کد خبر: ۱۱۱۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۶

شهر راز نیازمند شهردار متخصص نه سیاستمدار/ چالش عدم تخصص اعضا شورا ی پنجم دامن شهر را می‌گیرد؟

کمتر از دو ماه دیگر منتخبین شورای شهر شیراز کار خود را آغاز خواهند کرد و اکثریت اعضای آن (لیست امید) با یک آزمون و یک چالش مواجه هستند.
شهر راز نیازمند شهردار متخصص نه سیاستمدار/ چالش عدم تخصص اعضا شورا ی پنجم دامن شهر را می گیرد؟
به گزارش شیرازه، در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شیراز لیست مورد حمایت جریان اصلاحات توانست اکثریت آراء را کسب کند. اعضای شورای شهر موظفند بلافاصله پس از آغاز به کار، شهردار واجد شرایط را انتخاب نماید.

جریان اصلاحات در انتخابات 29 اردیبهشت ماه اولویت اول گزینش افراد را برای حضور در لیست امید سیاسی بودن آنها عنوان کرد. گلرخیان، سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان فارس قبل از انتخابات گفته بود:«حوزه عمل شورای شهر سیاسی است و تخصص مقدم بر سیاست نیست»

نتیجه این اولویت بندی شورای اصلاحات آن شد که هیچ کدام از 13 نفره برگزیده برای حضور در لیست امید، تخصص عمرانی و شهری را دارا نبودند و صرفا به واسطه اینکه در تشکل های سیاسی اصلاحات حضوری فعال داشتند و از طرفی تعهد دادند که پایبند تصمیماتی که بزرگان این جریان در فاس اتخاذ می کند باشند، نامشان در لیست قرار گرفت.

حال کمتر از دو ماه دیگر منتخبین شورای شهر شیراز کار خود را آغاز خواهند کرد و اکثریت اعضای آن (لیست امید) با یک آزمون و یک چالش مواجه هستند.

انتخاب فردی به عنوان شهردار شیراز که در حد و اندازه این کلانشهر باشد، اولین آزمون اعضا شورای پنجم است. درست است که ملاک انتخاب لیست امید برای حضور در شورای شهر سیاسی بوده اما اگر چنانچه معیار انتخاب شهردار نیز سیاسی باشد باید فاتحه شهر را برای یک دوره چهار ساله خواند.
امروز نیز یکی از روزنامه های شیراز که از حامیان جریان اصلاحات به شمار می رود گزارشی با تیتر «شهردارانی که عمران نمی خوانند» به چاپ رسانده، که حداقل برداشت از مطلب این روزنامه آن است که اگر شهردار تخصص لازم را نیز در حوزه عمرانی نداشت، نداشت!
در چند روز گذشته نیز برخی رسانه های حامی دولت در فضای مجازی نام افرادی را به عنوان گزینه های شهردار جدید شیراز مطرح کردند که در کارنامه اکثر آنها مسئولیت های سیاسی مشاهده می شود.

زنگ خطر انتخاب شهرداری با اولویت صرفا سیاسی طنین انداز شده است و رسانه های همسو با لیست امید افکار عمومی را برای پذیرش این انتخاب نادرست آماده می کنند. امیدواریم شورای پنجم دچار این خطاء بزرگ نشود چرا که خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج!

 اعضای شورای پنجم با یک چالش نیز مواجه هستند. از 12 عضو لیست امید هیچ کدام از آنها تخصص لازم را در حوزه عمرانی، شهرسازی و معماری شهری ندارند و این روزها به مدد فرمانداری شیراز در حال سپری کردن کلاس های آموزشی برای آشنایی با ضوابط و قوانین موجود در شورای شهر هستند.با این اوصاف شورای‌ پنجم بیش از همه دوره‌ها نیاز به حضور و تعامل با کارشناسان حوزه شهری دارد که اگر عقلا شورا به این مسئله مهم توجه نکنند چالش عدم تخصصی اعضا، به چالش بزرگ شهر تبدیل می شود.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶
0
اگر چه با دیدگاه سایتتون خیلی مخالفم ولی با این نقدتان کاملا موافقم شیراز در بحثگذر و تبدیل شدن به یک کلان شهر همچون کودکی میماند که تازه توانسسته بر روی پاهای خود بایستد پس باید کسی انتهاب شود که پروژه های عمرانی و توسعه روز افزون شهر رو پیگیر باشه نه تنها سیاسی کاری