در روستاهای شهرستان به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در روستاها گفت: در سالهای اخیر طرح های مناسبی مثل تشکیل تعاونی های روستایی، توسعه بخش کشاورزی، هر روستا یک محصول و طرح دهکده مشاغل روستایی جهت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها اجرایی شده یا در دست اقدام می باشد که می طلبد دهیاران عزیز نسبت به شناسایی پتانسیل های هر روستا و ارائه طرح توجیهی جهت ورود سرمایه گذاران و استفاده از پتانسیل های موجود اقدام نمایند.


پورزارعی همراهی با دولت در ایجاد اشتغال را وظیفه اصلی مسئولین دانسته و اعلام کرد: در هفته آتی عملیات کلنگ زنی مجتمع تولید و فرآوری قصب و خرما با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اشتغال زایی حدود ۲۰۰ نفر کلنگ زنی خواهد شد و همچنین عملیات واگذاری زمین به بخش خصوصی و تعاونی جهت احداث نیروگاه برق خورشیدی با اشتغال زایی ۳۰ نفر صورت گرفته است که امید است با فعالیت بسیجی وار روسای ادارات شاهد تسهیل شرایط ورود سرمایه گذاران به بخش های مختلف باشیم.


وی ضمن تقدیر از فعالیت اداره تعاون،کارو رفاه اجتماعی در زمینه تشکیل تعاونی و تهیه طرح های سرمایه گذاری، خاطر نشانکرد: دهیاران و سایر افراد حقیقی نیز می توانند طرح های توجیهی خود را به فرمانداری شهرستان تحویل دهند تا پس از بررسی به طرح های برتر هدایای نقدی پرداخت و با تهیه بانک طرح توجیهی و سرمایه گذاری شهرستان زمینه لازم جهت معرفی پتانسیل های هر روستا به سرمایه داران و متقاضیان ایجاد کارگاه تولیدی فراهم گردد.


در ادامه رفعت پناه سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراشبند نیز اعلام داشتند دولت به حق اعتقاد دارد ایجاد اشتغال پایدار از روستا شروع می شود به همین دلیل از زمان استقرار دولت تدبیر و امید فعالیت های عمرانی(آبرسانی،برق رسانی ،تامین زیرساختهای مخابراتی و اینترنت) به جد در روستاها انجام و با ارائه طرح های مختلف سعی شده است به ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت ایشان به شهر کمک شود که در همین راستا طرح تاسیس دهکده مشاغل کوچک تولید کنندگان روستایی در قالب تعاونی های ارزش آفرین هر روستا با هدف تولید در روستا-مصرف در شهر، در راستای محرومیت زدائی و توسعه مناطق روستایی و ایجاد اشتغال پایدار تعریف و جهت اجرا ابلاغ گردیده است.

وی افزود: امید است با همراهی دستگاههای اجرایی شهرستان بویژه بخشداری و دهیاران تا پایان سال شاهد تاسیس اولین دهکده مشاغل روستایی شهرستان باشیم.


رفعت پناه طرح مذکور را به نوعی تکمیل کننده طرح هادی در روستاها عنوان داشته و افزودندبا توجه به آمار قبلی کسب شده از پتانسیل های روستایی شهرستان در مرحله اول ۲ روستای امام زاده شهید و حسین آباد بعنوان روستای هدف طرح انتخاب و افراد متقاضی با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی ساکن روستا/غیر ساکن روستا، افراد محلی فعال و دارای تجربه بدون در نظر گرفتن مدرک دانشگاهی طی فرآخوان از طریق دهیاران مشخص و در قالب تعاونی های ارزش آفرین ساماندهی می شوند.

سپس با تشکیل کمیته شهرستانی متشکل از نمایندگان فرمانداری، بخشداری، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کارآفرینی و امید، جهاد کشاورزی ، بنیاد مسکن ، شبکه بهداشت و صنعت و معدن نسبت به بررسی طرح های ارجاعی از طرف متقاضیان به کمیته اقدام و ظرف یک ماه نسبت به تایید یا رد طرح های مذکور اقدام می نماید.

در مرحله آخر ساخت و ساز مجموعه در قالب حداقل ۲۰ کارگاه تولیدی در قطعات زمین ۲۵۰ متری (بخش کارگاهی ۷۵ متر،بخش مسکونی ۵۰ متر به صورت دوطبقه) انجام و در اختیار مجریان طرح با شرایط ویژه قرار خواهد گرفت.


لازم بذکر است پیش بینی های لازم در خصوص بازاریابی و فروش محصولات تولیدی دهکده مشاغل روستایی با ایجاد زنجیره تامین و شبکه توزیع مناسب در سطح استان و کشور، تشکیل تعاونی سهامی عام ،تعامل با تعاونی های مصرف استان،ایجاد هلدینگ،تعامل با شهرداری ها و برگزاری بازارچه های فروش و … صورت گرفته است که می تواند باعث رونق اقتصادی روستاها گردد.




منبع: نخل بیدار

نظرات بینندگان